:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

نشانه‌های شتاب در واگذاری سهام خودرویی‌ها

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: هرگونه شتاب و عجله در واگذاری سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا آن‌هم بدون توجه به اقتضائات و تهدیدهای چنین اقدامی قطعا ناپخته و غیرسنجینده است و انجام چنین کاری را به نفع سهام‌داران و مشتریان محصولات شرکت‌های خودروسازی نمی‌دانم.
کد خبر: ۱۳۸۸۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴
اقتصادگردان- محمدرضا نجفی با اشاره به قصد دولت در به صفر رساندن سهام خودش در ایران‌خودرو و سایپا، عنوان کرد: اگر تا این لحظه با پدیده افراط و تفریط مدیران دولتی در اداره شرکت‌های بزرگ خودروسازی روبرو بودیم، با به صفر رسیدن سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا باید منتظر کنار رفتن پرده جدیدی از افراط و تفریط‌ها در این شرکت‌ها باشیم. او اظهار کرد: اینکه تصور شود با واگذاری ۱۴ درصد سهام باقی مانده دولت در ایران خودرو و واگذاری ۱۷.۳ درصد بقیه سهام دولت در سایپا موجب خروج صنعت خودروسازی از سلطه نگاه بسته دولتی‌ها می‌شود، غیردقیق و نادرست است. اساسا نحوه مدیریت و مالکیت دولتی در شرکت‌های خودروسازی به دلیل ترکیب سهام‌داران این شرکت‌ها و تو در تو بودن این سهام، چنین ادعایی را باطل می‌کند. رییس هیات تحقیق و تفحص از عملکرد صنعت خودروسازی کشور با بیان اینکه تعجیل در سبک و شیوه واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودروساز را مذموم، غیرمفید و مخرب می‌دانم، افزود: در صورت اصرار وزارت صنعت، معدن و تجارت به این شیوه واگذاری باید شاهد انحرافات جدیدی در مالکیت و عملکرد شرکت‌های خودروساز بود به بیان روشن‌تر قطار گرفتاری‌ها و مشکلات کشور به دلیل شیوه نادرست واگذاری‌ها و نتایج ناگزیر آن البته با تغییر ریل، همچنان به مسیر ناکجا آباد خودش ادامه طریق خواهد داد. او بیان کرد: در خودروسازی با صنعتی مواجه هستیم که کاملا غیر‌رقابتی و انحصاری است. اصرار بر چنین شیوه‌ای آن هم در دوران تشدید تحریم‌های اقتصادی امریکا، حرکتی شتابنده در مسیر غلط است.