:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
اثر دوگانه کاهش نرخ ارز بر معاملات بازار سرمایه

افزايش نرخ طلا و ارز و اثر نوسانات بر معاملات/ سرمایه صرافی 12 ميليارد شد/ رشد تصاعدي عمق بازار دوم ارز

در بازار طلا و سكه نيز در شرايطي كه اونس جهاني طلا نيز به 1425 دلار رسيده، نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي 12130تومان اعلام شده و در نتيجه قيمت طلا و سكه افزايش يافت. مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آّبشده 1 ميليون و 753 هزار تومان، گرم طلاي 18 عيار 405 هزار تومان، سكه امامي 4 ميليون و 197 هزار، سكه بهار آزادي 4 ميليون و 100 هزار تومان، نيم سكه 2 ميليون و 280 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 450 هزار، سكه گرمي 970 هزار تومان معامله شدندو تمام اين اقلام نسبت به روز شنبه افزايش داشته است / مدیریت بازار ارز با هدف‌گذاری بر نرخ بنیادی / ایران با رمزارز بومی به جنگ تحریم می‌رود
کد خبر: ۱۳۸۹۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
اقتصاد گردان - مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با بیان اینکه عمق بازار دوم به صورت تصاعدی در حال افزایش است، گفت: در مقایسه با مانده ارزی بازگردانده شده به چرخه اقتصادی پایان سال ۹۷ با تیر ماه، ۵۱ درصد رشد داشتیم. فروش ارز در سامانه نیما هم ۴۰ درصد و واردات در برابر صادرات ۱۱۸ درصد رشد داشته و واگذاری پروانه صادرات، حدود ۲۶۸ درصد و کل فروش ارز صادراتی از ۲۲ فروردین تا ۲۹ اسفند حدود ۴۴ درصد رشد داشت و صادرکنندگان همکاری خوبی داشتند. بیش از ۴۰۰ جلسه با صادرکنندگان، انجمن ها و استان ها برگزار کردیم.



 صمد کریمی با بیان اینکه می‌توانیم اقتصادمان را بدون نفت مدیریت کنیم، گفت: اعتقاد بانک مرکزی حفظ ثبات بازار ارز است و اکنون فاصله نرخ اسکناس ارز و حواله به هم نزدیک شدند. بانک مرکزی در راستای اصول تخصصی و حرفه ای خود و بر اساس قوانین بالادستی به ویژه قانون پولی و بانکی کشور و احکام دائمی برنامه توسعه و تصویب هیات وزیران و مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی از سال ۱۳۹۷ وارد دوران جدیدی شد.  
مدیر اداره صادرات بانک مرکزی اظهار داشت : با روی کار آمدن دکتر همتی به عنوان رییس کل بانک مرکزی، نقطه عطف دیگری در سیاست گذاری پولی و ارزی کشور شکل گرفت. کریمی افزود: بازار دوم و نرخ بازار آزاد را به رسمیت می‌شناسیم و محدودیت های ناشی از تحریم های بین المللی را در آن فضا، درک و بر اساس آن حرکت می کنیم؛ بنابراین اجازه می دهیم صرافی های مجاز در این بازار به فعالیت های خود ادامه دهند و در تامین مالی تجارت و طرح های واردات کالا و خدمات و صادرات، نقش آفرینی کنند.  
کریمی اضافه کرد: بانک‌ها هم در کنار آنها وظایف حرفه‌ای و تخصصی خود را انجام می‌دهند، همچنین شاهدیم ورود ارز به صورت اسکناس و طلا تسهیل شده و با اینکه از ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ در چارچوب تصویب نامه هیات وزیران همه صادرکنندگان می بایستی ارز خود را به چرخه اقتصادی بر می گرداندند باز هم با تحول دیگری مواجه هستیم و همه صادرکنندگان باید ارز خود را به چرخه اقتصادی برگردانند و تکمیل حلقه‌های مفقوده حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت بوده زیرا حجم تجارت بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار فقط با کشورهای همسایه است و بیش از ۱۲ میلیارد دلار مازاد تجارت داریم.  
وی ادامه داد: این ساختار نشان می‌دهد می‌توانیم اقتصادمان را بدون نفت مدیریت کنیم. سیاست‌های کشورهای توسعه یافته به سمتی بوده که قیمت نفت، کاهنده باشد پس باید رویکرد دیگری اتخاذ می کردیم و در سه تا ۴ ماه اخیر در اوج تحریم ها کشور را بدون نفت و ارز را مدیریت و کالاهای اساسی مردم را هم به موقع تامین کردیم.  
مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: وقتی شرایط تغییر می کند باید طرح هایمان را تغییر بدهیم؛ بنابراین هر دوره ای از اقدامات بانک مرکزی تحلیل و خاص دوران مربوط به خود را دارد.  
کریمی افزود: تحلیل های بانک مرکزی نشان می دهد با توجه به رویکرد جدید آثار تکانه های ارزی ناشی از نوسانات قیمت نفت و اعمال تحریم های جدید در بازار ارز را در دامنه مجاز در یک فاز و بازه مورد اطمینانی قرار می دهد و آینده را بهتر می توانیم پیش بینی کنیم.
وی افزود: اکنون فاصله نرخ اسکناس ارز و نرخ حواله به هم نزدیک شدند و این خوب است. کریمی درباره بازار متشکل ارزی هم گفت: بانک مرکزی مسئولیت‌ها و وظایف خود را انجام داده و بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار کار را ادامه خواهد داد و اقدامات خوبی توسط اعضای هیات مدیره این بازار در تعامل با کارگزاران این بازار و بقیه دستگاه‌ها انجام شده است. بر اساس آخرین اطلاعات، تعداد کارگزاران این بازار به بیش از ۹۰ کارگزار رسیده است.  

