:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
با چراغ سبز سازمان جهانی تجارت

احتمال تحریم‌های چین علیه تعرفه‌های آمریکا قوت گرفت

قضات تجدیدنظرخواهی سازمان جهانی تجارت (WTO) در حکمی اعلام کردند آمریکا به رای این نهاد به طور کامل عمل نکرده و اگر تعرفه‌هایی که مقررات این نهاد را نقض کرده اند حذف نکند ممکن است با تحریم‌های چین روبرو شود.
کد خبر: ۱۳۸۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
اقتصادگردان- چین در سال ۲۰۱۲ برای به چالش کشیدن تعرفه های ضد یارانه آمریکا علیه صادرات کالاهای چینی شامل پنل‌های خورشیدی، برج‌های بادی، سیلندرهای فولادی و اکستروژهای آلومینیومی که ارزش صادرات آنها در آن زمان ۷.۳ میلیارد دلار بود، به سازمان جهانی تجارت شکایت کرد.

دفتر رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا اعلام کرد که در رای سازمان جهانی تجارت تصدیق شده که چین از شرکت‌های دولتی خود برای مختل کردن اقتصاد این کشور استفاده کرده است اما این رای همچنین اعلام کرده که آمریکا باید قیمت های چین را بپذیرد.

در بیانیه آمریکا ضمن اعتراض به حکم اخیر سازمان جهانی تجارت، آمده است: نتیجه گیری مذکور یافته‌های بانک جهانی، اسناد سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، مطالعات اقتصادی و سایر شواهد آشکار را که آمریکا به آنها استناد کرده، نادیده گرفته است.

وزارت بازرگانی چین اعلام کرد رای تجدیدنظر سازمان جهانی تجارت ثابت می‌کند آمریکا مکرراً از تدابیر تجاری سوء استفاده کرده و به بی‌طرفی و منصفانه بودن فضای تجاری بین‌المللی آسیب زده است.

دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا مانع پروسه انتصاب یا انتصاب مجدد اعضای هیات تجدیدنظر سازمان جهانی تجارت که عالی‌ترین دادگاه برای تجارت جهان به شمار می‌رود، شده است.

سیسیلیا مالم استروم، کمیسیر تجاری اتحادیه اروپا اظهار کرد: این دادگاه معمولاً هفت عضو دارد و برای بررسی هر پرونده به سه عضو نیاز دارد اما از ۱۱ دسامبر تنها یک عضو آن باقی مانده و باعث تعطیلی موقت این دادگاه شده است.

در بیانیه دفتر نماینده تجاری آمریکا آمده است رای تجدیدنظر سازمان جهانی تجارت، نگرانی‌های آمریکا نسبت به این نهاد را منعکس کرد. آمریکا سازمان جهانی تجارت را متهم کرده است از اختیارات قانونی خود پا را فراتر گذاشته است.

بر اساس گزارش رویترز، پرونده اختلاف آمریکا و چین مربوط به ۱۷ تحقیقاتی بوده که توسط وزارت بازرگانی آمریکا در فاصله سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ انجام گرفته است.

دو اقتصاد بزرگ جهان در یک سال گذشته وارد جنگ تجاری شده‌اند و مذاکرات تجاری میان آنها که اخیراً ازسرگرفته شده است، پیشرفت کندی دارد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، روز سه شنبه اظهار کرد: این کشور هنوز راه درازی برای به نتیجه رساندن یک توافق تجاری با چین در پیش دارد، اما ممکن است روی ۳۲۵ میلیارد دلار کالای چینی در صورت نیاز تعرفه وضع کند.