:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۳.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
ادامه روند کاهشی حباب قیمت را تخلیه می‌کند

كاهش نرخ دلار و نرخ بهره آمريكا در انتظار تحولات‌ آينده/ كاهش نرخ ارز و طلا / 430 میلیون دلار خرج سیل

در بازار آزاد معاملات نقدي نيز دلار تا 11840، يورو 13550، پوند 14916، درهم 3247 و لير تركيه 2108 تومان نوسان داشت. در بازارطلا نيز با اعلام اونس جهاني طلا به قيمت 1425 دلار، مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آّبشده با 20 هزار تومان كاهش، 1 ميليون و 696 هزار تومان، گرم طلاي 18 عيار 392 هزار تومان، سكه امامي 4 ميليون و 22 هزار، سكه بهار آزادي 3 ميليون و 900 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 220 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 350 هزار، سكه گرمي 960 هزار تومان معامله شدندو تمام اين اقلام نسبت به روز پنج شنبه و جمعه كاهش ارزش داشته اند.
کد خبر: ۱۳۸۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱
اقتصاد گردان - بازار طلا و ارز، روز شنبه 29 تيرماه 98، با وجود اخبار مختلف سياسي، روند با ثبات و نزولي خود را طي كرد و در شرايطي كه اونس جهاني طلا نيز به 1425 دلار رسيده، نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدي 11840 تومان، در صرافي هاي مجاز بانكي و ملي 11700 تومان، در سامانه سنا 11650 تومان اعلام شد و متاثر از آن، نرخ طلا و سكه نيز كاهش داشت.
 در سامانه سنا نرخ لحظه اي دلار به 11650 و يورو به 13550 تومان رسيد و سامانه سنا نرخ ميانگين روز پنج شنبه را براي دلار 11604، يورو 13390، درهم 3255، يوآن 1809، پوند 14725، لير تركيه 2229 تومان اعلام كرد. 
در بازار آزاد معاملات نقدي نيز دلار تا 11840، يورو  13550، پوند 14916، درهم 3247 و لير تركيه 2108 تومان نوسان داشت. در بازارطلا نيز با اعلام اونس جهاني طلا به قيمت 1425 دلار،   مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آّبشده با 20 هزار تومان كاهش،  1 ميليون و 696 هزار تومان، گرم طلاي 18 عيار 392 هزار تومان، سكه امامي 4 ميليون و 22 هزار، سكه بهار آزادي 3 ميليون و 900 هزار،  نيم سكه 2 ميليون و 220 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 350 هزار، سكه گرمي 960 هزار تومان معامله شدندو تمام اين اقلام نسبت به روز پنج شنبه و جمعه كاهش ارزش داشته اند. 

ادامه روند کاهشی حباب قیمت را تخلیه می‌کند

از سوي ديگر، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، روند کاهشی نرخ ارز و سکه را ناشی از سیاست‌های مناسب بانک مرکزی دانست و گفت: با ادامه این رویه حباب نرخ ارز و سکه تخلیه می‌شود.
شهباز حسن پور بیگلری در گفتگو با ایبِنا با تاکید بر مناسب بودن سیاست های اتخاذی بانک مرکزی در حوزه های مختلف، گفت: کاهش نرخ ارز و سکه نتیجه مثمر ثمر واقع شدن سیاست ها و تشدید نظارت ها است.
نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ادامه روند فعلی در بازار ارز و سکه حباب نرخ ها را به حداقل ممکن خواهد رساند، تصریح کرد: با تدوام این رویه نگهداری ارزهای خانگی دیگر سودی نداشته و این نیز خود به کاهش دوباره نرخ ها کمک می کند.
وی با تاکید بر اینکه رسیدن نرخ ارز به کانال ۸ هزار تومان و ثبات قیمتی آن از اهداف مسئولان است، گفت: خوشبختانه با کاهش نرخ ارز و طلا بازارهای موازی نیز به تدریج روند کاهش نرخ ها را تجربه خواهند کرد.
حسن پور بیگلری با بیان اینکه همزمان با گرانی ارز و سکه بازارها با شوک قیمتی مواجه شدند، افزود: در حال حاضر نیز شاید برخی سواستفاده کنندگان در برابر کاهش نرخ ها مقاومت کنند، اما عزم مسئولان برای رصد بازار این اجازه را نخواهد داد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه روند کاهشی نرخ ارز و سکه باز هم ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: به طور حتم ادامه این روند نشان می دهد که سرمایه گذاری در این دو حوزه ریسک بالایی داشته و به صلاح نیست.
حسن پور بیگلری با بیان اینکه مردم باید به سمت سرمایه گذاری در امور تولیدی باشند، گفت: عامل اصلی تورم رخ داده در بازار سرمایه گذاری در ارز و سکه بوده که این فرآیند خود به داغ شدن بیشتر بازار و ناهماهنگی قیمت ها منجر شده است. مجلس آماده کمک به دولت به ویژه بانک مرکزی در مسیر کاهش هر چه بیشتر نرخ ها در بازار ارز و سکه است. 

