:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیر عامل تامین‌سرمایه نوین تشریح کرد:

نقش بورس کالا در جذب نقدینگی به بخش تولید

مدیر عامل تامین‌سرمایه نوین اعلام کرد: نقش بورس کالا در جذب نقدینگی به بخش تولید در اقتصاد کشور ویژه است و این وضعیت باید در یک مسیر صعودی قرار داشته باشد.
کد خبر: ۱۳۸۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
اقتصادگردان- شرایط فعلی اقتصاد کشور و دسته و پنجه نرم کردن تولیدکنندگان و صنایع تولیدی با مشکلات متعدد مالی ایجاب می کند که راهکارهایی برای جبران سرمایه در گردش مورد نیاز برای بهبود شرایط تولید در نظر گرفته شود؛ در این میان یکی از راهکارهایی که می تواند در برطرف کردن مشکلات تولیدکنندگان گره گشا باشد استفاده از ظرفیت های بورس کالا است به طوری که این بورس با در اختیار داشتن ابزارهای مختلف، می تواند به تامین سرمایه در گردش مورد نیاز صنایع کمک بسزایی کند. یکی از این ابزارها، اوراق سلف موازی استاندارد است که طی چند سال اخیر نیز برای تامین سرمایه چندین تولیدکننده کشور بکار گرفته شده است.  

بنا به گفته کارشناسان، آن دسته از بنگاه های اقتصادی که نیازمند منابع مالی با حجم بالا برای پیشبرد فعالی تهای اقتصادی خود هستند و نمی توانند به راحتی و با نرخ مناسب مبالغ مزبور را از طریق نظام بانکی تامین کنند، می توانند با مراجعه به بازار سرمایه، منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق ابزارهای مالی اسلامی موجود فراهم کنند.

ابزارهای مالی بازار سرمایه به خصوص اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالای ایران، از جمله ابزارهایی است که می تواند قفل تامین مالی صنایع مختلف را باز کرده و در تامین سرمایه در گردش صنایع به ویژه برای بازه زمانی کوتاه مدت نقش آفرین باشد به همین منظور است که بورس کالا در سال های اخیر به تدریج از معاملات فیزیکی به سمت معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا و ابزارهای جدید مالی حرکت کرده است که این بستر می تواند برای انواع کالاها و محصولات تولیدی بخش های مختلف توسعه یابد.

جذب نقدینگی به بخش تولید

ولی الله نادی قمی مدیر عامل تامین سرمایه نوین در گفتگو با ایبِنا در خصوص روند تامین مالی صنایع از طریق ابزارهای مالی بورس کالا گفت: جمع آوری سرمایه های خرد مردمی و به کارگیری آن در پروژه های تولیدی و خدماتی در یک محیط شفاف و کارآ، یکی از اهداف اصلی بازار سرمایه در کشورهای مختلف از جمله ایران است.

بدین منظور بورس های مختلف در ایران تشکیل شده اند تا ضمن ایجاد محیطی شفاف و رقابتی برای شکل گیری قیمت اوراق بهادار و کالاهای مختلف، زمینه مدیریت ریسک و تامین مالی شرکت ها، پروژه ها و کارآفرینان را نیز مهیا کند.

وی افزود: بورس کالا یکی از بورس های چندگانه بازار سرمایه است که در ایجاد شفافیت قیمتی برای کالاهای اساسی و مواد اولیه موفق بوده و در حال حاضر ابزارهای تامین مالی و مدیریت ریسک نیز در این بورس به کار گرفته می شود به طوری که در حال حاضر می توان برای تامین مالی طرح ها، پروژه ها و شرکت ها از ابزار سلف موازی استاندارد استفاده کرد که ابزار مالی  بسیار مقبول و مناسبی است.

