:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تحولات بازار ارز

مجوزی برای انتشار رمزارز از سوی بانک مرکزی صادر نشده است

نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با شتاب‌زده توصیف کردن اقدام بانک مرکزی در انتشار اعلامیه اخیر مبنی بر ممنوعیت فعالیت در حوزه رمزارزها، از رونمایی رمزارز بومی «پیمان» که با مجوز بانک مرکزی تولید شده، خبر داد.
کد خبر: ۱۳۸۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹

اقتصادگردان- گروه بانک و بیمه، احسان شمشیری

به گزارش «تعادل»، شهاب جوانمردی با تاکید بر تسریع دولت در تدوین قانون مرتبط با ارز رمزپایه‌ها در کشور، از خلق ارز رمزینه جدیدی در ایران خبر داد که به گفته وی، با هماهنگی بانک مرکزی و توسط کنسرسیومی از شرکت‌های بخش‌خصوصی در حوزه آی‌تی ساخته شده است. او با اشاره به اطلاعیه اخیر بانک مرکزی در رابطه با ممنوعیت مبادله ارزهای رمزنگاری‌شده در کشور، گفت: مسوولان بانک مرکزی قدری شتابزده عمل کردند و باید تا هفته آینده و رونمایی از آیین‌نامه دولت درباره فعالیت اقتصادی ارزهای رمزینه، منتظر می‌ماندند.

به گفته جوانمردی، در خلا قانونی مربوط به ارزهای رمزینه در کشور، دولت عملاً از منافع این حوزه به دور مانده است در حالی که با تدوین قوانین این صنعت، چارچوب کسب‌وکار ارزهای رمزینه در کشور شفاف خواهد شد. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران سپس از خلق اولین ارز رمزنگاری‌شده بومی ایران با نام «پیمان» خبر داد و گفت: این رمزارز جدید با هماهنگی بانک مرکزی و از سوی کنسرسیوم مشترک چندین شرکت بخش خصوصی در حوزه آی‌تی و فناوری اطلاعات، خلق شده و ضمن آنکه پشتوانه آن، طلاست اما کارکرد و اهداف متفاوتی در مقایسه با سایر رمزارزهای خارجی دارد. او در توضیح کارکردهای ارز رمزپایه خلق شده از سوی بخش‌خصوصی گفت: این ارز رمزنگاری‌شده با هدف کمک به استفاده بهینه از منابع فریز شده بانک‌ها، خلق شده است و به عنوان نمونه از آن می‌توان برای تبدیل املاک به وثایق مورد نیاز بنگاه‌ها بهره برد. به گفته وی، ارز رمزنگاری‌شده پیمان در تابستان سال جاری به صورت تجاری عرضه خواهد شد. موضوع رمز ارز پیمان سال گذشته با مشارکت بانک‌های ملت، پارسیان، ملی و پاسارگاد در هتل اسپیناس پلاس مطرح و مبانی آن بر اساس پایه طلا معرفی شد.  در این همکاری بلاک‌چینی ۴ بانک ملت، پارسیان، ملی و پاسارگاد رمز ارز پیمان با پشتوانه طلا در بستر ققنوس را معرفی کردند.  نام رمز ارز بستر ققنوس پیمان است که یک میلیارد واحد از آن توزیع می‌شود، این شبکه چهار میزبان بانکی از جمله بانک‌های ملی، ملت، پاسارگاد و پارسیان و گروه توسن دارد که پشتوانه آن طلا است. با هماهنگی انجام شده ۲ کیلو طلا تامین شده و قرار است بر اساس معادل طلا پیمان در اختیار میزبانان عرضه شود.

 رمز ارز پیمان از سوی شرکت ققنوس با همکاری ۴بانک پارسیان، پاسارگاد، ملی و ملت فعلا با پشتوانه 2 کیلو طلا در مراسمی در هتل اسپیناس تهران و با حضور مدیران عامل چهار بانک ملت، ملی، پارسیان و پاسارگاد، ‌معرفی شد. ولی‌الله فاطمی، مدیرعامل ققنوس پیش از این با اشاره به این بستر گفته بود: بستر ققنوس به عنوان پلتفرم اقتصاد دیجیتال با کمک‌ بانک‌های ملت، ملی، پاسارگاد و پارسیان و هلدینگ‌های فناوری اطلاعات آنها تولید شده است. توکن اولیه بر اساس طلا صادر می‌شود؛ ما به دنبال توکنیزاسیون املاک و اموال مازاد بانک‌ها هستیم و در ادامه به دنبال فعالیت در سایر سرمایه‌های مالی خواهیم بود.

وی تاکید کرد: توکن می‌تواند در قالب کیف پول در اختیار مردم قرار بگیرد و دارایی‌های منجمد را به چرخه اقتصاد وارد کند که بر اسای دغدغه کارشناسان به منظور جلوگیری از ایجاد تورم به دنبال خلق ارزش افزوده ملی در کشور با حمایت از تولید و کمک به اقتصاد کشور است.

به دنبال استفاده از این فناوری برای افزایش سرعت تراکنش‌ها و تسهیل در بستر تراکنش‌های بانکی هستیم و امیدواریم این همکاری به نفع کشور با بهره‌گیری از فناوری بلاک‌چین باشد.

   نرخ‌ها در بازار

از سوی دیگر، در بازار ارز و طلا قیمت‌ها در روز شنبه 22 تیرماه 98، همچنان روندی با ثبات و روبه کاهش دارند بطوری که در بازار آزاد و معاملات نقدی دلار 12710 تومان معامله شد که کاهش 200 تومانی نسبت به روز پنج‌شنبه داشته است.  نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا نیز به 12600 و یورو به 14500 تومان رسید. همچنین سامانه سنا براساس نرخ‌های میانگین روز پنج شنبه نرخ دلار را 12775، یورو 14556، درهم 3518، یوآن 1915، پوند 15999 و لیر ترکیه 2344 تومان اعلام کرد.

قیمت‌ها در صرافی‌های مجاز بانکی و ملی نیز در روز شنبه برای فروش دلار 12700 و برای فروش یورو 14600 تومان معامله شده که 50 تومان نسبت به روز پنج‌شنبه کاهش داشته است و قیمت خرید صرافی‌ها نیز 100 تومان کمتر از نرخ فروش دلار و یورو اعلام شده است. همچنین در روز شنبه در بازار ارز آزاد و معاملات نقدی قیمت دلار 12710، یورو 14600 و درهم 3525 تومان داد و ستد شد.  در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۳ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۱۲واحد پولی دیگر افزایش یافت. نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۲۴۴ ریال کاهش ۵۲ هزار و ۳۰۳ ریال و هر یورو نیز با ۲۷ ریال کاهش ۴۷ هزار و ۶۹ ریال ارزش‌گذاری شد.

در بازار طلای روز شنبه نیز با افزایش اونس جهانی طلا به قیمت 1416 دلار و دلار نقدی به قیمت 12710 تومان، قیمت طلا و سکه اندکی کاهش داشته و مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده 1 میلیون و 848 هزار، هر گرم 18 عیار 425 هزار، سکه طرح جدید 4 میلیون و 457 هزار، سکه طرح قدیم یا بهار آزادی 4 میلیون و 400 هزار، نیمه سکه 2 میلیون و 330 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 450 هزار و سکه گرمی 980 هزار تومان داد و ستد شده است.

   اونس طلا به 1440 دلار می‌رسد

به گزارش کیتکو نیوز، بانک وستپک استرالیا در جدیدترین تحلیل خود پیش بینی کرد قیمت جهانی طلا تا ماه دسامبر به اوج خود خواهد رسید و می‌تواند سطح مقاومتی 1440 دلاری را بشکند. بر اساس این گزارش جاستین اسمرک تحلیلگر ارشد بانک وستپک استرالیا گفت: مهم‌ترین تغییر در چشم‌انداز قیمت طلا این است که قیمت این فلز گرانبها تا پایان امسال به بیش از 1440 دلار و تا پایان 202 میلادی به 1374 دلار خواهد رسید. این در شرایطی است که اتخاذ سیاست‌های پولی انبساطی از سوی بانک‌های مرکزی مهم جهان تاثیر زیادی بر افزایش احتمالی قیمت طلا طی ماه‌های آینده خواهد داشت. این بانک استرالیایی پیش‌بینی کرده است که فدرال رزرو امریکا نرخ بهره را کاهش خواهد داد و بانک مرکزی اروپا نیز در نشست جولای نرخ بهره را 0.1 درصد کاهش می‌دهد. بانک وستپک پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی امریکا امسال به کمتر از 2.4 درصد و سال آینده نیز به 1.8 درصد خواهد رسید.

   ارز دولتی به ۱۱ هزار و ۲۰۰ شرکت رسید

طبق فهرست منتشر شده از سوی بانک مرکزی در سه‌ماهه نخست امسال بیش از ۱۱ هزار و ۲۰۰شرکت، ارز دولتی دریافت کرده‌اند. به گزارش ایسنا، در پی تحریم‌های امریکا علیه ایران و افزایش قیمت دلار در بازار و کاهش پول ملی، نرخ تورم افزایش پیدا کرد و سرعت رشد قیمت کالاها شتاب بیشتری به خود گرفت و در همین راستا دولت در ابتدا از اختصاص ارز دولتی به تمامی کالاهای وارداتی خبر داد و پس از مدتی این ارز را محدود به کالاهای اساسی و ضروری کرد. در همین راستا، تخصیص ارز دولتی به شرکت‌ها برای واردات کالاهای اساسی ادامه یافت و بانک مرکزی دلار را به ازای ۴,۲۰۰ تومان برای این کالاها تامین کرد.