استعلام از بانک مرکزی و گمرک درباره تخصیص ارز دولتی 

همچنين سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی دونرخی بودن ارز را موجب ایجاد رانت و فساد دانست و گفت که این کمیسیون منتظر دریافت استعلامات از بانک مرکزی و گمرک درباره تخصیص ارز دولتی است.
بهرام پارسایی اظهار کرد: بعد از چند نرخی شدن ارز شکایاتی به کمیسیون اصل ۹۰ رسید که به آن ورود کردیم و سال گذشته استعلامی از بانک مرکزی درباره میزان ارزهای تخصیص داده شده اعم از ارز نیمایی و ارز دولتی صورت گرفت. البته آنها اطلاعاتی در اختیار ما گذاشتند اما دریافت کنندگان ارز ۶ ماه فرصت داشتند تا کالای موردنظرشان را وارد کشور کنند. سال گذشته این موضوع کاملاً قابل رسیدگی نبود زیرا زمان زیادی از تخصیص ارز نگذشته بود.
وی افزود: جدیداً استعلامی از بانک مرکزی در مورد ارزهای تخصیص یافته، میزان ارز، نوع ارز و نوع کالای وارد شده صورت گرفته و همزمان از گمرک کشور نیز استعلام شده که چه کالاهایی طی این مدت وارد و ترخیص شدند و بر اساس چه ارزی بوده است که می‌توان با بررسی و تطابق آنها به نتیجه رسید که ارزهای اختصاص داده شده در راستای واردات کالای مربوطه بوده و در جهت مربوطه هزینه شده یا خیر؟.
نماینده مردم شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: براساس اطلاعات ما از مراجع نظارتی، بخش زیادی از ارزهای تخصیصی خروجی نداشتند که بدانیم در آن راستا هزینه شده‌اند یا خیر و این نگرانی وجود دارد که تخلفاتی صورت گرفته باشد، البته در این باره بعد از بررسی کامل اطلاع رسانی خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دونرخی بودن ارز و سوخت را موجب ایجاد رانت و فساد دانست و یادآور شد: تعدادی از افراد متخلف در این زمینه کاملا حرفه‌ای شده‌اند و یادگرفتند پیش‌فاکتورهایی بیاورند که قیمت واقعی کالایشان را چند برابر نشان می‌دهد و مابقی ارز دریافتی را به گونه دیگری هزینه می‌کنند. انتظار ما از نهادهای نظارتی هم این است که یاد بگیرند که چگونه با این افراد سودجو و مفسد برخورد کنند.
وی با ابراز امیدواری نسبت به تسریع گمرک در پاسخگویی به کمیسیون اصل ۹۰، اظهار کرد: آنها یک ماه برای پاسخگویی فرصت دارند و اگر نیاز باشد، کمیسیون از گمرک نیز بازدید میدانی خواهد کرد و نحوه ترخیص کالاهایی که با ارز دولتی وارد شده اند را بررسی می کند.
پارسایی در پایان ابراز امیدواری کرد که تخلفات صورت گرفته در زمینه تخصیص ارز دولتی به صورت گسترده و سازمان یافته نباشد.

