:
كمينه:۷.۷۹°
بیشینه:۹.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سامانه مدیریت گزارش‌های مرحله‌ای شناسنامه فنی ساختمان رونمایی شد

تسهیل بخشی از فرآیند ساخت و ساز

سامانه مدیریت گزارش‌های مرحله‌ای و تهیه شناسنامه فنی ساختمان طی مراسمی رونمایی شد.
کد خبر: ۱۳۸۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
اقتصادگردان- در این سامانه، مجری کار باید گزارش روند اجرای کار را اعلام کند تا پیامک آن برای مهندس ناظر ارسال شود و گفت‌وگو و تعاملی بین ناظر، بازرس و مجری کار صورت می‌گیرد.
در این مراسم، محمد طاهری، رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: سازمان اعلام آمادگی می‌کند که با بالاترین کیفیت و بالاترین جزییات سامانه صدور شناسنامه فنی و ملکی را راه‌اندازی می‌کند که به صورت الکترونیکی کار کند.ارایه بین تضمین کیفیت هم منطبق با قانون است. البته ضعف‌هایی ناشی از مقررات شناسنامه فنی و ملکی وجود دارد و ما موظف هستیم مطابق قانون و آیین‌نامه عمل کنیم و بیمه تضمین کیفیت هم به‌طور قطع وارد این موضوع می‌شود.

او با بیان اینکه صدور شناسنامه فنی و ملکی به صورت کاغذی از رده خارج شده و از هم‌اکنون به صورت الکترونیکی در اختیار تمامی افراد قرار می‌گیرد، تصریح کرد: زمانی که صحبت از احداث ساختمان می‌شود سوال این است که این ساختمان یک کالا یا سرمایه ملی است؟ پاسخ به این سوال با تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل کیفی ساختمان پاسخ داده شده است.یکی از اهداف تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل با تصویب کنترل کیفیت ساختمان، حفظ سرمایه ملی و رعایت مقررات از سوی کارفرما و سازنده است.در گذشته شناسنامه فنی و ملکی به عنوان یک سند ارزشی صادر نمی‌شد و تنها یک کالا مصرفی و سرمایه‌ای بود اما در حال حاضر سایر نهادها هم برای فراگیری صدور این سند اقدام کرده‌اند.

   اتمام حجت در مورد فعالیت مجری ذی‌صلاح

افشین حبیب‌زاده، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز از اتمام حجت در مورد وضعیت مجریان ذی‌صلاح خبر داد و گفت: تا زمانی که موضوع مجری ذی‌صلاح اجرایی نشود نمی‌توان شناسنامه فنی ساختمان را اجرایی کرد، برای آنکه شناسنامه فنی ساختمان به درستی ثبت شود لازم است که مجری و مهندس ناظر سر ملک باشند و نظارت دقیقی داشته باشند و جزء به جزء مقررات ملی ساختمان را اجرایی کنند اما این مساله رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه شورای شهر تهران آماده شد که در مورد مجری ذی‌صلاح به سازمان نظام مهندسی کمک کند، اظهار کرد: دیدید که در سال ۱۳۹۴ چه بلایی بر سر مجری ذی‌صلاح آمد و اگر نیایید تا در مورد چارچوب فعالیت مجری ذی‌صلاح با یکدیگر همفکری کنیم دیگر گلایه نکنید، چرا که این به معنای اتمام‌حجت است.

او با اشاره به اینکه اگر قرار باشد مشکلات مجری ذی‌صلاح حل نشود بهتر است کلا  قید آن را بزنیم، گفت: تا مشکلات مجری و ناظر ذی‌صلاح حل نشود نمی‌توانیم به یک شناسنامه فنی درست دست یابیم.

در این نشست غلامرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه روز یکشنبه شورای شهر تهران مصوبه‌ای را در مورد الزام شهرداری به دریافت پایان کار ساختمان‌هایش تصویب کرد، گفت: هر چند که ما سال گذشته این مهم را ابلاغ کردیم، اما شورای شهر با مصوبه‌اش محکم‌کاری کرد. با این حال وقتی مردم می‌بینند که شهرداری تهران هم مشکل پایان کار دارد معلوم است که تن به اجرای قوانین نمی‌دهند یا آیا ساختمان سازمان نظام مهندسی پایان کار دارد؟ معلوم است که وقتی مردم می‌بینند برخی نهادهای مسوول اعتقادی به پایان کار ندارند آنها هم مقررات را رعایت نمی‌کنند. وقتی سازه شهرداری یا نظام مهندسی پایان کار ندارد و بدون نظارت مهندس ناظر ساخته شده چگونه از مردم انتظار داشته باشیم که به قوانین تن دهند.

