:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

قیمت‌گذاری لحظه‌ای بر پایه تغییر نرخ ارز، تخلف است

نایب رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه قیمت‌گذاری لحظه‌ای برپایه نوسان نرخ ارز خلاف قانون است، گفت: بازارهای اقتصادی به یکدیگر مرتبط هستند و زمانی که با افت نرخ ارز بازاری کاهش قیمت را در دستور کار خود قرار نمی‌دهد، دیگر بازارها نیز روند کاهش را اعمال نمی‌کنند.
کد خبر: ۱۳۸۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲

اقتصادگردان- محمد شکریه اظهار کرد: در شرایط استاندارد و منطقی، میزان عرضه و تقاضا قیمت‌ها را در بازار تعیین و مشخص می‌کند.

نایب رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به جلسه اعضای اتاق اصناف ایران با رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ ارز تا حدودی در کشور تثبیت شده و باید در این بازار، مدیریت به سمتی حرکت کند تا از نوسانات لحظه‌ای ارز جلوگیری شود، که در این صورت با میزان عرضه و تقاضا شرایط بازار به خوبی مدیریت خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر کمبودی در بازارهای مختلف وجود ندارد و اگر نرخ ارز در کشور تثبیت شود، کسب و کار و چرخه اقتصادی رونق پیدا خواهد کرد.

شکریه تاکید کرد: در زمان ثبات نرخ ارز می‌توان با گران‌فروشی و تخلفات صنفی برخورد و مقابله کرد. در حال حاضر بازار با وضعیت دو نرخی ارز مواجه است و این موضوع شرایط را در نظارت بر قیمت‌گذاری و فعالیت‌های صنفی بسیار سخت کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در زمان افزایش لحظه‌ای نرخ ارز، قیمت محصولات رشد می‌کند اما در زمان کاهش قیمت، عکس این موضوع اتفاق نمی‌افتد؟ با اشاره به فعالیت و قیمت‌گذاری خودروسازان، گفت: بازارهای مختلف به یکدیگر متصل هستند، زمانی که یک بازار کاهش قیمت را لحاظ نکند، دیگر بازارها نیز توجهی به کاهش نرخ ارز ندارند، به طور مثال کارخانجات تولیدی خودرو در هفته گذشته قیمت خود را کاهش ندادند.

نایب رئیس اتاق اصناف ایران خاطرنشان کرد: افزایش قیمت محصولات در پی افزایش لحظه‌ای نرخ ارز، خلاف قانون است و با اینگونه جرائم برخورد خواهد شد.

شکریه تاکید کرد: قیمت‌گذاری کالا در واحدهای صنفی و در زمان عرضه کالا باید بر پایه قیمت مندرج در فاکتور رسمی خرید انجام شود.

در حدود ۱۰ روز اخیر نرخ دلار یک روند کاهشی را آغاز کرد که پس از مدتی نسبتا طولانی نرخ این ارز را در بازار آزاد ایران به کانال ۱۱ هزار تومان بازگرداند.

در روزهای گذشته برای بخشی از مردم این سوال به وجود آمد که چرا وقتی نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، این موضوع در بهای تمام شده کالاها اثری محسوس دارد اما وقتی قیمت دلار نزولی می‌شود، عملا بسیاری از قیمت‌ها تغییر نمی‌کنند.