يك ميليارد يورو عدم انجام تعهد ارز دولتی 

همچنين يكي از رسانه ها  با تيتر  يك ميليارد يورو ارز دولتی گم شد، اعلام كرد كه با جمع تعهدات ارزی ایفانشده، حوزه کالا‌های اساسی در قبال حدود ۸۴۸ میلیون و ۹۰۹ هزار یورو، کالای متعهدشده را وارد کشور نکرده است که مجموع رقمی در حدود ۹۷۹ میلیون و دو هزار و ۵۶۹ یورو را نشان می‌دهد. ۱۰ شركت حوزه دارو و ۱۰ شركت در امور كالاهای اساسی، از جمله شركت‌هايی هستند كه با وجود آنكه متعهد شده‌اند كالا را بر اساس ارز تخصيص داده‌شده، وارد كشور كنند‌ اما بخشی از آنها را وارد كشور نكرده‌اند.

كاهش ارزش دلار و تقويت طلا 

نتیجه نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو سرمایه گذاران و تحلیلگران معتقدند قیمت ها رشد خواهدکرد.
كارشناسان با اعلام احتمال کاهش عمدی ارزش دلار توسط ترامپ معتقدند كه آمریکا قصد دارد ارزش دلار را عامدانه کاهش دهد تا بتواند به کشورهای دیگر صادرات بیشتری داشته باشد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد ارزش دلار را برای افزایش صادرات کاهش دهد و در اظهارات مختلف خود گفته است که چین و اتحادیه اروپا به صورت عامدانه ارزش پول ملی خود را کاهش می‌دهند تا برای تجارت با آمریکا رقابت‌پذیری بیشتری داشته باشند.
دونالد ترامپ پیش از این گفته بود: «نرخ بهره به صورت تاریخی در میزان پایینی قرار دارد پس کشورهای اروپایی نرخ ارز خود را پایین نگه می‌دارند تا بتوانند از این طریق در آمد بیشتری از صادرات کسب کنند.»
برخی از کارشناسان معتقدند که به دلیل ارزش بالای دلار، این کشور در بسیاری از موقعیت‌ها ترجیح می‌دهد کالاهای مورد نیاز خود را وارد کند تا این‌که دست به تولید آنها بزند.
شاخص دلار متاثر از تحولات خليج فارس
وجود اخبار مثبت و منفی متعدد باعث شد تا شاخص دلار دچار نوسانات زیادی شود.
به گزارش رویترز، هر چند که مدیران ارشد بانک مرکزی آمریکا با عقب‌نشینی نسبتا محسوس از مواضع قبلی خود اعلام کردند که هنوز نسبت به کاهش نرخ بهره مصمم نیستند، تنش‌ها در منطقه خلیج فارس باعث شد تا دلار نتواند به طور کامل از این شرایط بهره گیرد. جان ویلیامز، رئیس دفتر منطقه‌ای فدرال رزرو در نیویورک با اشاره به تلاش این نهاد برای برقراری تعادل بین نرخ بهره و تورم گفت: سیاست کاهش نرخ بهره سریع در دستور کار قرار ندارد.
جاشوا تدبیر، مدیر پوشش ریسک در موسسه "وسترن یونیون بیزینس سالوشنز" گفت: نظر مدیران بانک مرکزی به معنای تغییرات فوری در سیاست‌های پولی نیست و این مساله باعث شد تا دلار شروع به بازیابی خود کند. دلار به اخبار مرتبط با بانک مرکزی آمریکا حساسیت زیادی پیدا کرده است.
نقشه دولت ترامپ برای "دلار"
 اظهارات اخیر وزیر خزانه‌داری آمریکا شائبه دخالت دولت این کشور در بازار ارز را تقویت کرده است.
به گزارش بلومبرگ، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در حاشیه اجلاس وزرای دارایی گروه هفت در شهر پاریس گفته است که تغییری در سیاست‌گذاری دلار در حال حاضر ایجاد نخواهد شد اما ممکن است در آینده، آمریکا این مساله را مورد توجه قرار دهد.
شاون اوزبورن، کارشناس مالی در بانک "اسکوشیا" و خوان پرادا، کارشناس مالی بانک "بارکلی" گفته‌اند که اظهارات منوچین درها را به روی تغییر در سیاست گذاری های پولی آمریکا گشوده است.
دونالد ترامپ تا کنون بارها و بارها از بانک مرکزی آمریکا به دلیل کاهش ندادن نرخ بهره انتقاد کرده و شرکای بزرگ تجاری این کشور از جمله اتحادیه اروپا و چین را به کاهش تعمدی نرخ ارز خود متهم کرده است.
ترامپ پیش‌تر گفته بود اروپا و چین دستکاری زیادی در نرخ ارز خود انجام می‌دهند و آمریکا یا باید با این بازی تطبیق یابد یا به شیوه احمقانه فعلی ادامه دهد.
اوزبورن در همین رابطه گفت: ریسک مداخله دولت آمریکا در بازار ارز بیش از پیش افزایش یافته است. دلار آشکارا در رادار کاخ سفید قرار گرفته است و با توجه به رشد ضعیف تر اقتصادی و نبود هیچ پیشرفت امیدوار کننده ای در مذاکرات تجاری با چین، احتمال زیادی وجود دارد که واشنگتن ترغیب به مداخله شود.آخرین بار آمریکا در سال ۲۰۰۰ ارزش دلار را به شکل تعمدی پایین آورد.
وزیر خزانه‌داری آمریکا در پاسخ به پرسش خبرنگاری که نظر وی را در خصوص اتهام ترامپ به بانک مرکزی اروپا مبنی بر کاهش تعمدی ارزش یورو پرسیده بود، گفت: نظری در خصوص استراتژی دلار ندارم و فعلا نمی‌خواهم چیزی در خصوص نرخ برابری دلار و یورو بگویم.