نرخ ها در بازار

از سوي ديگر،  بازار طلا و ارز، روز يكشنبه 30تيرماه 98، به دنبال اخبار مختلف سياسي، از جمله اعلام تحريم هاي احتمالي بريتانيا، روندي رو به افزايش داشت و  نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي به 12130 تومان رسيد. نرخ لحظه اي سامانه سنا نيز براي دلار به 11900 و براي يورو به 13800 تومان رسيده و سامانه سنا نرخ ميانگين ارز در روز شنبه را براي دلار 11575، يورو 13419، درهم 3230، يوآن 1858، پوند 14841 و لير تركيه 2196 تومان اعلام كرده است
. به رغم کاهش نرخ ارز در بانک‌ها، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روز شنبه ۱۵۰ تومان افزایش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان است. این صرافی‌ها همچنین، هر یورو را به قیمت ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان می‌خرند و ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان می‌فروشند که نسبت به روز شنبه ۱۵۰ تومان افزایش یافته است. قیمت خرید دلار در بانک‌ها که در روز شنبه ۱۱ هزار و ۳۶۲ تومان بود، يكشنبه ۱۱ هزار و ۳۱۴ تومان خریداری شد و هر یورو را ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان می‌خرند که قیمت این ارز نیز کاهش داشته است. هر پوند انگلیس هم به قیمت ۱۴ هزار و ۱۶۱ تومان خریداری می‌شود.قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۳۳۸ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان می‌رسد.
در بازار طلا و سكه نيز در  شرايطي كه اونس جهاني طلا نيز به 1425 دلار رسيده، نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي 12130تومان اعلام شده و در نتيجه قيمت طلا و سكه افزايش يافت. مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آّبشده  1 ميليون و 753 هزار تومان، گرم طلاي 18 عيار 405 هزار تومان، سكه امامي 4 ميليون و 197 هزار، سكه بهار آزادي 4 ميليون و 100 هزار تومان،  نيم سكه 2 ميليون و 280 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 450 هزار، سكه گرمي 970 هزار تومان معامله شدندو تمام اين اقلام نسبت به روز شنبه افزايش داشته است. 
اين در حاليست كه روز شنبه مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آّبشده 1 ميليون و 696 هزار تومان، گرم طلاي 18 عيار 392 هزار تومان، سكه امامي 4 ميليون و 22 هزار، سكه بهار آزادي 3 ميليون و 900 هزار،  نيم سكه 2 ميليون و 220 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 350 هزار، سكه گرمي 960 هزار تومان اعلام شده بود كه نشان دهنده افزايش قابل توجه در روز يكشنبه نسبت به روز شنبه است. 

