:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

پایش تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام کلید خورد

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه به طرح‌های استارتاپی و پژوهش‌ها در حوزه معدن و صنایع معدنی و آغاز پایش پروژه‌های نیمه‌تمام خبر داد و با اشاره به طرح اکتشاف ۳۰۰ هزار کیلومتر مربعی که در دستور کار این سازمان است، گفت: با توجه به اینکه بیشتر معادن کوچک در مناطق روستایی کشور هستند، طرح توسعه این معادن می‌تواند نقش مهمی در توسعه متوازن کشور داشته باشد.
کد خبر: ۱۳۹۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸
اقتصادگردان- خداداد غریب‌پور اظهار کرد: صندوق پژوهش و فناوری فولاد با مشارکت ایمیدرو و تولیدکنندگان فولاد تشکیل می شود. این صندوق ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه به طرح‌های استارتاپی و پژوهش‌ها در حوزه معدن و صنایع معدنی اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه ایمیدرو تعامل با دانشگاه‌ها را در راستای توسعه پژوهش، بومی‌سازی و تعمیق ساخت داخل ادامه می‌دهد، تصریح کرد: پایش تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با تشکیل کمیته پژوهش در ایمیدرو کلید خورده است.

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه با تشکیل کنسرسیوم‌های معدنی، اهداف معدن و صنایع معدنی با سرعت بیشتری دنبال می‌شود، گفت: سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی امسال به ۳۵۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

غریب‌پور ضمن اظهار مخالفت با تامین مالی بخش معدن به روش لیزینگ، اظهار کرد: امسال ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع عملیات جدید اکتشاف در دستور کار است.

این مقام مسئول در ادامه در جمع خبرنگاران نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشتر معادن کوچک در مناطق روستایی کشور هستند، طرح توسعه این معادن می‌تواند نقش مهمی در توسعه متوازن کشور داشته باشد.

وی از وجود حدود ۴۰۰۰ معدن غیرفعال در کشور خبر داد و گفت: فرآوری، تامین مالی، زیرساخت، بازار و موانع قانونی از جمله موضوعاتی است که معادن غیرفعال در آن بخش‌ها دچار مشکل هستند.

این مقام مسئول از تشکیل شورای هماهنگی متشکل از بخش خصوص و دولتی در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران خبر داد که که پیمان‌نامه‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری، تامین مالی و استفاده از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در این شورا منعقد شده است.

۷۰۰ هزار شغل در بخش معدن وجود دارد

رییس هیات عامل ایمیدرو در ادامه با اشاره به هدف امسال این سازمان مبنی بر ایجاد ۳۰۰۰ شغل، گفت: تقریبا در هر معدن کوچک ۱۰ تا ۲۰ نفر می‌توانند مشغول به کار شوند و طبق آخرین آمار در حال حاضر ۱۱۳ نفر در معادن کوچک فعال هستند.

غریب‌پور با اشاره به اشتغال ۷۰۰ هزار نفر در بخش معدن و صنایع معدنی، اظهار کرد: برنامه مهم ما برای توسعه معادن در حوزه اکتشاف است و عملیات اکتشاف ۳۰۰ هزار کیلومتر مربعی که در دستور کار است می‌تواند زمینه را برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن فراهم ‌کند.

به گفته وی، در حال حاضر ۵۰۰ میلیون تن ماده معدنی در کشور تولید می‌شود که عمدتا در داخل کشور مصرف می‌شود و تقریبا در این بخش خام فروشی انجام نمی‌شود.

امروز (سه‌شنبه) همایش "رونق تولید با احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس" با حضور رئیس هیات عامل ایمیدرو و جمعی از فعالان بخش خصوصی و مسئولان دولتی برگزار شد.

در پایان این مراسم تفاهمنامه سه‌جانبه میان بانک صنعت و معدن، صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و همچنین تفاهمنامه دوجانبه میان صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و بانک صنعت و معدن با هدف تامین مالی برای توسعه معادن کوچک مقیاس امضا شد.