معاون شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه نباید با کارهایمان تظاهر به کار مهندسی کنیم، اظهار کرد: روزی که حق‌الزحمه صدور شناسنامه فنی را قطع کردیم به یک دفعه نبود، چرا که چندین جلسه برگزار شد اما من به مسوولان نظام مهندسی گفتم که در هیچ جای مصوبات در مورد این عوارض صحبتی نشده و ما نباید پولی را از مردم بابت شناسنامه‌ای که صادر هم نمی‌شود دریافت کنیم.

   فساد کاهش می‌یابد

زهرا نژاد بهرام، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی نیز با بیان اینکه صدور شناسنامه فنی امکان بروز برخی از تخلفات و فسادها را کاهش می‌دهد و این مساله سبب شده که برخی از افراد مانع صدور این شناسنامه شوند، اظهارکرد: در جریان صدور شناسنامه فنی تأثیر برخی از نهادها همچون سازمان املاک مغفول مانده است و باید در بازبینی مابقی دستگاه‌های دخیل نیز حاضر شوند. نژاد بهرام با اشاره به اینکه می‌توان اطلاعات فنی ساختمان را در سامانه‌های شهرداری نیز بارگذاری کرد، گفت: شهرداری تهران آماده است که به سازمان نظام فنی و مهندسی کمک کند.ایمنی مقوله‌ای فانتزی نیست، باید ایمنی و شناسنامه فنی ساختمان به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

   ساختمان‌های پرمخاطب فاقد شناسنامه فنی

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز بر لزوم صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌های پرمخاطب و دولتی خبر داد و گفت: اواخر سال ۹۶ که تنها چند ماه از شروع به کار شورای شهر پنجم می‌گذشت، ساختمان وزارت نیرو در میدان ولیعصر آتش گرفت اما برای امحاء آتش هیچ نقشه‌ای وجود نداشت و مجبور شدیم چند دکتر سازه که جزو سرمایه‌های انسانی بودند را به دل آتش بفرستیم تا آنها راه‌های دسترسی به کانون آتش را شناسایی کنند.

صفا صبوری دیلمی با بیان اینکه یک ساختمان مسکونی ۱۰ واحده حداکثر ۴۰ نفر سکنه دارد اما در یک سینما در هر سانس، حداکثر ۵۰۰ نفر شرکت کرده یا در مدارس به‌طور میانگین ۷۰۰ دانش‌آموز داریم یا بیمارستان‌های مملو از افراد است، گفت: اما هیچ‌کدام از این ساختمان‌های پر اهمیت و پرمخاطب شناسنامه فنی ندارند!

او با بیان اینکه اگر برای هر کدام از این ساختمان حادثه‌ای رخ دهد، نمی‌توانیم عکس‌العمل مناسب را نشان دهیم، گفت: شهر تهران گرفتار ساختمان پرمخاطب و دولتی است که هیچ نقشه و شناسنامه‌ای از آنها در اختیار نیست که لازم است سازمان نظام مهندسی، دولت، شهرداری و ... وارد شده و در یک همکاری مشترک شناسنامه فنی برای ساختمان‌های دولتی هم صادر کنند.

صبوری دیلمی با بیان اینکه وارد شدن به ساختمان‌های دولتی و بااهمیت بالا آسان‌تر از ساختمان‌های مسکونی است، گفت: اگر بتوانیم ساختمان‌های دولتی را با خود همراه کنیم، کم‌کم این نهضت نیز در ساختمان‌های خصوصی شکل می‌گیرد و می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم.

وی با بیان اینکه ما در مواجهه با مردم سختگیرانه عمل می‌کنیم اما در مواجهه با ساختمان‌های دولتی و پراهمیت کمتر سخت‌گیری می‌کنیم، گفت: ما باید حیطه عملکردی خود را از ساختمان‌های مسکونی فراتر برده و ساختمان‌های پراهمیت را نیز زیر چتر نظارتی خود قرار دهیم.نباید از ساختمان‌های بزرگ دولتی که پرمخاطب هستند، غافل شویم.