تاثیر نوسانات قیمتی طلا و سکه بر روند معاملات بازار
 
رییس اتحادیه طلا و جواهر، گفت: در روزهای اخیر شاهد نوسانات قیمت در بازار طلا و سکه بودیم که به طور حتم بر روند داد و ستدها موثر خواهد بود.
آیت محمدولی درباره تحلیل وضعیت بازار ارز، اظهار داشت: با توجه به نوسانات موجود این روزهای بازار، نه می‌توان تصمیمات دقیق گرفت و نه پیش‌بینی مشخصی داشت، اما مشکل این وضعیت کُند شدن روند بازار است.  در درجه دوم هر زمانی که نوسان و تنشی در بازار ارز ایجاد شود، به طور همزمان بر قیمت طلا و سکه نیز تاثیر دارد.همانطور که شاهد بودیم، در هفته های اخیر شاهد آرامشی در بازار ارز بودیم که این موضوع بر بازار طلا و سکه نیز تاثیر گذاشت با این حال امروز شاهد نوسانی اندک در بازار  بودیم که این موضوع نیز ناشی از تغییرات قیمتی در بازار ارز است.
رییس اتحادیه طلا و جواهر، گفت: دیروز نسبت به هفته گذشته  شاهد نوساناتی بودیم که امیدواریم نوسانات اینچنینی دیگر وجود نداشته باشد تا شاهد رونق داد و ستد در بازار طلا و سکه باشیم. یک مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان، یک گرم طلای ۱۸ عیار ۴۰۶ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه طرح جدید نیز ۴ میلیون و ۲۳۵ هزار تومان در حال معامله است.همچنین سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و نیم سکه دو میلیون و ۲۷۰ هزار تومان و ربع سکه نیز یک میلیون و ۴۳۰ هزار تومان و سکه گرمی هم ۹۶۵ هزار تومان است.

سرمایه تاسیس صرافی 12 ميليارد تومان شد 

طبق اعلام بانک مرکزی، سرمایه صرافی‌ها در کلانشهرها به ۱۲ میلیارد تومان و در سایر شهرها به ۶ میلیارد تومان افزایش یافت. بر اساس اطلاعیه منتشر شده در سامانهء صرافی‌ها (سنا) ، به استناد تبصره (۲) ماده (۱۱) دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، حداقل سرمایه جهت تاسیس صرافی در شهرهای بزرگ شامل تهران، مشهد، اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز و کرج مبلغ یک‌صد و بیست (۱۲۰) میلیارد ریال و سایر شهرهای کشور مبلغ شصت (۶۰) میلیارد ریال تعیین شده است.
همچنین مقرر گردید صرافی‌های مجاز فعلی، حداکثر تا تاریخ 1 بهمن 1400 نسبت به افزایش سرمایه به صورت نقد و تطبیق شرایط خود با سرمایه تعیین‌شده جدید، اقدام نمایند. بدیهی است در صورت پایان مهلت مقرر و عدم تطبیق شرایط شرکت با الزامات یادشده، تمدید مجوز فعالیت آن صرافی و رسیدگی به سایر درخواست‌های واصله در بانک مرکزی امکان‌پذیر نخواهد بود.
بانک مرکزی به آن‌دسته از متقاضیان تاسیس صرافی که پیش از این نسبت به مسدودی یک میلیارد تومان خود اقدام کرده بودند، تکلیف کرده است که باید کل مبلغ جدید سرمایه تصویب شده -یعنی ۱۲ میلیارد تومان- را مسدود کنند تا نسبت به تاسیس صرافی آن‌ها اقدام صورت پذیرد.قابل ذکر است پیش از این باید فقط ۲۵ درصد سرمایه اولیه صرافی‌ها مسدود می‌شد تا تشریفات تاسیس صرافی طی گردد

