:
كمينه:۲°
بیشینه:۱۰°
به‌روز شده در: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۶
رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران:
رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران گفت: این روزها هزینه‌های بالای تعمیرات و قیمت لوازم یدکی سبب شده تا شاهد کاهش ۳۵ درصدی مراجعات صاحبان خودروها برای تعمیر باشیم.
کد خبر: ۱۳۸۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
اقتصادگردان- در زمان مراجعه نیز به دلیل عرضه قطره چکانی قطعات اصلی از سوی شرکت‌های خودروساز، با نبود یا کمبود قطعه مواجه می‌شوند.

علیرضا نیک آیین در گفت‌وگو با ایرنا به افزایش ۷۰ درصدی قیمت روغن موتور و فیلتر در یک ماه گذشته اشاره کرد و افزود: این مساله تاثیر زیادی در بازار سرویس و نگهداری خودروها بر جا گذاشته است؛ موضوعی که اگر جدی گرفته نشود به‌طور حتم موجب مراجعات مکرر افراد به تعمیرگاه‌ها و کوتاه‌تر شدن زمان تعمیر اساسی موتور خودروها خواهد شد.

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران بیان داشت: به عنوان نمونه روغن موتورهایی که باید به‌طور متوسط در هر چهار هزار کیلومتر پیمایش تعویض شوند، عموم مردم تا هشت هزار کیلومتر از آن استفاده می‌کنند و به مراکز تعویض روغن مراجعه نمی‌کنند. همچنین مراجعه نکردن مردم برای تعمیر به موقع مشکلاتی برای سیستم تعلیق، ترمز و فرمان خودروها ایجاد می‌کند و ایمنی مردم و مسافران را به خطر می‌اندازد.

وی، سایر مشکلات این روزها را استفاده نکردن جایگاه داران سوخت از تانکرهای استاندارد عنوان کرد، بطوری که وجود آب در برخی از آنها که با سوخت ترکیب می‌شود، در نهایت به سیستم موتوری خودروها آسیب می‌زند. نیک ایین افزود: این روزها شاهد تردد خودروهای نسل جدیدی با استاندارد یورو ۵ یا یورو ۶ در کشور هستیم، در حالی که بهترین استاندارد سوختی کشورمان یورو ۴ است و این سوخت جوابگوی خودروهای یاد شده نیست. وی ادامه داد: عمده خودروهایی که در ایران خودرو و سایپا تولید می‌شوند نیز با فناوری دهه ۷۰ میلادی هستند و به همین دلیل از بدو تولید با مشکلاتی مواجه‌اند که مشتریان را سر در گم کرده است. نیک‌آیین به احتراق ناقص خودروهای ساخت داخل به دلیل قدیمی بودن فناوری‌های آنها اشاره کرد و گفت: اتحادیه تعمیرکاران آماده است تا با مساعدت شورای شهر به بازدید و تنظیم رایگان موتور خودروها بپردازد. حتی با برگزاری نشست‌هایی با ستاد معاینه فنی اعلام کردیم می‌توانیم مراکز تنظیم موتور زیادی را در اختیار این ستاد قرار دهیم تا شاهد تشکیل صف‌های طولانی بابت معاینه فنی نباشیم.

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران خاطرنشان کرد: هرچند سازمان ملی استاندارد ایران فشارهایی برای رفع این نواقص به خودروسازان آورده است، اما جوابگو نیست و نیازمند «تغییر سیستم» هستیم، زیرا هنوز به دنبال توسعه ساخت خودروهای بنزین سوز هستیم که دنیا به سمت خودروهای هیبریدی و برقی رفته است. وی، همچنین به آشفته بازار لوازم و قطعات یدکی اشاره کرد و گفت: در این بازار قیمت لوازم یدکی نوسان بالایی دارد و گاهی حتی دو مغازه همجوار قیمت‌های متفاوتی از یک جنس ارایه می‌دهند.

نیک ایین ادامه داد: این روزها مردم به دلیل مشغله‌های کاری، خرید قطعات مورد نیاز برای تعمیر را به مکانیک‌ها واگذار می‌کنند، اما همین تفاوت‌های قیمتی سبب شده تا اعتماد از مکانیک‌ها نیز سلب شده و درصد شکایت‌ها در این زمینه بالا باشد.

وی بیان داشت: بیشترین مراجعه به تعمیرگاه‌ها بابت تعمیر جلوبندی، کلاچ، سرسیلندر و ترمزهاست، اما تفاوت‌های قیمتی اجناس مورد استفاده در آنها گاهی تا ۳۰ درصد می‌رسد. رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران اظهار داشت: در ایران چیزی به نام گارانتی محلی از اعراب ندارد و از آنجایی که اجناس و قطعات به‌طور معمول از سوی مکانیک‌ها خریداری می‌شوند، گارانتی قطعات را نیز از مکانیک‌ها انتظار دارند.

وی افزود: اگر به همه مشکلات یاد شده، وجود تعمیرکاران فاقد جواز کسب که از اطلاعات کافی برخوردار نیستند و کارشان را به درستی انجام نمی‌دهند و مشتری مداری ندارند را هم اضافه کنیم، با آشفته بازاری مواجه می‌شویم که کنترل آن به سادگی امکانپذیر نیست.

نیک آیین، همچنین به مشکلات ایجاد شده از سوی برخی واحدهای امداد خودرویی اشاره کرد که با تشکیل باندهایی با بعضی تعمیرگاه‌های غیرمجاز، تخلفاتی را مرتکب می‌شوند.

وی درخواست کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت وسازمان تعزیرات حکومتی رسیدگی بیشتری به این موضوع داشته باشند و بیان داشت: در این زمینه اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران آماده همکاری است.

نیک آیین، همچنین به افزایش ۲۰ درصدی دستمزد مکانیک‌ها اشاره کرد و ادامه داد: از زمانی که قیمت خودرو شیب صعودی گرفته، روی قیمت قطعات یدکی نیز تاثیر مستقیم گذاشته است، به‌طوری که هزینه تعمیر اساسی یک پراید مدل ۸۰ از قیمت یک دستگاه پراید صفر کیلومتر بیشتر می‌شود.

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران به وجود مراکز به اصطلاح زیرپله‌ای اشاره کرد که با تحویل گرفتن قطعات داغی خودروها به صورت کیلویی از تعمیرگاه‌ها، نسبت به بازسازی، رنگ آمیزی و بسته‌بندی مجدد آنها اقدام کرده و این قطعات را روانه بازار می‌کنند. چنین اقدام‌هایی خلاف بوده و بازی با جان مردم است.

نیک آیین به واردات و تولید انبوه خودروهای چینی در کشور انتقاد کرد و گفت: مشخص نیست قعات و لوازم یدکی مورد نیاز این خودروها چگونه تامین می‌شود زیرا هیچ پشتیبانی از نظر آموزش، ابزار مخصوص و لوازم یدکی آنها وجود ندارد. وی بیان کرد: اکنون بازار سیاهی بابت قطعات یدکی این خودروها در کشور به راه افتاده و عمده قطعاتی که در داخل وجود دارد از نوع چینی درجه سوم است که خود، درگیری بین مشتریان و مکانیک‌ها را افزایش داده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: