:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

قطعه یک آزادراه تهران – شمال در آستانه افتتاح

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آخرین وضعیت هفت پروژه اولویت‌دار آزادراهی را تشریح و اعلام کرد که این هفت پروژه به طول ۵۸۶ کیلومتر تا پایان سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید و قطعه یک آزادراه تهران - شمال نیز به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۱۳۸۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
اقتصادگردان- خادمی - معاون وزیر راه و شهرسازی -  در حاشیه بازدید از آزادراه همت - کرج که با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی انجام شد، با اشاره به این‌که طی سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، هفت آزادراه بزرگ کشور بهره‌برداری خواهد شد، اظهار کرد: با افتتاح این هفت آزادراه، در مجموع ۵۸۶ کیلومتر آزادراه افتتاح خواهد شد که به عنوان پروژه‌های اولویت‌دار آزادراهی کشور به شمار می‌آیند.

وی همچنین ضمن اعلام اینکه قطعه یک آزادراه تهران - شمال به زودی افتتاح می‌شود، افزود: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران نیز به عنوان شاه‌راهی ۱۵۸ کیلومتری با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی همراه است و ترافیک را از آبیک به چرمشهر متصل خواهد کرد. در حال حاضر عملیات بسیار سنگینی در این آزادراه در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: افتتاح آزادراه‌های اطراف تهران و البرز با هدف بازکردن گره ترافیکی فعلی و بهبود وضعیت انتقال ترافیک مدنظر قرار گرفته است.

خادمی با اشاره به آزادراه همت - کرج به عنوان سومین آزادراه مورد نظر بیان کرد: این آزادراه ۱۴.۶ کیلومتر طول دارد و آزادراه بعدی نیز کنارگذر شرقی اصفهان است که تا پایان سال جاری به طول ۶۳ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح آزادراه ارومیه – تبریز تا یک ماه دیگر

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: دیگر آزادراه اولویت‌دار آزادراه اراک – خرم‌آباد است که به طول ۶۷ کیلومتر مدنظر قرار گرفته و با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی عملیات اجرایی آن در حال انجام است. آزادراه بعدی ارومیه – تبریز است که این آزادراه آماده بوده و تا یک ماه آینده به طول ۳۳ کیلومتر قطعه چهار آن به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان این‌که آزادراه اصفهان – شیراز به عنوان طولانی‌ترین آزادراه مربوطه بین هفت پروژه آزادراهی اولویت‌دار کشور است، بیان کرد: طول این آزادراه ۲۲۴ کیلومتر است که از ایزدخواست به شیراز متصل می‌شود.وی با اشاره به این‌که ۱۱۶۰ کیلومتر پروژه آزادراهی تا دو سال آینده در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: با افتتاح هفت پروژه اولویت‌دار آزادراهی ۵۸۶ کیلومتری ۲۶ درصد به طول آزادراهی کشور اضافه می‌شود که اعتبار آن رقمی معادل ۸۱۰۰ میلیارد تومان است و باید بدانیم که ۱۷ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز هزینه روی زمین داریم.

خادمی ادامه داد: اعتبار مورد نیاز فعلی برای آزادراه مذکور رقمی معادل ۳۴۰۰ میلیارد تومان است که ۱۴۰۰ میلیارد آن توسط دولت و ۲۰۰۰ میلیارد آن توسط بخش خصوصی تامین می‌شود.

افتتاح آزادراه همت – کرج تا ۳ ماه دیگر

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به بازدید رییس سازمان برنامه و بودجه از آزادراه‌های همت – کرج و تهران – شمال خاطر نشان کرد: خوشبختانه بلافاصله پس از بازدید رییس سازمان برنامه و بودجه شاهد ابلاغ هزینه‌های مورد نیاز بودیم و امیدواریم این دو پروژه در موعد زمان‌بندی شده افتتاح شوند.

وی با اشاره به این‌که آزادراه همت – کرج ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طی سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، اعلام کرد: عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۹۳ آغاز شده است و قطعه اول آن معادل ۵.۵ کیلومتر زیربار است. همچنین قطعه دوم این پروژه به طول ۴.۵ کیلومتر در راه احداث بوده و قطعه سوم نیز موجب اتصال آن به جاده چالوس و کرج خواهد شد.

خادمی ادامه داد: ۱۵ درصد باقی‌مانده از پروژه مذکور تاسیسات و روسازی است که انتظار داریم ظرف مدت سه ماه به بهره‌برداری برسد. همچنین ۲۵ میلیارد تومان معارض در این پروژه وجود دارد که باید پرداخت شود.