اثر دوگانه کاهش نرخ ارز بر معاملات بازار سرمایه

 همچنين  یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: نوسان نرخ ارز بر معاملات بازار سرمایه اثرات دوگانه ای را برجای می‌گذارد.
محمود آقایی در گفتگو با ایبِنا با اشاره به کاهش تدریجی نرخ ارز در روزهای گذشته گفت: هرگونه نوسان در نرخ ارز همواره برای اقتصاد، بازارهای مختلف و به ویژه بازار سرمایه کشور موضوعی مهم بوده و اثرگذار است.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته اثرپذیری بازار سهام از نوسانات نرخ ارز بیشتر و هم اینکه سریع‌تر است؛ چرا که از یکسو این مولفه می‌تواند به‌ صورت آنی خود را در معاملات این بازار با توجه به شرایط بازار سهام و رفتار معامله‌گران نشان دهد و از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز همواره بر تولید و سودآوری شرکت‌ها اثرگذار است و از این جنبه هم بازار سرمایه از این موضوع اثرپذیر خواهد بود.
وی ادامه داد: علاوه بر این از آنجا که در بازار سرمایه صنایع و شرکت‌های مختلفی فعال هستند، بنابراین نه تنها در مورد نوسانات نرخ ارز، بلکه به عنوان مثال در خصوص معادلات سیاسی نیز بازار سرمایه بیش از بازارهای دیگر واکنش‌پذیر است که این واکنش‌ها به‌ صورت آنی و لحظه‌ای خود را در معاملات این بازار نشان می‌دهد.
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اینکه آیا اثرپذیری بازار سهام از نوسانات نرخ ارز مثبت است یا منفی، اظهار داشت: افزایش یا کاهش نرخ ارز اثرات متفاوتی را بر صنایع و بنگاه‌های مختلف به دلیل نوع تولید یا ارائه خدمات دارد. به عنوان مثال شرکت‌هایی که صادرات‌ محور هستند از جمله پالایشی‌ها از افزایش نرخ ارز همواره اثر مثبتی می‌پذیرند، بنابراین واضح است که هرگونه کاهشی که در ارزش نرخ ارز اتفاق بیفتد، از این نظر سودآوری این شرکت‌ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
وی افزود: در مقابل اما شرکت‌هایی که مواد اولیه خود را از خارج کشور تامین می‌کنند همواره منتظر این خبر هستند که نرخ ارز کاهشی شود، و از این جنبه هزینه تمام شده آنها افت کرده و سودآوری این دسته از شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: البته نکته مهم در خصوص اثرپذیری شرکت‌ها از کاهش نرخ ارز این است که صرفنظر از این موضوع که شرکت‌ها صادرات‌محور هستند و یا اینکه مواد اولیه خود را از خارج کشور تامین می‌کنند، کاهش نرخ ارز همواره برای کلیت اقتصاد ما خبر خوبی است که یکی از اثرات مثبت آن بر اقتصاد و همه بازارها کاهش هزینه تمام شده تولید است، بنابراین از این جنبه و البته در بلندمدت هزینه تولید و تورم در اقتصاد و بازارهای مختلف کاهش یافته و از این نظر نیز شاهد اثرپذیری مثبت بازار سرمایه خواهیم بود.
آقایی در ادامه تاکید کرد: نکته مهم دیگر در زمینه نوسانات نرخ ارز و اثرپذیری صنایع و شرکت‌های فعال در بازار سرمایه از این موضوع اینست که صرفنظر از روند کاهشی یا افزایشی نرخ ارز، تعادل و کاهش نوسانات نرخ ارز هم موضوعی بسیار مهم برای فعالان بازار سرمایه است؛ چرا که دادوستد سهام شرکت‌ها در این بازار با توجه به پیش‌بینی تولید و سودآوری شرکت‌ها انجام می‌شود؛ بر این اساس در صورتی که نوسانات نرخ ارز به حداقل ممکن برسد، در این صورت چشم‌انداز و پیش‌بینی درست‌تری می‌توان از تولید و سودآوری شرکت‌ها و در نتیجه سرمایه‌گذاری در سهام آنها داشت

