:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سازوکار و قوانین استخراج رمز ارزها بعد از نهایی شدن در دولت ابلاغ خواهد شد

افزايش نرخ ارز و طلا / تصويب ساز و کار ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت

بلومبرگ: ارزش ریال در حال افزایش است / در بازار طلا و سكه نيز در شرايطي كه اونس جهاني طلا نيز به 1427 دلار رسيده، نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي 12210تومان اعلام شده و در نتيجه قيمت طلا و سكه افزايش يافت. مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آّبشده 1 ميليون و 760 هزار تومان، گرم طلاي 18 عيار 406 هزار تومان، سكه امامي 4 ميليون و 227 هزار، سكه بهار آزادي 4 ميليون و 120 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 280 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 450 هزار، سكه گرمي 970 هزار تومان معامله شدندو تمام اين اقلام نسبت به روز يكشنبه افزايش اندكي داشته است
کد خبر: ۱۳۸۹۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸
اقتصاد گردان - محسن شمشيري: درحالي كه رییس کل بانک مرکزی خبر از تصويب ساز و کار تولید ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت داده كه در آینده نزدیک نيز در دولت بررسی می شود، وزيراقتصاد ودارايي نيز اعلام كرده كه سازوکار و قوانین استخراج رمز ارزها بعد از نهایی شدن در دولت ابلاغ خواهد شد. 
عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: ساز و کار تولید ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شده و در آینده نزدیک در دولت بررسی می شود.
وي درباره آخرین وضعیت استفاده از بیت کوین در کشور با اعلام این خبر افزود: ساز و کار تولید ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شده و در دستور کار دولت قرار گرفته است. در آینده نزدیک موضوع ارز دیجیتال در دولت مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد.
سازوکار استخراج رمز ارزها نهایی می‌شود
از سوي ديگر، وزیر اقتصاد اعلام کرد: سازوکار و قوانین استخراج رمز ارزها بعد از نهایی شدن در دولت ابلاغ خواهد شد.
فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه‌ای که در کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور وزیر نیرو و وزیر صمت برای بررسی موضوع رمز ارزها برگزار شد، گفت: استخراج رمز ارزها در کمیسیون دولت به عنوان یک صنعت شناخته و پیشنهاد شده برق مصرفی آن با تعرفه متوسط صادراتی محاسبه شود.
وی افزود: مجوزهای مربوطه از طرف وزارت صمت صادر خوهد شد و ما با این موضوع برخورد فعال داریم و این در حالی است که استفاده از این رمزارزها در برخی از کشورها ممنوع است.
دژپسند گفت: محدودیت‌های دیگری از جمله محدودیت در زمان اوج مصرف برق برای استخراج رمزارزها در نظر گرفته شده است. وزیر اقتصاد افزود: احتمالا تا هفته آینده این موضوع در دولت مطرح و پس از تصویب جزییات سازوکار استخراج رمزارزها ابلاغ خواهد شد.

بلومبرگ: ارزش ریال در حال افزایش است

از سوي ديگر، شبکه خبری بلومبرگ در واکنش به ادعای دونالد ترامپ مبتنی بر اثر بخش بودن تحریم‌های اعمال شده و از دست رفتن ارزش پول ملی ایران اعلام کرد که ارزش ریال ایران در حال تقویت است و این واقعیت را باید پذیرفت.
شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی به بررسی ادعای ترامپ مبنی بر اثربخش بودن تحریم‌های آمریکا و از دست رفتن ارزش پول ملی ایران پرداخت و نوشت: اگر پولی در دنیا باشد که انتظار نداشته باشید در حال تقویت ارزش است، آن ریال ایران است. اما این اتفاق در حال رخ دادن است.
این گزارش می‌افزاید: واقعیت این است که ریال در حال تقویت ارزش است و در یک هفته گذشته حدود هشت درصد نسبت به دلار قوی‌تر شده و افزایش ارزش ریال از اوایل ماه می (اردیبهشت) تاکنون به ۳۰ درصد رسیده است.
بلومبرگ که این آمارها را براساس آمارهای پایگاه‌های داخلی تحلیل کرده است، صحت آن را در گزارشی میدانی از فعالان بازار ارز در ایران تایید می‌کند. دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا مدت‌هاست درحال تشدید تحریم‌های علیه ایران است. ترامپ که معمولا درباره موفقیت این فشارها صحبت می‌کند ماه گذشته و درپی افزایش تنش ایران و آمریکا در خلیح فارس، تحریم‌ها را شدیدتر هم کرده است.
ترامپ در ماه ژانویه در نشست کابینه دولت آمریکا مدعی شد که "ارزش پول ملی ایران به لطف ما تحت محاصره و فشار است". استیو هانکه، استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور در این رابطه می‌گوید: انعطاف‌پذیری و بازگشت ارزش ریال نشان می‌دهد که ایران که بخشی از وارداتش را برای حفظ ارز در کشور محدود کرده توانسته وضعیت خود را به ثبات برساند.
بلومبرگ در ادامه گزارش خود می‌افزاید: البته تغییراتی در سیستم ارزی ایران نیز رخ داده است. بانک مرکزی ایران قیمت ارز رسمی کشور را در سطح ۴۲۰۰ تومان حفظ کرده است؛ ولی اخیرا تلاش کرده که صادرکنندگان بیشتری را به استفاده از سامانه مبادلات تجاری "نیما" وارد کند که از سال گذشته راه‌اندازی شده است. نرخ ارز در سامانه نیما در ماه‌های اخیر به گونه‌ای شده تا شرکت‌های بیشتری را برای فروش ارز حاصل از صادرات خود در این سامانه تشویق کند.
بر اساس این گزارش، این اقدام فشار روی ریال را در بازار آزاد که بیشتر توسط کسب‌ و کارهای خُرد و افراد عادی مورد استفاده قرار می‌گیرد کاهش داده است. قیمت دلار در بازار آزاد اکنون حدود ۱۲ هزار تومان است و به قیمت در بازار نیما که حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است نزدیک شده است.
بلومبرگ در پایان می‌نویسد: ریال با وجود اینکه در این مدت تقویت شده، هنوز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد کاهش ارزش داشته و شرایط درحال حاضر برای پایین نگه داشتن نرخ ارز در کشور سخت‌تر از گذشته است.