زیرزمینی شدن بیت‌کوین
از سوي ديگر، برخي كارشناسان معتقدند كه اگر چه در شرایط کنونی به استخراج بیت‌کوین به عنوان راهی برای درآمدزایی و ارزآوری نگاه می‌شود، اما در شرایطی که ضوابط مشخصی برای این کار وجود ندارد، اگر این روند به صورت زیرزمینی ادامه پیدا کند، نه تنها درآمدی نصیب دولت نخواهد کرد بلکه آماری هم از دخل و خرج آن به دست نمی‌آید.
بازار ارز و طلا در هفته گذشته
بازار ارز و طلا هفته گذشته را با روند نزولي نرخ ارز و طلا به پايان رساند اما  روز پنج شنبه 27 تيرماه 98، نرخ دلار كه تا 11 هزار تومان در روز چهارشنبه كاهش يافته بود مجددا افزايش يافت و در بازار آزاد و معاملات نقدي به 12040 تومان رسيد. 
روند نزولي بازار ارز و طلا ادامه يافت و نرخ دلار  در كانال 11 هزار تومان پايين تر رفت و در حالي كه در صرافي هاي مجاز بانكي و ملي نرخ دلار به 11500 و يورو به 13400 تومان معامله ميشد، در بازار آزاد و معاملات نقدي نرخ دلار به 12 هزار تومان رسيد. نرخ سامانه سنا نيز براي دلار به 11855 و براي يورو به 13481 تومان، لير تركيه 2187، درهم 3262، يوآن 1789 و پوند انگليس 14661 تومان اعلام كرده است. 
در بازار طلا نيز اونس طلا در بازار جهاني به 1422 دلار رسيده و با اعلام نرخ دلاربه 12040 تومان، نرخ طلا و سكه نيز نسبت به چهارشنبه افزايش يافته است.  مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آّبشده 1 ميليون و 715هزار تومان، گرم طلاي 18 عيار 395 هزار تومان، سكه امامي 4 ميليون و 62 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 200 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 350 هزار، سكه گرمي 970 هزار تومان معامله شدند. 
روز جمعه نيز اونس جهاني طلا به 1440 دلار افزايش يافت، هر گرم 18 عيار به 396 هزار، مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده 1 ميليون و 715 هزار، سكه امامي 4 ميليون و 62 هزار تومان معامله شد. 
اما در روزهاي قبل از آن، ترکش‌های افت کانالی دلار به بازار سکه نیز اصابت کرد و این فلز گرانبها پس از ۶ ماه به زیر ۴ میلیون تومان رفت. روز سه‌شنبه سکه ۲۹۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسید. این بیشترین میزان افت قیمت سکه در ۱۰ ماه گذشته بود تا ارزش این فلز گرانبها به کمترین مقدار از اواخر دی‌ماه برسد.

430 میلیون دلار خرج سیل می‌شود
 
با مجوز ۵۰۰۰ میلیارد تومانی که دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور جبران خسارت سیل دریافت کرده، احتمالا حدود ۴۳۰ میلیون دلار از ذخایر ارزی صرف این موضوع خواهد شد.
به گزارش ایسنا، اخیرا دولت مجوز مقام معظم رهبری برای برداشت ۵۰۰۰ میلیارد تومانی از محل منابع صندوق توسعه ملی را برای جبران بخشی از خسارت ناشی از سیل ابتدای سال جاری دریافت کرد.
گرچه هنوز مشخص نیست که دقیقا چند میلیون دلار بابت این رقم از صندوق دریافت خواهد شد و با چه ساز و کاری باشد، اما با توجه به اینکه مبنای تبلیغ منابع ارزی صندوق، نرخ سامانه نیما است، این گونه برآورد می‌شود که حدود ۴۳۰ میلیون دلار بابت این ۵۰۰۰ میلیارد تومان از صندوق برداشته شود در حال حاضر نرخ دلار در سامانه نیما نسبت به مدت گذشته افزایش یافته و حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان است که تفاوت چندانی با بازار آزاد ندارد.
خسارت ناشی از سیل در ابتدای سال جاری در چند استان کشور حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان برآورد شد که دولت اعلام کرد ۲۶ هزار میلیارد تومان آن از محل بودجه و تسهیلات بانکی است به طوری که ۲۳ هزار میلیارد تومان بودجه‌ای و ۳۰۰۰ میلیارد دیگر را فعلا بانک‌ها تقبل کرده‌اند. ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان دیگر بلاتکلیف باقی مانده بود که به نظر می‌رسید دولت از صندوق توسعه ملی برداشت کند.
البته  در ابتدای وقوع سیل بحث برداشت از صندوق پیش آمد و رئیس جمهور طی نامه‌ای درخواست برداشت دو میلیاردی را مطرح کرده بود که مقام معظم رهبری این موضوع را مشروط به این کردند که ابتدا از منابع بودجه‌ای و بانکی استفاده شده و در صورت لزوم از صندوق کمک گرفته شود.
از ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان باقی مانده فعلا ۵۰۰۰ میلیارد تومان از صندوق برداشت خواهد شد و مانده آن تکلیف مشخصی ندارد ولی بعید نیست که بار دیگر صندوق هدف قرار بگیرد.
گرچه تاکنون ساز و کار برداشت ۵۰۰۰ میلیارد تومانی از صندوق مشخص نشده اما طبق اعلام قبلی این منابع به صورت تسهیلات به دولت ارائه خواهد شد و بابت آن میزان مشخصی دلار به ریال تبدیل می‌شود.