:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
سکانداری همتی در بانك مركزي یکساله شد

دلار به كانال 12 هزار وارد شد، مرداد با افزايش نرخ طلا و ارز شروع شد

در بازار طلا و ارز به دنبال اعلام هر اونس جهاني طلا به قيمت 1425 دلار و قيمت دلار به نرخ 12650 تومان، قيمت طلا و سكه نيز افزايش يافت و قيمت مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آّبشده 1 ميليون و 823 هزار تومان، گرم طلاي 18 عيار 421 هزار تومان، سكه امامي 4 ميليون و 397هزار، سكه بهار آزادي 4 ميليون و 300 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 320 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 500 هزار، سكه گرمي 980 هزار تومان معامله شدندو تمام اين اقلام نسبت به روز دوشنبه افزايش داشته است
کد خبر: ۱۳۹۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹
اقتصاد گردان -بازار طلا و ارز، روز سه شنبه 1 مرداد 98،  را با ادامه روند افزايشي روزهاي ديگر اين هفته آغاز كرد و نرخ لحظه اي دلار به 12300 و يورو به 14100 تومان رسيد. همچنين دلار در بازار معاملات نقدي و‌آزاد نيز به 12650 تومان رسيد. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نيز قیمت دلار را ۱۰۰ تومان افزایش دادند و دلار بار دیگر به کانال ۱۲ هزار تومان وارد شد. قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۲ هزار تومان است.این صرافی‌ها  هر یورو را به قیمت ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان می‌خرند و ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان می‌فروشند.

 سامانه سنا براي روز دوشنبه نيز نرخ ميانگين ارزها براي دلار را 11863، يورو 13678، درهم 3327، يوآن 1832، پوند 14987 و لير تركيه 2267 تومان اعلام كرد.
در بازار طلا و ارز نيز به دنبال اعلام هر اونس جهاني طلا به قيمت 1425 دلار و قيمت دلار به نرخ 12650 تومان، قيمت طلا و سكه نيز افزايش يافت و  قيمت مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آّبشده  1 ميليون و 823 هزار تومان، گرم طلاي 18 عيار 421 هزار تومان، سكه امامي 4 ميليون و 397هزار، سكه بهار آزادي 4 ميليون و 300 هزار تومان،  نيم سكه 2 ميليون و 320 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 500 هزار، سكه گرمي 980 هزار تومان معامله شدندو تمام اين اقلام نسبت به روز دوشنبه افزايش داشته است.
همچنين بانک‌ها یکم مرداد قیمت دلار را افزایش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها که در روز گذشته ۱۱ هزار و ۵۵۷ تومان بود، به ۱۱ هزار و ۶۵۴ تومان خریداری شد. هر یورو را ۱۳ هزار و ۴۷ تومان می‌خرند که قیمت این ارز نیز افزایش داشته است. هر پوند انگلیس هم در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۴ هزار و ۵۲۲ تومان خریداری می‌شود.
قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۷۰۳ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان می‌رسد.
به گفته يكي از فعالان بازار طلا و ارز، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به چهار میلیون و ۳۹۰ هزار تومان رسیده که افزایش ۱۴۵ هزار تومانی داشته است. سکه تمام طرح قدیم نیز افزایش ۱۵۰ هزار تومانی داشته و چهار میلیون  و ۳۰۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود.هر گرم طلای ۱۸ عیار در طلافروشی‌ها ۴۲۰ هزار و ۶۰۸ تومان معامله می‌شود که قیمت آن نسبت به روز دوشنبه اندکی افزایش یافته است. اما نیم‌سکه نیز دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و ربع سکه هم یک میلیون و ۵۲۰ هزار تومان فروخته می‌شوند که نیم سکه ۱۰۰ هزار و  ربع سکه ۷۰ هزار تومان افزایش قیمت دارند. همچنین سکه یک گرمی همان ۹۷۰ هزار تومان است.
به گزارش اینوستینگ، تحلیل تکنیکال حاکی است اگر سطح حمایتی مهم 1420 دلاری برای هر اونس طلا شکسته شود قیمت این فلز گرانبها تا 1410 و سپس 1405 دلار کاهش خواهد یافت.
بر اساس این گزارش سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در کوتاه مدت 1430 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1440 و سپس 1451 دلار افزایش خواهد یافت. اگر طلا موفق به شکستن سطح مقاومتی 1451 دلاری شود سپس تا هدف 1466 دلاری پیش خواهد رفت.

