:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

شرایط دریافت سهام و املاک سایپا به جای بدهی به بیمه‌گران

عضو شورای عالی بیمه می‌گوید دریافت سهام و املاک سایپا به جای بدهی این شرکت به شرکت‌های بیمه مشروط به عدم مغایرت آن با آئین‌نامه‌های ۶۰ و ۹۷ سرمایه‌گذاری شورای عالی بیمه است
کد خبر: ۱۳۸۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
اقتصاد گردان - حسین کریم خان زند در گفتگو با  ایبِنا درباره دریافت مطالبات شرکت های بیمه از شرکت خودروسازی سایپا به شکل سهام این شرکت یا خرید اموال و املاک گفت: شرکت های بیمه ای که از سایپا طلب دارند می توانند این اقدام را انجام دهند ولی این امر مشروط بر آن است که خلاف آئین نامه ۶۰ یا آئین نامه جدید ۹۷ شورای عالی بیمه درباره سرمایه گذاری نباشد.

وی خاطرنشان کرد: خرید سهام شرکت سایپا به جای بدهی این شرکت باید طبق ضوابط و آئین نامه های سازمان بورس هم باشد ولی واگذاری املاک موضوع دیگری است و پروسه ای طولانی مدت دارد.

مدیرعامل بیمه نوین با بیان اینکه شرکت سایپا بدهی سنگینی (حدود هزار میلیارد تومان) به صنعت بیمه دارد، افزود: این خودروساز حق بیمه را پیش از تحویل خودروی صفر کیلومتر از مشتری دریافت کرده ولی آن را به حساب شرکت های بیمه واریز نکرده است. حالا اما شرکت های بیمه باید خسارت بیمه گذاران را بدهند.

عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه تصریح کرد: وقتی شرکت های بیمه پول حق بیمه خود را دریافت نکرده اند، از کدام منبع باید خسارت بیمه گذار خسارت دیده را بدهند؟ این در حالی است که حتی همین امروز هم در صورت پرداخت نقدی حق بیمه، بر اساس قانون برای خودروهای صفر کیلومتر سایپا بیمه نامه شخص ثالث صادر می شود.

کریم خان زند با اشاره به مذاکرات دو ساله سندیکای بیمه گران ایران با شرکت سایپا برای دریافت مطالبات شرکت های بیمه گفت: مذاکرات با شرکت سایپا در زمانی آغاز شد که هنوز عبدالناصر همتی ریاست کل بیمه مرکزی را در اختیار داشت؛ سندیکای بیمه گران معتقد است صدور بیمه نامه نیاز به نقدینگی دارد تا بتوان به مردم ارائه خدمت داشت.

نماینده سندیکای بیمه گران در شورای عالی بیمه افزود: این در حالی است که حق بیمه شخص ثالث خودروهای صفر کیلومتر از روز اول به طور نقدی به حساب سایپا واریز شده و برای مدتی نیز در اختیار این شرکت بوده ولی هنوز به شرکت های بیمه گر پرداخت نشده است.