:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کلیات طرح دو فوريتي تصويب شد

الزام بانک‌ها به حذف سود و جریمه مضاعف، بانک مرکزی برای مجلس شرط گذاشت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح نشست کمیسیون متبوع خود از تصویب کلیات و جزییات طرح دو فوریتی الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان خبر داد.
کد خبر: ۱۳۸۹۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲
اقتصاد گردان - رئیس‌کل بانک مرکزی گفته است که با طرح مجلس برای بخشودگی سود و جریمه بدهی تسهیلات به شرطی موافق است که آنچه در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شده، در صحن نیز تصویب شود.البته به آنچه در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شده، اشاره نشده است که به نظر می‌رسد این موضوع درباره "سقف مجاز استفاده از این طرح" است.
به گزارش ايسنا، نمایندگان مجلس به کلیات طرحی رای دادند که در صورت تصویب نهایی، بانک‌ها ملزم به حذف سود و جریمه بدهی تسهیلات‌گیرندگان می‌شوند.کلیات طرح دو فوریتی الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان امروز با اکثریت آرا به تصویب رسید و بررسی جزییات آن به جلسه بعدی موکول شد.
اما عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی هم در صحن علنی مجلس حضور یافت و از تاثیر بانک‌ها بر اقتصاد کشور و عملکرد آن‌ها دفاع و اظهار کرد که بانک‌ها به دلیل فشارهای تحریمی، حجم نقدینگی و معوقات مشکلات جدی دارند و نباید مشکلات آن‌ها را تشدید کرد که خدای نکرده از خدماتی که بانک‌ها به اقتصاد کشور می‌دهند، محروم شویم.
همتی موافقت دولت با این طرح را مشروط به این دانست که همان چیزی که در کمیسیون اقتصادی تصویب شد، در مجلس هم مورد تصویب قرار گیرد. از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته نیز از هیات دولت درخواست کرده که به این طرح رای مثبت دهد.
با توجه به توضیحات رئیس‌کل بانک مرکزی درباره طرح مذکور، به نظر می‌رسد که مهم‌ترین نکته قابل بحث میان دولت و مجلس سقف مجاز استفاده از این طرح است که نظر همتی بر این است که باید سقف مجاز برای اشخاص حقوقی تا دو میلیارد تومان و حقیقی تا ۵۰۰ میلیون تومان باشد.
به گفته وی، ۲۹ میلیون شخص حقیقی و ۲۱۰ هزار بنگاه و شخص حقوقی با این طرح مشکل‌شان حل می‌شود و می‌توانند از آن استفاده کنند.اینطور که به نظر می‌رسد همتی عملا به مجلس هشدار داده که بانک‌ها قادر به اجرای شرایطی جز این نیستند و ممکن است در صورت تصویب مجلس، این طرح به درستی اجرا نشود.
پیش از این نیز در سال گذشته، مجلس شورای اسلامی بانک مرکزی را ملزم کرد که تا ۱۵ بهمن ماه مابه‌التفاوت خرید و فروش نرخ ارز را به صندوق خزانه دولت واریز کند که این موضوع هم با واکنش بانک مرکزی همراه شد و با تاکید رئیس‌کل بر عدم تحقق سود ناشی از خرید و فروش ارز، این پرداخت انجام نشد.
حال به نظر می‌رسد که بانک مرکزی برای اجرای قانون مجلس شرط گذاشته و به نوعی اعلام کرده که این طرح تنها با موارد مذکور قابل اجراست.
محمدحسین حسین زاده بحرینی رییس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست دیروز کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: در نشست امروز طرح دو فوریتی الزام بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان مورد بررسی قرار گرفت و کلیات و جزییات آن به تصویب رسید.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مزایای این طرح برای تولیدکنندگان، افزود: رافت و پشتیبانی نظام بانکی نسبت به واحدهای تولید و مردم کاملا آشکار می شود، چراکه بانک باید پشتیبان توسعه کشور و واحدهای تولید باشد.
وی با اشاره به اینکه بانک باید برای رفع نیازهای ضروری مردم کار کند، ادامه داد: برخی بانک ها کمتر با این رویکرد کار کرده اند، اما طرح دو فوریتی الزام بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان که با موافقت خود بانک ها تهیه شده آنها را در همان ریل قرار می دهد.
حسین زاده بحرینی تاکید کرد: بانک ها با اجرای این قانون باید به بانک هایی تبدیل شوند که با مردم بیشتر مدارا کنند و هوای تولید و تولیدکننده را بیشتر داشته باشند. رییس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه طرح الزام بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان دارایی های منجمد بانک ها را آزاد می کند، تصریح کرد: به بانک ها این فرصت و فضا داده می شود که پس از این با دست بازتر به واحدهای تولیدی و نیازمندان تسهیلات ارائه دهند.