نادی قمی در ادامه به مشکلات تامین مالی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: از آنجایی که رتبه بندی اوراق بدهی هنوز در کشور رواج نیافته است و شرکت ها بر حسب رتبه اعتباریشان اقدام به انتشار اوراق بدهی، جذب سرمایه و پرداخت هزینه تامین اعتبار نمی کنند و به جای آن الزام دارند که ضمانتنامه بانکی یا سهام در وثیقه بگذارند لذا شرایط برای تامین مالی شرکت ها و پروژه ها سخت تر و توام با هزینه بیشتر می شود. به عنوان مثال اگر شرکتی سهام بورسی یا فرابورسی معتبر نداشته باشد، حتی اگر به لحاظ رتبه اعتباری در شرایط خوبی باشد و از حسن شهرت و سابقه اعتباری مناسبی برخوردار باشد، ناچار به ارایه ضمانتنامه بانکی است که این امر هزینه تامین مالی بنگاه اقتصادی را ۵ الی ۱۰ درصد افزایش می دهد که این موضوع به تدریج در حال حل شدن بوده و بورس کالا نیز می تواند در اجرای این رسالت خود که همان تامین مالی پروژه ها، طرح ها و شرکت ها است موفق تر از قبل عمل کند.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین با بیان اینکه بورس کالا به دلیل دارا بودن ابزارهایی همچون اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و ابزارهای مشتقه می تواند به اولین، بهترین و جذابترین گزینه تامین مالی بنگاه های اقتصادی تبدیل شود، گفت: در حال حاضر یکی از ابزارهای مهم تامین مالی در بورس کالا، اوراق سلف موازی استاندارد است که این امکان را برای فروشندگان کالا ایجاد کرده تا بتوانند از طریق پیش فروش کالا و با سرعت و هزینه کمتر به نسبت سیستم بانکی، تامین مالی کنند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، با استفاده از اوراق سلف موازی امکان تامین مالی شرکت ها از طریق پیش فروش کالاهای تولیدی و تحویل کالاها در آینده امکان پذیر می شود که این یکی از مزیت های تامین مالی در مسیر بورس کالا بوده و در تحقق شعار سال یعنی رونق تولید نیز اثر ویژهای خواهد گذاشت.

  سهولت تامین مالی به نسبت سیستم بانکی

مدیرعامل تامین سرمایه نوین امکان تامین مالی و دسترسی به منابع سرمایه گذارن خرد با هزینه کمتر و حجم بالاتر خارج از سیستم بانکی را هم از دیگر مزیت های تامین مالی در بازار سرمایه دانست و تاکید کرد: طراحی و معرفی بیشتر ابزارهای جدید برای تامین مالی در بورس کالا و ایجاد سهولت در جذب منابع از این بازار، می تواند جایگاه بورس کالا را ارتقا دهد. این در حالی است که متنوع کردن ابزارهای تامین مالی، روان سازی صدور مجوزهای تامین مالی و فرهنگ سازی جهت استفاده از ابزارهای جدید تامین مالی راهکار رونق بیشتر تامین مالی از بورس کالاست.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تلاطمات اخیر در اقتصاد و ایجاد برخی نوسانات قیمت کالاها گفت: بورس کالا یک محیط شفاف برای شکل گیری قیمت کالاهای مختلف و اوراق بهادار مبتنی بر کالاست و از آنجایی که تاثیرگذاری اطلاعات در بورس ها بیشتر بوده و نمود این اطلاعات در قیمت است لذا میتوان انتظار داشت که بورس ها زودتر از سایر بازارها نسبت به تلاطمات و واقعیت های کلان اقتصاد واکنش نشان دهد.

وی اضافه کرد: اما اینکه بعضا بورس کالا با کارکردهای مفید در اقتصاد آماج حملات و انتقادات قرار گیرد، می تواند ریشه در مسائل دیگری داشته باشد که عامل اصلی آن گرانی، تحریم ها و نقدینگی بی ثباتی است که در اقتصاد ایجاد شده و با جرقه ای موجب تلاطم در اقتصاد می شود. لذا زمانیکه ارزش پول ملی به طور بی سابقه ای کاهش می یابد، برطبق مفاهیم و تئوری های اقتصادی آثارش در قیمت دارایی ها و کالاهای مختلف نشان داده می شود.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین در ادامه به چشم انداز بورس کالا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بورس کالا محلی است که کالاهای اساسی و مواد اولیه در آن براساس قیمت های جهانی و نرخ ارز، کشف می شود. همچنین این بورس می تواند با استفاده از ظرفیت هایی که دارد به تدریج و با استفاده از تجربه بین المللی بورس های دیگر به مرجع قیمت کالاهای اساسی و مواد اولیه در سطح منطقه تبدیل شود از سوی دیگر در حوزه تامین مالی و مدیریت ریسک نیز، با جذب سلیقه های عمومی و روان سازی فعالیت ها می تواند، معاملات اوراقی را توسعه و گسترش دهد.