:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
رئیس صندوق توسعه ملی خبر داد

اختصاص ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به آبخیزداری

رئیس صندوق توسعه ملی از اختصاص ۱۵۰ میلیون یورو به حوزه آبخیزداری خبر داد.
کد خبر: ۱۳۸۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲
اقتصادگردان- مرتضی شهیدزاده در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه لرستان، اظهار کرد: صندوق توسعه ملی یکی از ابتکارات مقام معظم رهبری بود که پس از اینکه حساب ذخیره ارزی تشکیل شد و نتوانست اهداف مورد نظر را برآورده کند با دستور ایشان و با تصویب مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.

وی تصریح کرد: این صندوق با هدف تبدیل بخشی از منابع به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی از طریق تأمین مالی سرمایه گذاری در قالب اعطای تسهیلات بانکی به بخش‌های دولتی و سرمایه گذاری در بازارهای پولی و مالی خارجی تشکیل شده است.

رئیس صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد: این منابع اول اینکه برای نسل آینده و دوم اینکه برای تحرک‌بخش خصوصی به‌منظور کمک به توسعه اقتصادی است، یعنی بخش دولتی هیچ سهمی از صندوق توسعه ملی ندارد.

شهیدزاده اضافه کرد: در سال 1394 با تصویب مجلس و به اذن مقام معظم رهبری ۱۰ درصد از ورودی منابع هر سال صندوق را برای بخش کشاورزی و ۱۰ درصد را برای بخش صنعت اختصاص دادیم.

وی بیان کرد: طبق اساسنامه پول به طرح‌هایی پرداخت می‌شود که بتواند از محل ارز آوری ناشی از صادرات محصول نسبت به بازپرداخت اصل و سود پول اقدام کند، یعنی نباید طرحی که ایجاد می‌شود مصرف داخلی داشته باشد بلکه باید تولید صادراتی داشته باشد.

رئیس صندوق توسعه ملی ادامه داد: کارمزد تسهیلات صندوق در مناطق محروم چهار درصد کمتر از مناطق توسعه یافته است. همچنین با سیستم بانکی تعامل داریم و بانک‌ها با ساز و کار خود تعیین و تکلیف می‌کنند.

شهیدزاده اظهار کرد: کسانی‎که طرح‌های ریالی آنان مشکل دارد با کارکرد تسهیلات می‌توانند ۴۰ درصد منابع تکمیلی دریافت کنند.

وی تصریح کرد: همچنین استفاده مجدد از منابع صندوق توسعه ملی در صورت نبود اقساط معوق، پیشرفت فیزیکی سرمایه‌گذاری قبلی متناسب با برنامه و طرح توسعه جدید امکان‌پذیر است.

رئیس صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد: در ارتباط با حوزه آبخیزداری ۱۵۰ میلیون یورو به جهاد کشاورزی اختصاص یافت. همچنین در خصوص ریزگردها منابع جدا تعلق گرفته است.

شهیدزاده اضافه کرد: سال گذشته از محل تبصره ۵۲ و بند «الف» تبصره ۱۸ بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد سپرده گذاری در بانک‌ها کردیم و امسال هم با توجه به اینکه ورودی‌ها به صندوق کم شده از محل منابع برگشتی اقساط، منابعی را وارد بانک‌های عامل برای پروژه‌های جدید می‌کنیم.

رئیس صندوق توسعه ملی بیان کرد: امسال با توجه به کم شدن ورودی‌ها ۷۵ هزار میلیارد ریال برای سپرده گذاری در بانک‌ها پیش بینی شده است که در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد.