:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
تجارت مبتنی بر فناوری‌های نوین موجب تولید سرمایه در‌ آینده می‌شود

اولین نمایشگاه بین‌المللی رباتیک و فناوری‌های برتر ایران در شهر آفتاب برگزار می شود

علیرضا غلامی،مجری اولین نمایشگاه بین‌المللی رباتیک و فناوری‌های برتر ایران گفت: اولین نمایشگاه بین‌المللی رباتیک و فناوری‌های برتر ایران در شهر آفتاب برگزار می شود
کد خبر: ۱۳۸۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۶

اقتصادگردانعلیرضا غلامی، مجری اولین نمایشگاه بین‌المللی رباتیک و فناوری‌های برتر ایران با بیان اینکه اولین نمایشگاه بین‌المللی رباتیک و فناوری‌های برتر ایران از 9 تا 12 آبان در محل نمایشگاه‌ بین‌المللی شهر‌آفتاب برگزار می‌شود، گفت:‌ به دلیل مشکلات ناشی از تحریم روابط کشور با دنیا محدود شده است و حوزه فناوری نیز از این محدودیت‌ها بی نصیب نمانده است و اولین نمایشگاه بین‌المللی رباتیک و فناوری‌های برتر ایران فرصتی است تا بتواند ارتباطات بین‌المللی در این حوزه را تقویت کند.

وی با بیان اینکه تشویق بخش‌های مهم صنعتی کشور به استفاده از تکنولوژی‌های نوین از اهداف این نمایشگاه است، گفت:‌ در حوزه‌های مختلف آموزشی، پزشکی، تجهیزات، خانگی امکان فعالیت دارد و در بخش تقاضا بازار بزرگی وجود دارد که می‌تواند کیفیت تولید صنعتی را افزایش داده و هزینه‌های تولید را نیز کاهش دهد.

غلامی عنوان کرد:‌با حمایت مرکز فناوری اطلاعات ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات از 192 شرکت کشور دعوت به عمل آمده است. همچنین شرکت‌های مطرحی از کشورهای دانمارک، چین و امارات به این نمایشگاه دعوت شده‌اند.

وی ادامه داد: در بخش علمی نمایشگاه نیز از 16 دانشگاه مطرح کشور دعوت به عمل آمده است تا به عنوان حامی علمی حضور داشته باشند.

مجری اولین نمایشگاه بین‌المللی رباتیک و فناوری‌های برتر با اشاره به نقش صنایع رباتیک در توسعه بسیاری از صنایع گفت:‌ فعال‌سازی صنایعی که به خاطر مشکلات تولید نیمه‌تعطیل هستند در دستور کار شرکت‌های تامین‌کننده قرار گرفته است تا شرکت‌های سرمایه‌گذاردر این زمینه تولیدات خود را برای عرضه به این صنایع ارایه دهند.

وی با بیان اینکه 86 درصد صنایع در ژاپن رباتیک هستند، گفت: با این وجود نرخ بیکاری در این کشور کمتر از 3 درصد است بنابراین استفاده از ربات‌ها و فناوری‌های نوین نه تنها اشتغال را از بین نمی‌برد بلکه تولید اشتغال جدید خواهد کرد و با خلق ثروت رفاه بیشتری را برای مردم یک کشور فراهم خواهد کرد.

غلامی با بیان اینکه صنایع های‌تک به راحتی قابلیت عمومی‌سازی دارند، گفت: افزایش سرعت تولید موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود.

محمدرئوف قادری، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های شهر‌آفتاب نیز در ادامه گفت: توسعه کشور در همه زمینه‌ها نیازمند آن است که ایده‌ها و برنامه‌ها انعکاس داده شود و این فرصت را فراهم کرد تا ضعف‌ها و قوت‌ها دیده شود در این میان نمایشگاه‌ها و از جمله نمایشگاه رباتیک و فناوری‌های نوین این فرصت را برای فعالان این بخش فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد:‌ اولین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و رباتیک ایده جدیدی است. قطعا برداشتن گام‌های نخست در این زمینه سخت است اما فعالیت‌های خدماتی و اقتصادی به سمتی و سویی در حرکت است که به جای انسان‌ها ربات‌ها قادر باشند خدمات لازم را ارایه دهند.

قادری با بیان اینکه تکنولوژی مهمترین عامل توسعه کشورها در دنیای کنونی است، اظهار کرد:‌ با وجودآنکه جوانان و ان جی اوها در حوزه تکنولوژی و دانش فناوری پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند اما در حوزه بهره‌برداری در این حوزه ضعیف عمل شده است و نمایشگاه فرصتی است تا توانمندی‌های کشور به معرض نمایش گذاشته شود.

وی با بیان اینکه تاکنون 60 نمایشگاه در شهرآفتاب برگزار شده است، اظهار کرد: اگر بتوان کشورها را به حضور در این نمایشگاه دعوت کرد می‌توان زمینه رقابت و تولید بیشتر محصولات را نیز فراهم کرد. حوزه فناوری‌های نوین نیازمند فرهنگ سازی و آموزش است تا بتوان از آن در توسعه کشور به خوبی بهره‌برداری کرد.



