:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

ژاپن به واردات نفت از خاورمیانه ادامه می‌دهد

ژاپن با وجود تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، به واردات نفت خام از این منطقه ادامه می‌دهد اما تلاش‌هایی برای متنوع کردن منبع وارداتش خواهد داشت.
کد خبر: ۱۳۸۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
اقتصادگردان- هیروشیگه سیکو، وزیر اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی در توکیو در پاسخ به این که آیا ژاپن وابستگی خود به نفت خاورمیانه را در پی بالا گرفتن تنش‌ها در تنگه هرمز کمتر خواهد کرد، گفت: تامین خرید نفت خام از خاورمیانه با توجه به اقتصاد قیمت نفت و هزینه‌های حمل، همچنان اهمیت خواهد داشت.

پالایشگاه‌های ژاپنی عمده نفت خام مورد نیازشان را از طریق نفتکش‌های بزرگ VLCC از خاورمیانه وارد می‌کنند اما از مناطق دیگری هم با استفاده از نفتکش‌های کوچکتر سوئزمکس و آفرامکس واردات نفت دارند.

با این حال سیکو تاکید کرده که ژاپن تلاش خواهد کرد منبع تامین نفت خود را متنوع کند که شامل تلاش‌هایی برای خرید سهم در دارایی‌های بالادستی خارج از خاورمیانه است.

شرکت نفت و انرژی "جی ایکس تی جی نیپون" ژاپن برای نخستین بار اعلام کرد به واردات نفت خام که از تنگه هرمز ترانزیت می‌شود، ادامه خواهد داد. این شرکت که بزرگترین پالایشگر نفت ژاپن است، اعلام کرد تامین نفت که از این آبراه عبور نمی‌کند را در نظر دارد اما به واردات نفت از خاورمیانه ادامه می‌دهد.

خرید نفت ژاپن از خاورمیانه پس از حادثه حمله به نفتکش‌ها در ۱۳ ژوئن مورد توجه قرار گرفت. یکی از دو نفتکشی که مورد حمله قرار گرفتند، تحت اداره یک شرکت کشتیرانی ژاپنی قرار داشت.

بر اساس گزارش پلاتس، ژاپن در فاصله ژانویه تا مه، ۸۸.۹ درصد یا معادل ۳.۱۳ میلیون بشکه در روز از واردات نفت مورد نیازش را از خاورمیانه انجام داد.