:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

92 هزار نفر شاغل خانگی داریم

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از اخذ مجوز ۲۷۰ هزار نفر از متقاضیان مشاغل خانگی خبر داد و گفت طی سال گذشته ۹۲ هزار شغل در بخش مشاغل خانگی در سراسر کشور ایجاد شده است.
کد خبر: ۱۳۸۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
اقتصادگردان- شریعتمداری در جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی اظهار کرد: مشاغل خانگی نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا مورد توجه قرار دارد و مشاغل و رسته‌های مختلفی اعم از نویسندگی، مشاوره حقوقی، مربی سلامت، مدیریت بازار، تحلیل گری و بازاریابی را شامل می‌شود.

وی گفت در دوره‌هایی که جوانان در حال گذراندن خدمت سربازی هستند فرصت خوبی است که از این طریق هم مهارت آموزی داشته باشند و هم بعد از سربازی توسط آنها مشاغلی در این حوزه راه اندازی شود.

اخذ مجوز مشاغل خانگی توسط ۲۷۰ هزارنفر

شریعتمداری تاکید کرد ما تلاش کردیم موضوع مشاغل خانگی را که از مباحث مهم در توسعه اقتصاد و رونق تولید و اشتغال است گسترش دهیم و در این راستا سال گذشته ۲۷۰ هزار نفر موفق به اخذ مجوز مشاغل خانگی در رشته‌های گوناگون شدند و ۶۷ هزار نفر از تسهیلات بخش مشاغل خانگی بهره مند شدند.

اشتغال خانگی ۹۲ هزار نفر در سال گذشته

به گفته وزیر کار، در طول سال گذشته جمعاً ۹۲ هزار نفر در حوزه مشاغل خانگی در استان‌های مختلف مشغول کار شده‌اند و گام‌ها در این زمینه باید بلندتر برداشته شود.

وی تصریح کرد: طرح مشاغل خانگی با همکاری نهاد توسعه‌ای جهاد دانشگاهی در نه استان پایلوت و با مطالعه‌ای که در ۲۱ استان کشور صورت گرفت به اجرا در آمد که امیدواریم در سال ۹۸ با کمک نهاد توسعه‌ای جهاد دانشگاهی و پیشران‌های موجود توانمندسازی و آموزش متقاضیان مشاغل خانگی به شکل مطلوبی انجام گیرد و با بازاریابی و شبکه سازی و برند سازی در حوزه مشاغل خانگی موفقیت‌های بیشتری به دست آوریم.

سقف تسهیلات پرداختی به پیشرانان ۱۰۰ مبلیون تومان

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در حاشیه این نشست نیز از اختصاص تسهیلات تا سقف صد میلیون تومان به پیشرانان و کارفرمایان طرح خبر داد و گفت: کارفرمایان می توانند جمعاً ۱۵ نفر را بکار بگیرند و ما از بانک مرکزی تقاضا کردیم که سقف تسهیلات افزایش یابد تا سهم فردی هم افزایش پیدا کند.

پیشنهاد اختصاص ۱۰ میلیون تومان به هر متقاضی شغل خانگی

به گفته شریعتمداری پیشنهاد ده میلیون تومان برای سقف فردی مطرح شده که رقم خوبی در شروع کار است و پیشرانان هم به روند کار کمک خواهند کرد تا مشکلات کمتر شود.

صدور گواهی های رسمی و بهداشتی برای مشاغل خانگی

وی در پاسخ در خصوص نحوه حمایت از مشاغلی که برای اخذ مجوز نیاز به هماهنگی دستگاهی دارند، گفت: برخی مشاغل خانگی هستند که به صدور گواهی های رسمی یا بهداشتی نیاز دارند که در خصوص گواهی های بهداشتی با وزیر بهداشت و درمان مذاکره کردیم و مقرر شد تا ظرف مدت معینی دستورالعملهای اختصاصی لازم را برای مشاغلی که به نوعی با تغذیه مردم ارتباط دارند صادر کنند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته دویست و هفتاد هزار نفر در طرح مشاغل خانگی ثبت نام کردند و ما برای استفاده از پتانسیل بانوان سرپرست خانوار در حوزه مشاغل خانگی نیز کار پایلوت خوبی را با کمک جهاددانشگاهی آغاز کردیم که شش هزار و دویست نفر با همکاری معاونت امور زنان ریاست جمهوری در این طرح مشغول به کار شده داند.