:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
به دنبال تنش‌ها در منطقه

کاسبی سوخت‌رسانی اماراتی‌ها کساد شد

برخی منابع خبری عنوان کرده‌اند که پس از تنش‌ها و رخدادهای اخیر در تنگه هرمز، بندر الفجیره امارات در حال از دست دادن بازار فروش سوخت به کشتی‌ها و شناورهای دریایی (بانکرینگ) و روی آوردن آنها به سنگاپور برای سوخت‌گیری است.
کد خبر: ۱۳۸۸۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
اقتصادگردان- الفجیره بندری است که امارات سرمایه‌گذاری‌های سنگینی روی توسعه آن انجام داده است.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، منابع تجاری می‌گویند که مسائل و مشکلات مربوط به نفتکش‌ها در منطقه خلیج فارس مشتریان سوخت کشتی بندر الفجیره امارات را کاهش داده است.

این منابع افزودند که این رخدادها در تنگه هرمز و دریای عمان هزینه بیمه کشتی‌ها و نفتکش‌ها را بالا برده در نتیجه آنها تلاش دارند تا توقف این کشتی‌ها در مناطق خطرناک را کاهش دهند.رویترز گزارش داد که قیمت یک تن نفت کوره با گوگرد که در بندر الفجیره در گذشته پنج تا ۱۰ دلار گران‌تر از سوخت در سنگاپور بود در دو هفته اخیر ۷۰ دلار ارزان‌تر از سنگاپور شده است. بانکرینگ به مثابه پمپ بنزین دریایی بوده و فرآورده‌های سنگین پالایشی از جمله نفت کوره و نفت گاز (گازوئیل) جهت تأمین سوخت کشتی‌ها ارایه می‌کند و تجارت پر سودی است.در میان ۲۰۰ بندر جهان که این قابلیت را دارند، بنادر سنگاپور، الفجیره، هوستون و رتردام در بانکرینگ شهرت بیشتری دارند.طبق این گزارش با افزایش بیمه کشتی‌ها مالکان کشتی‌ها ترجیح می‌دهند به جای الفجیره به بندر سنگاپور و برخی نیز به سریلانکا و هند روی آورند.

منطقه الفجیره یکی از شیخ نشین‌های امارات است که فعالیت خود در بخش بانکرینگ را از سال ۱۹۹۷ آغاز کرد و دومین پایانه سوخت رسانی جهان و اولین پایانه سوخت رسانی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان است. به گزارش «تعادل»، اماراتی‌ها الفجیره را تنها بندری در جهان که «چند منظوره» است توصیف می‌کنند. این بندر در ساحل شرقی امارات متحد عربی است که تنها 70 مایل دریایی با تنگه هرمز فاصله دارد. ساخت این بندر در سال 1978 شروع شد و در سال 1983 پایان یافت.

اداره اطلاعات انرژی امریکا حجم نفت خامی که در سال 2016 در تنگه هرمز جریان داشته است را روزانه 18.5 میلیون بشکه عنوان کرده است. رویترز این رقم را 30 درصد کل تبادلات دریایی نفت خام و دیگر سوخت‌ها در سال 2016 توصیف می‌کند. برآوردها این بوده است که در سال 2017 معادل روزانه 17.2 میلیون بشکه و در سال 2018 روزانه 17.4 میلیون بشکه نفت خام از تنگه هرمز عبور کند. تنگه هرمز همچنین تنها مسیر برای صادرات ال ان جی از سوی بزرگ‌ترین تولیدکننده آن یعنی قطر است.

امارات با همکاری عربستان سرمایه‌گذاری‌های کلانی روی این بندر انجام داده است. امارات متحده عربی هم‌اکنون در حال ساخت بزرگ‌ترین مخزن ذخیره‌سازی نفت خام جهان در بندر فجیره است که می‌تواند تا 14 میلیون بشکه نفت خام را در خود نگه دارد.

22 اردیبهشت ماه امسال بود دو نفتکش که در ادامه مشخص شد به عربستان سعودی و امارات متحده عربی تعلق دارند در الفجیره منفجر شدند.  به گزارش «تعادل» در سال 2012 و پس از آنکه تهدید مبنی بر بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران جدی شد، امارات متحده عربی عملیات ساختمانی خط لوله‌ای موسوم به حبشان-فجیره را آغاز کرد که خودشان مدعی هستند توانسته است روی کاغذ سه چهارم صادرات نفت امارات را انجام دهد. در واقع امارات به دنبال این است که با توسعه این بندر، در صورت بسته شدن تنگه هرمز بتواند رقمی مشخص از صادرات نفت خام خود را ادامه دهد.

در مورد رقم دقیقی از نفت خام که این بندر می‌تواند آن را انتقال بدهد در منابع مستقل نفتی خبری منتشر نشده است، رسانه‌هایی همچون گلف‌نیوز ادعا کرده‌اند که به وسیله خط لوله حبشان-جفیره امکان انتقال روزانه 1 میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام وجود دارد.