 کاهش گلوگاه‌های بروکراتیک با توسعه فناوری‌های اتوماسیون اداری 
 
 مدیر بخش فناوری مرکز تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با تاکید براینکه اتوماسیون اداری موجب کاهش گلوگاه‌های بروکراتیک می‌شود، می‌گوید حذف انسان از فرآیند امور در کاهش و از بین رفتن بروکراسی اداری نقش مهمی دارد اما طبیعی است که در این مسیر مقاومت‌هایی نیز وجود داشته باشد.

سعید عواطفی امجد، مدیر بخش فناوری مرکز تحول و پیشرفت ریاست جمهوری اظهار کرد:‌ اتوماسیون اداری با جنبه‌های نرم‌افزاری رباتیک و هوش مصنوعی در ارتباط است که از آن به نام انقلاب صنعتی چهارم نام برده می‌شود و استفاده از آن موجب کاهش گلوگاه‌های بروکراتیک بسیاری شده است.

وی افزود:‌ بسیاری از فعالیت‌های اداری و خدماتی که اکنون به وسیله نیروی انسانی و با صرف هزینه و زمان زیاد در حال انجام است اما این ظرفیت وجود دارد که بتوان با استفاده از اتوماسیون اداری آنها را جایگزین کرد. بسیاری از فعالیت‌های اداری می‌تواند از طریق اپلیکیشن‌ها یا سایر ابزارهای هوش مصنوعی جایگزین شود و مطابق اسناد فدراسیون بین‌المللی رباتیک جزو زیرشاخه‌های هوش مصنوعی است.

عواطفی‌امجد تاکید کرد: حذف انسان از فرآیند امور در کاهش بروکراسی و از بین رفتن بروکراسی نقش مهمی دارد اما طبیعی است که در این مسیر مقاومت‌هایی نیز وجود داشته باشد.

عواطفی‌امجد با اشاره به سهم پایین رباتیک و فناوری‌های نوین از جی دی پی عنوان کرد: حوزه رباتیک و هایتک در ایران در لایه‌های علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی از پشتوانه مناسبی برخوردار است. استارت‌آپ‌های متفاوتی در این حوزه ایجاد شده‌اند و 100 شرکت نیز در حوزه رباتیک فعال هستند اما در اجرا و جذب آنها از برنامه‌ریزی‌ها عقب هستیم.

وی افزود: شرکت‌هایی نیز در حوزه آموزش رباتیک فعال شده‌اند و در حوزه ربات‌های زیردریایی که تحت عنوان آی او وی فعال هستند تلاش شده است تا سرمایه‌گذاری شرکت‌ها به ساخت و تجاری سازی آنها جلب و جذب شود.

مدیر بخش فناوری مرکز تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با بیان اینکه بیش از 300 سد در حال بهره‌برداری در کشور وجود دارد، گفت: استفاده از ربات‌های کنترل از راه دور می‌تواند مخاطرات انسانی در بازرسی از این سدها را کاهش دهد. همچنین ایران اولین کشور خاورمیانه در طول خطوط لوله و نفت است و سالانه 600 میلیون دلار صرف بازرسی از این خطوط می‌شود درحالی که با استفاده از ابزارهای فناورانه و رباتیک می‌توان پایش و بازرسی را با هزینه‌های حداقلی انجام داد.

وی با اشاره به اینکه 10 شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که از محل فروش ابزار رباتیک درحال فعالیت هستند، گفت: تلاش می‌شود تا شرکت‌های فعال دعوت شوند و محصولاتی بسازند که بتواند بخشی از فعالیت بازرسی و پایش را در صنایع بزرگ به انجام رسانند.

عواطفی‌امجد با بیان اینکه حوزه رباتیک شامل چهار بخش است، گفت:‌ ربات صنعتی، خدماتی، دفاعی و نظامی و ربات‌های فضایی انواعی از ربات‌ها هستد که در برخی از آنها موفقیت‌های خوبی در کشور حاصل شده است.

وی اضافه کرد:‌چگالی رباتیک شاخصی است که جایگزینی 10 هزار نیروی کار به ازای یک شاخص رباتیک است اما این شاخص در ایران رقمی بسیار پائین و در حد 6 است درحالی که میانگین کشورهای توسعه‌یافته در جهان شاخص 64 است.

وی با بیان اینکه بخش فناوری ریاست جمهوری نهادی نوپا است اما در همین زمان کم نیز موفق شده است در حوزه تجاری‌سازی فناوری اقدام‌های مناسبی انجام دهد گفت:‌ ادبیات پارک‌های فناوری، شتاب‌دهنده‌های رشد و بسیاری از عنوان‌ها اکنون در این حوزه جا افتاده است و جایگاه مناسبی در حوزه تولید علم و فناوری به دست آمده است اما واقعیت آن است که در بهره‌برداری از این دانش در حوزه‌های اجرایی اقدام چندانی صورت نگرفته است تا بتوان جایگاه ایران را در این زمینه ارتقا دهد.