:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد

اختصاص ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خدمت به معلولان

معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: برای نخستین بار ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای خدمت به جامعه معلولان درنظر گرفته شده است.
کد خبر: ۱۳۸۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
اقتصادگردان- حمید پوراصغری امروز در مراسم اختتامیه تجلیل از نیکوکاران برگزیده سراسر کشور که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروز همه شاهد تغییر در سازمان بهزیستی هستیم چراکه با انتخاب مدیران جوان، روحی تازه در رابطه با حمایت‌های اجتماعی ایجاد شد و این سازمان توانست جامعه هدف را علاقه‌مند به کمک‌رسانی کند. یکی از نکات مورد توجه این است که در ایران معلولان دیده نمی‌شوند و در حصار خانه‌ها قرار دارند؛ بنابراین اگر بخواهیم به جامعه معلولان خدمت کنیم باید همه ابعاد زندگی را برای آن‌ها در نظر بگیرم و به آن‌ها به‌گونه‌ای دیگر بنگریم.

بسته خدمت به معلولان باید معیشت، اشتغال، مسکن و توانمندی معلولان را شامل شود

وی افزود: یکی از نکات مهم مورد توجه ما این است که بسته خدمت نباید تنها معیشت را در نظر داشته باشد، بلکه اشتغال، مسکن و توانمندسازی این افراد نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین باید در این زمینه گام‌هایی برداشت.

پوراصغری ادامه داد: در این راستا سازمان برنامه و بودجه گزارشی تهیه کرد و این نکته مورد توجه قرار داد که اگر بحث هدفمندی یارانه‌ها مطرح است باید این یارانه‌ها در جایی درست هزینه شده و برای جامعه معلولان صرف شود. در این راستا در طول سه سال اخیر بحث اعتبارات و بودجه از محل تبصره ۱۴ برای هدفمند کردن یارانه‌ها مورد توجه قرار گرفت.

معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان کرد: در این راستا با اعتباری3400  میلیارد تومانی شروع کردیم و در سال جاری این اعتبار به 9200 میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده است. 

وی با بیان اینکه بحث نیکوکاران این است که قانون مصوب شده حمایت از معلولان تنها در حد کتاب و کتابخانه نباشد، گفت: در واقع نیکوکاران تاکید دارند که اجرایی کردن این قانون بسیار حائز اهمیت است. برای نخستین بار 1100 میلیارد تومان برای بسته خدمت به جامعه هدف درنظر گرفته شده است. امید داریم از این اعتبارات بهره‌وری کامل صورت گرفته و خدمات لازم را به جامعه هدف خود ارائه دهیم.

خانوارهای تحت پوشش بهزیستی در سال ۱۳۹۷ تقریبا دو برابر شده است

پوراصغری با اشاره به وضعیت خانوارهای پشت نوبت در بهزیستی اظهار کرد: یکی از اقدامات ما در سال جاری که امتداد خدماتمان در سال گذشته است این بود که بخشی از خانوارهایی سالیان سال پشت نوبت بودند و نمی‌توانستند از اقدامات و خدمات لازم استفاده کنند. گفتنی است که تعداد خانوارهای تحت پوشش بهزیستی در سال ۱۳۹۷ تقریبا دو برابر شده و این افتخار را داریم که با تلاش‌های دوستانمان توانستیم تمامی آن‌ها را تحت پوشش قرار دهیم. گفتنی است که حدود ۱۰ درصد از هر جامعه‌ای در دنیا را معلول‌ها تشکیل می‌دهد که ۲ درصد آن‌ها معلولیت‌ شدیدی دارند. 

معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه گفت: ما با این حجم از نیازهایی که وجو دارد نمی‌توانیم با اعتبارات منابع عمومی مسایل و مشکلات موجود را رفع کنیم، بلکه نیاز به همکاری مردم و نیکوکاران داریم. 

وی با اشاره به وضعیت خانواده‌های دارای معلول تشریح کرد: نکته مهم این است که نباید از خانواده‌های معلولان غفلت کنیم. گفتنی است که بخشی از خدمات و حمایت‌هایی که باید به این خانواده‌ها ارائه شود در قانون بودجه پیش‌بینی کردیم. 

پوراصغری گفت: نزدیک به ۲۵ برنامه در قالب قانون بودجه برای بخش‌های گوناگونی چون زنان سرپرست خانوار، سالمندان، آسیب‌دیدگان اجتماعی، معلولان شدید و ... پیشبینی شده، اما کافی نیست و نیازمند حمایت، هدایت و همفکری نیکوکاران است. از وزیر خواهشمندم که در رابطه با این اقدامات، این اجازه را به جامعه خیران برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی به عنوان پایه ثابت تصمیمات و برنامه‌ریزی‌ها دهد.