   توجه به منافع سوداگرانه

محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به دریافت هزینه صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان از سال ۹۵ تاکنون از سوی نظام مهندسی گفت: این سازمان خدماتی در مقابل هزینه‌ها نداده است. وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران سامانه‌ای را برای صدور شناسنامه فنی ملکی صادر کرده است که بگوید چنین شناسنامه‌ای را صادر می‌کنیم اما باید این شناسنامه، واقعی باشد و اگر قرار باشد همان شناسنامه فنی ملکی صوری سابق باشد، به تاریخ مهندسی کشور لطمه زده‌ایم. باید در رسانه‌ها مطالبه برای مردم ایجاد کنیم که از نظام مهندسی بخواهند تا شناسنامه فنی ملکی را در تراز آنچه در قانون آمده صادر کند و با خدمات همراه باشد. باید وقتی مردم ملکی خریداری می‌کنند، سوال کنند که آیا این ساختمان شناسنامه فنی ملکی دارد؟ در این صورت است که این شناسنامه برای املاک ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد. اما در حال حاضر نه تنها کسی درباره شناسنامه فنی ملکی سوال نمی‌کند که حتی برخی نمی‌دانند باید چنین شناسنامه‌ای برای هر ساختمان صادر شود.

عضو شورای شهر تهران افزود: در خلأ صدور شناسنامه فنی ملکی، برخی به اسم برند بودن طراحی معماری آنها پول می‌دهند تا تابلوی شناسنامه فنی ملکی را در کارگاه ساختمانی با نام آن برند نصب کنند تا بتوانند بعدا ساختمان را چند برابر قیمت واقعی به فروش برسانند.

سالاری با تاکید بر اینکه نظام مهندسی ساختمان جایگاه مناسبی در این صنعت ندارد، اظهار کرد: در سایر دستگاه‌های تصمیم‌گیری نیز با چنین بحران‌هایی مواجه هستیم. به عنوان مثال نمایندگان مردم در شوراها، کارهایی انجام می‌دهند تا دوباره بتوانند در دوره بعد از آن رأی بیاورند. تا زمانی که هدف برگزاری انتخابات این باشد، همه دستگاه‌های تصمیم‌گیر در کشور با بحران مواجه خواهند شد.

وی ادامه داد: امتیاز شهردار خوب بودن از نظر مردم این است که شهرداری کل شهر را به کارگاه عمرانی فیزیکی تبدیل کند و در نتیجه شاهد آن هستیم که کیفیت زندگی مردم در شهر روز به روز کاهش می‌یابد.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: شهری که زمانی بیشترین دارایی ملکی را داشت، همه املاک خود را برای فعالیت‌های عمرانی از دست داد و ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد ولی با مشکل ایمنی ساختمان‌ها مواجه است که نماد آن ریزش پلاسکو بود.

سالاری با اشاره به احیای مجدد نهاد مطالعات شهر که زمان یکی از شهرداران اسبق به یک‌باره کنار گذاشته شده بود، اظهار کرد: وقتی می‌خواستیم در شورای شهر، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران را به عضویت این نهاد درآوریم، از آنجایی که عملکرد این سازمان قابل دفاع نبود اعضای شورای شهر مخالفت کردند چون رویکرد نظام مهندسی در سال‌های اخیر صرفا منافع سوداگرانه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه نباید برای صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان پولی به حساب نظام مهندسی واریز می‌شد چون خدمتی ارایه نمی‌کند، افزود: شناسنامه فنی ملکی ساختمان بدون بیمه تضمین کیفیت که بر اساس این شناسنامه صادر شده باشد، فایده‌ای ندارد. به نظر من سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران راه‌اندازی سامانه صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان را زودهنگام آغاز کرد و باید صدور این شناسنامه را با بیمه تضمین کیفیت ساختمان عملی می‌کرد. این در حالی است که در بیمه تضمین کیفیت فعلی در حالی که شرکت‌های بیمه باید عمر ساختمان را برای سال‌های طولانی تضمین کنند، صرفا قراردادهایی برای تضمین کیفیت بخش‌های مختلف ساختمان شامل پی و فونداسیون، نما و... بین ۳ تا ۱۰ سال امضا می‌کنند که این قابل قبول نیست.

طاهری، رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه یک‌باره حق‌الزحمه صدور شناسنامه فنی ساختمان از سوی شهرداری قطع شد، گفت: ما این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرده و آماده هستیم طبق قانون شناسنامه ملی ساختمان را صادر کنیم اما دقت داشته باشید که ۸۸ درصد نامه‌های ما به شهرداری بی‌پاسخ مانده است.