نتایج مثبت تثبیت نرخ ارز در تقویت ارزش پول ملی

از سوي ديگر،  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: نتایج مثبت تثبیت نرخ ارز، در تقویت ارزش پول ملی مشهود است.
سیدناصر موسوی لارگانی در گفتگو با  ایبِنا با تاکید بر ضرورت افزایش ارزش پول ملی، گفت: خوشبختانه راهکارهایی از سوی دولت، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مطرح شده که برخی از آنها مثمرثمر بوده است.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکی از راهکارهای مطرح شده در حوزه رشد ارزش پول ملی بحث حذف صفر است، افزود: مهم تر از حذف صفر از پول ملی در این حوزه تثبیت قیمت ارز است، زیرا نتایج مثبت آن در ارزش پول ملی مشهود است.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه حذف صفر از پول ملی باید ابتدا درآمد و هزینه مردم با یکدیگر در تناسب باشد، تصریح کرد: نکته دیگر این است که اگر بخواهیم ارزش پول ملی افزایش یابد باید فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی تحقق یابد که این مهم خود به بهبود وضعیت اقتصادی آحاد مختلف جامعه می انجامد.
موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه صحبت از مثبت شدن تراز در حوزه های مختلف و کاهش تورم وقتی درست است که مستند باشد و مردم در زندگی خود تغییرات رو به مثبت را حس کنند، افزود: اگر ارایه آمار به صورت غیر واقعی و صورت سازی باشد به طور حتم پایه پولی کشور نیز بیش از پیش دچار تزلزل خواهد شد.
وی لازمه تقویت پایه پولی کشور را مقاوم سازی اقتصاد و کاهش اتکا به نفت خواند و تصریح کرد: تاسیس صندوق توسعه ملی با هدف عدم اتکا به منابع حاصل از نفت بوده؛ بنابراین دولت باید بیش از پیش به این مهم توجه داشته باشد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه افزایش منابع صندوق توسعه ملی می تواند کمک حال بانک ها در جهت رونق تولید و بهبود وضعیت صنعت در کشور باشد، گفت: منابع این صندوق می تواند در توسعه اشتغال، زیرساخت ها و فعالیت های تولیدی و همچنین حمایت از بخش خصوصی به کار گرفته شود تا از این مسیر ارزش پول ملی احیا شود.

سکانداری همتی یکساله شد

دوم مردادماه سال‌جاری سکانداری دکتر همتی در ساختمان لاجوردی بانک مرکزی یکساله می‌شود، یک سالی که اقتصاد کشور و نظام بانکی با تحول همراه بود ایبِنا طی روزهای آتی گزارش عملکردی از این دوره منتشر می‌کند.
به گزارش ایبِنا، بازگشت ثبات به بازار ارز، روند مثبت تامین ارز واردات و بازگشت ارز صادرات، تامین مالی بنگاه‌های تولیدی، مهار تورم و رشد نقدینگی، اصلاح نظام بانکی و تلاش برای گسترش روابط بانکی از اهم اقدامات دکتر همتی در یکساله گذشته بوده است.
عملکرد یکساله رییس کل بانک مرکزی نشان می‌دهد در حالی که نرخ دلار سال گذشته طی دو ماه از کانال ۱۱ هزار تومان به کانال ۱۹ هزار تومان وارد شده بود، بار دیگر به ۱۲ هزار تومان رسیده و تنش های سیاسی نیز بر آن تاثیر چندانی نداشته است.
یکسال از انتصاب عبدالناصر همتی به سمت ریاست کلی بانک مرکزی گذشت، طی این یکسال بانک مرکزی به عنوان یکی از دستگاه‌هایی که بیشترین نقش را در مواجهه با جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه علیه کشور بر عهده داشته برنامه‌ها و اقدامات مستمری را در دستور کار خود قرار داده که برقراری ثبات در بازار ارز، تامین ارز واردات کالاهای اساسی و همچنین مهار رشد تورم از جمله مهم‌ترین دستاوردهای بانک مرکزی در نتیجه این اقدامات در یک سال گذشته بوده است.

بازگشت ثبات به بازار ارز

تغییر رییس کل بانک مرکزی سال گذشته در شرایطی صورت گرفت که بازار ارز در یکی از بی‌ثبات‌ترین شرایط خود قرار داشت و در همان آغاز به کار همتی، نرخ دلار از کانال ۱۱ هزار تومان طی دو ماه به بالاترین سقف قیمتی خود یعنی ورود به کانال ۱۹ هزار تومان رسید. این در حالی است که اکنون بعد از گذشت یکسال از دوره جدید بانک مرکزی قیمت ارز دوباره به کانال ۱۲ هزار تومان بازگشته و در این قیمت به ثبات لازم رسیده به طوری که تنش‌های سیاسی و رخدادهای روزهای اخیر نیز نتوانسته تاثیر چندانی بر این بازار بگذارد.

روند مثبت تامین ارز واردات و بازگشت ارز صادرات

بانک مرکزی تامین ارز واردات کالاهای اساسی را طی یکسال گذشته از اولویت‌های خود قرار داده است. همچنین با اتخاذ تدابیر کنترلی تلاش کرده تا از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده و به ویژه بازگشت ارز صادراتی به کشور را مورد توجه قرار داده است.
براساس آمار در سال گذشته ٤٢ میلیارد دلار و در سه ماه و نیم ابتدای امسال ١٢ میلیارد دلار تأمین ارز برای واردات صورت گرفته که بخش مهمی از آن را صادرکنندگان تأمین کرده‌اند. این آمار حاکی از آن است که بازگشت ارز صادراتی روند افزایشی گرفته به نحوی که تاکنون بیش از ۵ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی توسط صادرکنندگان در نیما و به روش واردات در مقابل صادرات طی چهار ماهه سال جاری تامین شده است