:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
ریزش بیش از ۱۷۷۸ واحدی شاخص کل بورس

بازگشت شاخص كل بورس به كانال 251 هزار واحدي

شاخص بورس تهران روز گذشته را با كاهش هزار و ۷۷۸ واحدی به اتمام رساند. در اين روز پيشي گرفتن عرضه بر تقاضا در بسياري از نمادهاي فلزي و پتروپالايشي بازار سبب شد تا افت نماگر اصلي بورس تهران آن را به سطح ۲۵۱ هزار و ۲۷۸ واحد برساند
کد خبر: ۱۳۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۴
اقتصاد گردان - معاملات تالار شیشه‌ای روز جاری با ریزش بیش از ۱۷۷۸ واحدی شاخص کل بورس و رسیدن این متغیر به ۲۵۱ هزار و ۲۷۸ واحد به پایان رسید.

 جزییات داد و ستدهای بازار سهام بر اساس آمارهای ثبت شده نشان می‌دهد که همه شاخص های معاملاتی در بازار سهام امروز با کاهش مواجه شدند.

افت شاخص ها

بر اساس آمارهای معاملاتی، روز جاری اکثر شاخص های بورس با ریزش دسته جمعی مواجه شدند به طوری که شاخص کل با (۱۷۷۸) واحد کاهش معادل (۰.۷۰) درصد به ۲۵۱ هزار ۲۷۸ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی»  با (۴۸۲) واحد افت معادل (۰.۷۰) درصد به ۶۸ هزار ۲۱۵ واحد، شاخص کل «هم وزن» با (۸۲۹) واحد کاهش معادل (۱.۳۷) درصد به ۵۹ هزار و ۵۳۹ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با (۵۵۸) واحد افزایش، معادل (۱.۳۷) درصد به ۴۰ هزار و ۸۵ واحد، شاخص آزاد شناور با (۲۱۲۶) واحد کاهش، معادل (۰.۷۶) درصد به ۲۷۹ هزار و ۲۱ واحد، شاخص بازار اول با (۱۳۶۵) واحد افت معادل (۰.۷۳) درصد به ۱۸۵ هزار ۱۷۱ واحد و شاخص بازار دوم با (۳۲۹۱) واحد ریزش معادل (۰.۶۵) درصد به ۴۹۹ هزار و ۶۶۱ واحد رسید.

 نمادهای تاثیرگذار

از سویی دیگرجزییات داد و ستدهای روز جاری مشخص می کند که امروز ۵ نماد « فولاد با (۱۹۵) واحد، کگل با (۱۳۲) واحد، فخوز با (۱۳۰)، کچاد با (۱۲۶)  واحد و تاپیکو با (۱۱۱) واحد» افت، بیشترین تاثیر منفی را در کاهش شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

نوسان شاخص صنایع

این گزارش می افزاید، روز جاری اکثر شاخص صنایع تالار شیشه ای با ریزش مواجه شدند به طوری که شاخص صنایع «محصولات چرمی با ۴۲۸ واحد رشد معادل ۵ درصد به ۹ هزار و ۵ واحد، محصولات فلزی با (۱۶۰۲) واحد کاهش معادل (۳.۰۲) درصد به ۵۲ هزار و ۳۳۲ واحد، انتشار و چاپ با (۱۸۳۶۰) واحد ریزش معادل (۳.۰۶) درصد به یک هزار و ۷۱۶ واحد، ماشین آلات با (۲۱۸۸) واحد کاهش معادل (۳.۳۶) درصد به ۷۳ هزار و ۱۵۱ واحد، منسوجات با (۹۵) واحد افت، معادل (۳.۶۱) درصد به ۶ هزار و ۳۲۷ واحد، وسایل ارتباطی (۲۰۱) واحد عقبگرد معادل (۳.۶۱) درصد به ۵۸۰ هزار و ۲۴۷ واحد، محصولات کاغذ با (۲۹۹۱) واحد کاهش معادل (۵.۰۳) درصد به ۴۴ هزار ۷۲۵ واحد» رسید.

بیشترین کاهش قیمت ها

در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی امروز بازار سهام مشخص می کند:  قیمت سهام نمادهای « وخاور، حتاید، فسپا، وملی، کگاز، غمهرا و سفار»  بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «خرینگ، چکارن، وتوصا، دسینا، تمحرکه، سقاین و کپارس» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند.

به این ترتیب، در پایان چهارمین روز معاملاتی بورس در هفته جاری، در ۲۲۲ هزار و ۱۹۰ نوبت معاملاتی، یک میلیارد و ۶۲۱ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۷ هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۹۲۵ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان رسید.


شاخص بورس تهران روز گذشته را با كاهش  هزار و ۷۷۸ واحدی به اتمام رساند. در اين روز پيشي گرفتن عرضه بر تقاضا در بسياري از نمادهاي فلزي و پتروپالايشي بازار سبب شد تا افت نماگر اصلي بورس تهران آن را به سطح ۲۵۱ هزار و ۲۷۸ واحد برساند. به موجب اين عقبگرد 0.7 درصدي ارزش بورس تهران به 926 هزار ميليارد تومان كاهش پيدا كرد. شاخص  كل هم وزن روی عدد ۵۹ هزار و ۵۳۹ واحد ایستاد كه حكايت از ريزش 1.37 درصدي اين نماگر دارد. به نظر مي‌رسد دليل اين امر افت بيشتر ميزان تقاضا در نمادهايي باشد كه وزن كمتري در شاخص كل دارند، چراكه در اين روز افزايش عزضه در نمادهاي ياد شده بيشتر از نمادهاي ديگر بازار بود. شاخص بازار اول نیز کانال ۱۸۵ هزار واحدی را نشان داد و شاخص بازار دوم نیز عدد ۴۹۹ هزار و ۶۶۱ واحد را نمایش داد. 
روز گذشته با دست به دست شدن ۱ میلیارد و ۶۲۱ میلیون سهم و اوراق بهادار طی ۲۲۲ هزار نوبت داد و ستد، ارزش معاملات از رقم ۷۰۰ میلیارد تومان عبور کرد. با اين حال با نگاهي به امار معاملات در روزهاي قبل مي توان در يافت كه رقم ياد شده نسبت به روزهاي قبل كاهش يافته است.
در معاملات اين روز نمادهای شبندر، فملی و فارس به ترتیب با ۲۱۴، ۱۴۹ و ۱۰۳ واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل نمادهای فولاد، کگل و فخوز  به ترتیب با ۱۹۵، ۱۳۲و ۱۳۰ واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را ثبت کردند. همچنین  جم پیلن، شفن،  تاصیکو، فولاد و شاراک  پربیننده ‌ترین نمادهای بورسی بودند. از سوی دیگر در پایان داد و ستد ديروز بورس تهران، صنایع شیمیایی برترین گروه صنعت از حيث ارزش معاملات بود و فلزات اساسی و کانه های فلزی به ترتیب جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
در فرابورس ایران نیز شاخص کل 4 واحد عقب‌نشینی كرد و به سطح 3270 واحد رسید. همچنين بر اساس ارقام معاملات ثبت شده در اين روز ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 179 هزار میلیارد تومان رسید.
روز گذشته معامله‌گران در فرابورس ایران 820 میلیون ورقه بهادار، سهام و حق تقدم در قالب 142 هزار نوبت معامله به ارزش 584 میلیارد تومان داد و ستد کرد. 
نمادهای تاثیرگذار در تقویت شاخص فرابورس شامل مارون، زاگرس بوده‌اند و همچنین نمادهای تاثیرگذار در کاهش شاخص فرابورس شامل میدکو، کگهر،‌ ذوب، شرانل، سمگا بوده‌اند. در اين روز نمادهای پربیننده در فرابورس ایران شامل ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، پتروشیمی زاگرس، صنایع کاغذ پارس، توسعه و عمران استان کرمان و مواد اولیه دارویی البرز بالک بوده‌اند.
معاملات فرابورس ایران در نخستین ماه از فصل تابستان با جابه جایی ۳۶ هزار و ۷۲۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۸۰ هزار و ۹۸۴ میلیارد ریال پایان پذیرفت که این ارقام در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۲۵۵ و ۲۰۶ درصدی حجم و ارزش معاملات را نشان می‌دهد.

رصد معاملات در بازارهای فرابورسی

میانگین معاملات روزانه در بازار فرابورس نشان می‌دهد طی ۲۲ روز معاملاتی تیرماه، روزانه یک هزار و ۶۶۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۸ هزار و ۲۲۷ میلیارد ریال در فرابورس مورد معامله قرار گرفته است و تمامی بازارها نیز اعم از سهام و اوراق روند رو به رشدی را در معاملات شاهد بوده‌اند.
بر این اساس بازار اول در حالی شاهد تغییر مالکیت ۲ هزار و ۹۷۷ میلیون سهم به ارزش ۱۳ هزار و ۴۸۲ میلیارد ریال بود که حجم معاملات نسبت به تیر ۹۷ با رشد ۸۹ و ارزش آن با افزایش نزدیک به ۳۰۰ درصدی روبه رو شد.
در بازار دوم نیز حجم معاملات ۱۰۶ و ارزش آن ۳۲۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت تا این بازار معاملات پررونق بیش از ۱۱ هزار ورقه سهم را به ارزش نزدیک به ۵۳ هزار میلیارد ریال در تیرماه تجربه کند.
نگاهی به معاملات تیرماه بازار پایه نیز به ترتیب نشان از افزایش ۶۰۳ و ۱۴۰۰ درصدی حجم و ارزش معاملات دارد. سهامداران این بازار افزون بر ۲۱ هزار میلیون سهم را به ارزش حدود ۶۲ هزار میلیارد ریال در این بازار دادوستد کردند.
بازار ابزارهای نوین مالی نیز در تیرماه امسال به استقبال معامله ۸۰۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵۲ هزار و ۲۵۸ میلیارد ریال رفت که افزایش ۱۸۶ درصدی حجم و ۳۳ درصدی ارزش معاملات را نشان می‌داد.

صنایع فرابورسی زیر ذره‌بین

در ماه گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام فرابورس به رقم ۱۲۱ هزار و ۳۰۵ میلیارد ریال رسید که از این میزان گروه محصولات شیمیایی با اختصاص ۱۵ درصد از ارزش کل معاملات در صدر ایستاد.
 گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» نیز به ترتیب ۸.۴ و ۷.۵ درصد از ارزش کل معاملات خرد بازار سهام را به خود اختصاص دادند و در جایگاه دوم و سوم ایستادند. در این رده بندی گروه فلزات اساسی در جایگاه چهارم صنایع پیشرو قرار دارد.