بر این اساس، طبق اطلاعات منتشره از سوی بانک مرکزی از دریافت‌کنندگان ارز دولتی، از ابتدای سال جاری تا ششم تیرماه به بیش از ۱۱ هزار و ۲۰۰ شرکت ارز دولتی اختصاص یافته تا کالاهای اساسی را وارد کنند. با وجود اینکه احتمال تخلف در ورود کالاهایی به جز کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی منتفی نیست، بانک مرکزی فقط اسم شرکت‌ها، کد ملی افراد و میزان ارز ارایه شده به آنها را اعلام کرده و اطلاعاتی از کالاهای وارد شده با این ارز در اختیار قرار نمی‌دهد.

این در حالی است که با وجود عدم تغییر قیمت دلار برای واردات کالاهای اساسی، قیمت این کالاها از سال گذشته تاکنون رشد قابل توجهی داشته است. برخی کارشناسان بر این باورند که دولت می‌تواند به جای اختصاص ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی، نرخ واردات کالاهای اساسی را آزادسازی کرده و از واردکنندگان بخرد و در ازای آن، یارانه خود را بطور مستقیم روی قیمت کالاها اعمال کند. با این حال در آخرین جلسه‌ای که درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات گرفته شد، تصمیم بر این شد که اختصاص این ارز به کالاهای اساسی ادامه یابد. البته عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی نیز اعلام کرده بود که در حال حاضر در صورتی که واردات دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه یابد، رقم ارز دولتی اختصاص یافته به سایر کالاها چندان زیاد نیست و برای حذف این رقم نمی‌توانیم شوک قیمتی به بازار وارد کنیم.

اما در شرایطی که شاهد افزایش قیمت تمامی کالاها در کشور هستیم، بانک مرکزی نیاز است که اطلاعات کالاهای واردشده با ارز ۴۲۰۰ تومانی را نیز منتشر کند تا مردم بدانند که با این یارانه، چه کالاهایی وارد کشور شده و چه تاثیری بر بازار این کالاها داشته است؟ پیش از این در فهرستی که بانک مرکزی از دریافت‌کنندگان ارز دولتی تا ۱۲ خرداد ماه منتشر کرده بود، حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ شرکت ارز دولتی گرفته بودند که به نظر می‌رسد در این مدت کمتر از یک ماه حدود ۴۰۰ شرکت به این جمع اضافه شده‌اند.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه‌ای در این کمیسیون درباره ارز دیجیتال (بیت کوین) خبر داد.  سیده فاطمه حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مذاکرات با هیات رییسه کمیسیون اقتصادی درباره برگزاری جلسه‌ای برای بررسی دقیق خلأهای قانونی حوزه ارز دیجیتال و ارایه سازوکارهای قانونی برای قانونمند کردن این حوزه گفت: ما درخواست خود در زمینه برگزاری این جلسه را با رییس کمیسیون اقتصادی مطرح کرده‌ایم و قرار است این جلسه در جلسات آتی کمیسیون اقتصادی برگزار شود.  نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به توسعه مزارع ارز دیجیتال در ایران، گفت: موضوع ارزهای دیجیتالی در چند بعد قابل بررسی است و ضمن اینکه باید فرصت‌های این نوع ارز را به صورت همه‌جانبه نگریست، اما تهدیدهایی نیز به همراه دارد که باید به آن توجه شود و برای آن چاره جویی کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مطالعه برخی کشورها نشان می‌دهد که برخی این نوع فعالیت را بطور کلی ممنوع کرده‌اند و رویکرد منفی نسبت به آن دارند در حالی که برخی کشورهای دیگر هم با رویکردی مثبت چارچوبی برای نظم بخشی و تنظیم مقرراتی جهت فعالیت قانونی آن تعریف کردند. در کشور ما هم اگر این جمع‌بندی وجود داشته باشد که این فعالیت مجاز باشد ضمن رعایت ملاحظات آن به خصوص موضوع انرژی، با توجه به اینکه در فصل تابستان با مشکل تامین برق مواجه هستیم باید به دقت در مورد آن بررسی صورت گیرد تا لحاظ شدن فرصت‌های آن در کنار مدیریت چالش‌هایش باشد.