مدیریت بازار ارز با هدف‌گذاری بر نرخ بنیادی

حمید زمان زاده کارشناس اقتصادی درباره بازار ارز، اظهار داشت: بانک مرکزی اگر بخواهد سیاست‌های موفقیت آمیزی در مدیریت بازار ارز داشته باشد، باید هدفگذاری خود را روی مدیریت ارز بر روی نرخ بنیادی بازار ارز بگذارد.  
وی ادامه داد: اگر بانک مرکزی زمانی خلاف عوامل بنیادی بازار ارز بخواهد بازار ارز را مدیریت کند روندهایش خلاف بازار و ناپایدار خواهد بود اما اتفاقی که از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ افتاده است بانک مرکزی موفق شد برآورد مناسبی از نرخ بنیادی ارز را به دست آورد و بدون اعلام نرخ آن، طرف‌های عرضه و تقاضای نرخ ارز را به نحوی کنترل کند که ثبات نسبی بر بازار ارز حول این نرخ بنیادی حاکم باشد.
این کارشناس اقتصادی، گفت: تغییر سیاست های بانک مرکزی در ماه های اخیر موجب شده نرخ ارز را حول نرخ بنیادی مدیریت کنیم و از نوسانات گسترده نرخ ارز جلوگیری شود و بتوان آن را مدیریت کرد.
وی گفت: بانک مرکزی در ماه‌های اخیر با کنترل انتظارات تورمی و انتظارات بازار ارز، توانست تقاضای سفته بازی را در این بازار به حداقل برساند. تلاش های بانک مرکزی در ماه های گذشته موجب شد فعالان اقتصادی این چشم انداز را پیدا کنند که بازار ارز با توجه به ریسک هایی که دارد آن بازدهی لازم و کافی را به آنها نمی‌دهد.  
زمان زاده گفت: از خرداد امسال نرخ تورم نقطه به نقطه در کشورمان با کاهش مواجه شد و پیش بینی می شود این کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه های بعدی با شتاب بیشتری ادامه یابد و یکی از عوامل کاهش این تورم، ثبات بازار ارز است.  
وی با اشاره به اینکه حجم مبادلات بازار سرمایه در مقایسه با دیگر بازارها از جمله ارز و مسکن، کوچک است، گفت:‌شرایط بنیادین این بازار و عرضه و تقاضا منجر به رشد شاخص بورس شده است.
زمان‌زاده اضافه کرد: تحولات اخیر از جمله توقیف نفتکش انگلیسی، نشان دهنده قدرت بازدارندگی منطقه‌ای ایران است. بسیاری فکر می‌کنند این اقدامات موجب تنش و شوک ارزی می‌شود در حالی که عکس آن است و زمانی که قدرت بازدارنده خود را نشان می‌دهیم، موجب آرامش سیاسی و اجتماعی در کشور می‌شود و همچنین برخی کشورهای منطقه هم در حال تغییر سیاست‌های خود نسبت به کشورمان هستند زیرا متوجه شدند که قدرتی که در منطقه باقی خواهد ماند ایران است و روی قدرت‌های خارجی نمی‌توان تکیه کرد.

ایران با رمزارز بومی به جنگ تحریم می‌رود

 پایگاه خبری کیتکو نیوز در گزارشی به طرح ایران برای دور زدن تحریم‌ها از طریق رمز ارز خود که بر پایه طلا وارد بازار می‌شود خبر داد.
به گزارش ایبنا، کیتکو نیوز که از معتبرترین پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در خصوص بازار جهانی طلا است، نوشت: پس از آنکه اوایل ماه جاری میلادی دولت ایران مشکلاتی را با استخراج‌کنندگان بیت‌کوین داشت، مقام‌های بانکی ایران در حال برنامه‌ریزی هستند تا از ارز دیجیتال بومی حمایت کنند که استخراج آن زیر نظر بانک مرکزی ایران خواهد بود.
بر اساس این گزارش، قرار است این رمز ارز بومی با فلز گرانبهای طلا پشتیبانی شود. گفته می شود با این‌حال عملکرد رمز ارز جدید ایرانی مشابه رقبای خارجی آن باشد.
این گزارش می‌افزاید: این ارز جدید که رمزگذاری آن در داخل ایران انجام می‌شود، استفاده بانک‌های ایرانی از منابع خود را تسهیل می‌کند.