یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: هرگونه شتاب و عجله در واگذاری سهام دولت در ایرانخودرو و سایپا آنهم بدون توجه به اقتضائات و تهدیدهای چنین اقدامی قطعا ناپخته و غیرسنجینده است و انجام چنین کاری را به نفع سهامداران و مشتریان محصولات شرکتهای خودروسازی نمیدانم.
اقتصادگردان- محمدرضا نجفی با اشاره به قصد دولت در به صفر رساندن سهام خودش در
ایرانخودرو و سایپا، عنوان کرد: اگر تا این لحظه با پدیده افراط و تفریط
مدیران دولتی در اداره شرکتهای بزرگ خودروسازی روبرو بودیم، با به صفر
رسیدن سهام دولت در ایرانخودرو و سایپا باید منتظر کنار رفتن پرده جدیدی
از افراط و تفریطها در این شرکتها باشیم. او اظهار کرد: اینکه تصور شود
با واگذاری ۱۴ درصد سهام باقی مانده دولت در ایران خودرو و واگذاری ۱۷.۳
درصد بقیه سهام دولت در سایپا موجب خروج صنعت خودروسازی از سلطه نگاه بسته
دولتیها میشود، غیردقیق و نادرست است. اساسا نحوه مدیریت و مالکیت دولتی
در شرکتهای خودروسازی به دلیل ترکیب سهامداران این شرکتها و تو در تو
بودن این سهام، چنین ادعایی را باطل میکند. رییس هیات تحقیق و تفحص از
عملکرد صنعت خودروسازی کشور با بیان اینکه تعجیل در سبک و شیوه واگذاری
سهام دولت در شرکتهای خودروساز را مذموم، غیرمفید و مخرب میدانم، افزود:
در صورت اصرار وزارت صنعت، معدن و تجارت به این شیوه واگذاری باید شاهد
انحرافات جدیدی در مالکیت و عملکرد شرکتهای خودروساز بود به بیان روشنتر
قطار گرفتاریها و مشکلات کشور به دلیل شیوه نادرست واگذاریها و نتایج
ناگزیر آن البته با تغییر ریل، همچنان به مسیر ناکجا آباد خودش ادامه طریق
خواهد داد. او بیان کرد: در خودروسازی با صنعتی مواجه هستیم که کاملا
غیررقابتی و انحصاری است. اصرار بر چنین شیوهای آن هم در دوران تشدید
تحریمهای اقتصادی امریکا، حرکتی شتابنده در مسیر غلط است.