:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تحقق ۹۷ درصدی درآمدهای نفتی در بودجه 97

جزییات سند دخل و خرج بودجه سال گذشته نشان می‌دهد ۹۷ درصد درآمد نفت و میعانات محقق شده است. به گزارش فارس جزییات بخش منابع در سال ۹۷ که متشکل از درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی است نشان می‌دهد بالغ بر ۳۷۷ هزار میلیارد تومان درآمد وصول شده که ۹۷ درصد رقم مصوب را محقق کرده است و نیز رشد 18 درصدی نسبت به عملکرد سال ۹۶ نشان می‌دهد
کد خبر: ۱۳۸۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
اقتصاد گردان - در بخش درآمدها سازمان امور مالیاتی توانسته ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از منابع را محقق کند که نسبت به عملکرد سال ۹۶ بیش از 15 رشد دارد. رقم مصوبه سال ۹۷ بالغ بر 112 هزار و ۸۶۷ میلیارد تومان بوده است.

  وضعیت درآمد گمرک

در این بخش گمرک نیز ۱۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده که ۶۴ درصد رقم مصوب را به دست آورد. این رقم برای سال جاری ۲۹ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان است. سال ۹۶ درآمد محقق شده ۲۲ هزار و ۶۸۰ میلیون گزارش شده بود. عمده درآمدهای گمرک با توجه به آنکه مربوط به واردات گروه‌های کالایی ۴ و به ویژه خودرو بوده و با محدودیت روبرو شد و در نتیجه، این درآمدها کاهش داشته است. در سال ۹۷ بالغ بر 57 هزار میلیارد تومان سهم سایر درآمدها بوده که 10 درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش یافته و ۷۷ درصدی مصوب را محقق کرده است. رقم مصوب سایر درآمدها در بودجه 74 هزار و 107 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.

   درآمدهای  نفتی

یکی دیگر از منابع بودجه مربوط به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای است که از آن به عنوان نفت و میعانات و فرآورده‌ها یاد می‌شود. سال گذشته با توجه به آنکه از فصل پاییز تحریم‌های نفتی شروع شد با این وجود اوضاع ارزهای نفتی گزارش شده خوب است که در این سال ۱۰۸ هزار میلیارد تومان مجموعه واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای بود.در سال گذشته، سهم محقق شده نفت، میعانات و فراورده‌ها ۹۸ هزار میلیارد تومان و سهم نفت خام و میعانات گازی ۹۳ هزار میلیارد تومان گزارش شده است.

   فروش دارایی‌های مالی

از دیگر اجزای منابع بودجه، واگذاری دارایی‌های مالی است که عمده آن مربوط به انتشار اوراق می‌شود. در سال ۹۷ عملکرد این بخش به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده که تحقق 35 درصد نسبت به رقم مصوب دارد. همچنین رشد 41 درصدی نسبت به سال ۹۶ نشان می‌دهد. مصوب بودجه ۶۳ هزار میلیارد تومان است. آمار این بخش نشان می‌دهد فروش و واگذاری اوراق اسلامی ۲۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است. بالغ بر 33 هزار میلیارد تومان منابع حاصل از تسویه مطالبات قطعی اشخاص حقیقی و حقوقی در سال گذشته وصول شد.

   منابع صندوق توسعه ملی در بودجه

در این بین اجزای منابع نشان می‌دهد بالغ بر ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در بودجه مورد استفاده قرار گرفت.

   مصارف بودجه 97

در طرف دیگر منابع بودجه بخش مصارف وجود دارد. آمارها نشان می‌دهد در سال ۹۷، ۲۷۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری بودجه شده که نسبت به عملکرد سال ۹۶بالغ بر ۱۳ درصد رشد داشته و ۹۳ درصد مصوب را محقق کرده است. عمده پرداختی‌های مربوط به هزینه‌ها متعلق به مزایای کارکنان دولت، صندوق بازنشستگی و سایر هزینه‌ها است.

  اعتبار طرح‌های عمرانی

بر اساس جزییات عملکرد بودجه تا تاریخ 29 اسفند سال گذشته ۳۹ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص یافته که ۷ درصد نسبت به عملکرد سال ۹۶ کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که منابع و مصارف بودجه رشدی بیش از ۱۰ درصدی داشته است.

در این سال بالغ بر ۵۹ هزار میلیارد تومان برای تملک دارایی‌های مالی پرداخت شده که حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان آن مربوط به اوراق تسویه خزانه و بازپرداخت اصل اوراق از محل تخصیص‌ها بوده است.

در این سال ۲۳۵۰ میلیارد تومان برای یارانه کالاهای اساسی در نظر گرفته شد.