:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

ایجاد ۳۰۰۰ شغل در معادن کوچک در سال ۹۸

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) با اشاره به وجود ۱۸۵ معدن غیرفعال قابل احیا در کشور، از برنامه‌ریزی برای ایجاد ۳۰۰۰ شغل در حوزه معادن کوچک خبر داد.
کد خبر: ۱۳۹۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
اقتصادگردان- وجیه‌اله جعفری با اشاره به اینکه طرح توسعه معادن کوچک مقیاس از سال ۱۳۹۶ از سوی خانه معدن ایران و انجمن‌ها مطرح شده، اظهار کرد: اواخر سال ۱۳۹۶ تفاهم‌نامه‌ای با حضور چهار سرمایه‌گذار منعقد و طرح احیا معادن کوچک شروع شد. این طرح با توجه به دستور وزیر صمت به عنوان طرح اولویت‌دار در سال ۱۳۹۸ مطرح شده است.

وی افزود: در هدف‌گذاری سال ۱۳۹۸، پیش‌بینی شده ۶۰۰ بسته سرمایه‌گذاری برای فعال‌سازی ۱۵۰ معدن عملیاتی شود که حاصل این امر ایجاد ۳۰۰۰ شغل در حوزه معادن کوچک است.

او با بیان اینکه رئیس هیئت عامل ایمیدرو مجری اصلی طرح احیای معادن کوچک مقیاس و متوسط است و طرح را برای انجام به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تفویض کرده، اظهار کرد: تاکنون ۱۲۶ معدن کوچک مقیاس اطلاعات خود را ارسال کرده‌اند و در ۹ استان پردازش اطلاعات تکمیل شده و یک استان نیز در حال پردازش اطلاعات است.

به گفته این مقام مسئول، از تعداد معادن پردازش شده، ۱۶۵ معدن فعال، قابل توسعه و اشتغال جدید بوده و ۱۸۵ معدن نیز غیر فعال بوده و قابلیت احیا دارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بیشترین معادن فعال در استان اصفهان و کمترین آن در استان البرز است. همچنین در حال حاضر ۲۴۸ معدن در حال تجهیز است که بیشترین معدن در حال تجهیز در استان مرکزی است.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گفت: در پنج مورد تسهیلات زیرساختی ارایه شده و این تعداد معادن به سمت فعال شدن می‌روند. همچنین تاکنون مشکل ۱۳ معدن با معرفی به صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیتهای معدنی رفع شده است. ۱۶ مورد نیز دارای مشکل حقوقی بودند که در حال حاضر به نوعی مشکل آنها برطرف شده است.

جعفری ادامه داد: از ۲۷ نمونه معدن پایش شده، ۳۲ درصد تامین نقدینگی، ۱۲ درصد زیرساخت، ۱۰ درصد مشکل تکمیل اکتشاف، ۱۰ درصد مشکل حقوقی و ۵ درصد مشکل بازار داشتند.

وی افزود: اگر این ۲۷ پروژه عملیاتی شود، ۶۲ معدن تاثیر مثبت می‌گیرند. همچنین با اجرای پروژه‌های زیرساختی، ۴۴ معدن و چنانچه ۵۵ پروژه مستقل انجام شود، ۳۵۰ معدن تاثیرات قابل توجه می‌پذیرند.

جعفری معرفی طرح و ایجاد هم‌افزایی بین مدیران اجرایی را از جمله اهداف برگزاری همایش توسعه معادن کوچک مقیاس عنوان کرد و گفت: معادن کوچک مقیاس و متوسط ۹۸.۳ درصد معادن کشور را تشکیل می دهند. همچنین معادن کوچک مقیاس ۸۵ درصد اشتغال و ۶۵ درصد تولید را در بخش معدن به خود اختصاص می‌دهند.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در ادامه بیشترین مشکل معادن را کمبود سرمایه، نبود زیرساختها و بازار عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم با برگزاری جلسات شورای عالی معادن، اتاق فکر و هم‌اندیشی با صاحبان معادن، راهکارهای رفع مشکلات را بررسی کنیم و اقدامات اساسی در جهت رفع مشکلات انجام دهیم.

وی با بیان اینکه با استفاده از بسته‌های سرمایه‌گذاری و واحدهای سیار و فرآوری می‌توان به احیای معادن کمک کرد، تصریح کرد: دولت، ایمیدرو، ایمپاسکو، مرکز تحقیقات و فرآوری موارد معدنی ایران و صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی، از طرح توسعه معادن کوچک مقیاس حمایت می‌کنند.

امروز (سه‌شنبه) همایش "رونق تولید با احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس" برگزار شد.