:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

طرح صدور نفت عراق از اردن و سوریه

عراق قصد دارد برای صادرات نفت از طریق اردن و سوریه، خطوط لوله احداث کند. دولت عراق تلاش می‌کند به خروجی‌های صادرات نفت خود تنوع بخشد تا از آسیب ناشی از تنش‌ها در خلیج فارس پیشگیری کند.
کد خبر: ۱۳۸۹۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰

اقتصادگردان- به گزارش پایگاه خبری المانیتور، پیش از این عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرده بود که دولت این کشور در حال بررسی مسیرهای صادرات نفت از قلمرو اردن و سوریه است و همچنین گفت این کشور درباره رویدادهای اخیر تنگه هرمز و تأثیر احتمالی آنها بر اقتصاد عراق نگران است.

عراق و اردن در ماه فوریه سال جاری میلادی تصمیم گرفتند توافق ساخت یک خط لوله با ظرفیت صادرات روزانه ۲ میلیون بشکه نفت از بصره تا بندر عقبه اردن را فعال کنند.

برخی گزارش‌ها همچنین حاکی از قصد عراق برای ساخت یک خط لوله جدید به ترکیه برای جایگزینی خط لوله کنونی میان دو کشور است.

عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق گفت: وزارت نفت در حال بررسی ساخت یک خط لوله در قلمرو سوریه تا دریای مدیترانه است که در مرحله امکان‌سنجی اقتصادی این پروژه و شرایط مناسب جغرافیایی و امنیتی قرار دارد. به گفته وی، این پیشنهاد در سال ۲۰۰۴ میلادی مطرح شد، اما به دلیل شرایط امنیتی نامناسب در هر دو کشور به تأخیر افتاد.

جهاد با بیان اینکه ساخت خط لوله‌های صادراتی در سوریه و اردن ربطی به شرایط امنیتی خلیج‌فارس ندارد،گفت: ساخت‌ این خطوط لوله‌ چهار یا پنج سال طول می‌کشد و تا آن زمان، شرایط منطقه ممکن است تغییر کرده باشد.