نرخ ها در بازار

از سوي ديگر،  بازار طلا و ارز، روز دوشنبه 31تيرماه 98، نسبت به روز يكشنبه روندي رو به افزايش داشت و  نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي به 12210 تومان رسيد كه 80 تومان افزايش داشته است. نرخ لحظه اي سامانه سنا نيز براي دلار به 11900 و براي يورو به 13800 تومان رسيده كه نسبت به روز قبل تغييري نداشته است. سامانه سنا نرخ ميانگين ارز در روز يكشنبه را نيز براي دلار 11759، يورو 13584، درهم 3277، يوآن 1870، پوند 15110 و لير تركيه 2253 تومان اعلام كرده است
. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نيز قیمت دلار را نسبت به روز يكشنبه 100 تومان افزایش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و 8۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و 9۰۰ تومان است. این صرافی‌ها همچنین، هر یورو را به قیمت ۱۳ هزار و 7۰۰ تومان می‌خرند و ۱۳ هزار و 8۰۰ تومان می‌فروشند که نسبت به روز يكشنبه 100 تومان افزایش یافته است.
در بازار طلا و سكه نيز در شرايطي كه اونس جهاني طلا نيز به 1427 دلار رسيده، نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي 12210تومان اعلام شده و در نتيجه قيمت طلا و سكه افزايش يافت. مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آّبشده  1 ميليون و 760 هزار تومان، گرم طلاي 18 عيار 406 هزار تومان، سكه امامي 4 ميليون و 227 هزار، سكه بهار آزادي 4 ميليون و 120 هزار تومان،  نيم سكه 2 ميليون و 280 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 450 هزار، سكه گرمي 970 هزار تومان معامله شدندو تمام اين اقلام نسبت به روز يكشنبه افزايش اندكي داشته است. 
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۳ ارز مانند یورو کاهش و قیمت ۱۱ واحد پولی همانند پوند افزایش و نرخ دلار و ۱۲ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز «دوشنبه سی و یکم تیرماه ۹۸» بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۱۶ ریال افزایش ۵۲ هزار و ۵۲۲ ریال و هر یورو نیز با ۱۸۳ ریال کاهش ۴۷ هزار و ۱۲۰ ریال ارزش‌گذاری شد.
در ساعات عصر دوشنبه نيز  قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به چهار میلیون و ۲۴۵ هزار تومان رسیده که نسبت به دیروز ۶۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. سکه تمام طرح قدیم نیز افزایش ۵۰ هزار تومانی داشته و چهار میلیون  و ۱۵۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود.
هر گرم طلای ۱۸ عیار در طلافروشی‌ها ۴۰۴ هزار و ۸۱۴ تومان معامله می‌شود که بیش از ۳۰۰۰ تومان قیمت آن افزایش یافته است. نیم‌سکه نیز دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و ربع سکه هم یک میلیون و ۴۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شوند که نیم سکه ۵۰ هزار و  ربع سکه ۳۰ هزار تومان افزایش قیمت دارند. همچنین سکه یک گرمی افزایش ۲۰ هزار تومانی قیمت را تجربه کرده و ۹۷۰ هزار تومان است.
بانک‌ها نيز قیمت دلار را افزایش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها که در روز گذشته ۱۱ هزار و ۳۱۴ تومان بود، امروز ۱۱ هزار و ۵۵۷ تومان خریداری شد. شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۲ هزار و ۹۶۵ تومان می‌خرند که قیمت این ارز نیز افزایش داشته است. هر پوند انگلیس هم در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۴ هزار و ۴۵۳ تومان خریداری می‌شود.
قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۶۱۶ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۴ هزار تومان می‌رسد.