:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
زنگنه یک روز پیش از حضور در مجلس از اراده شدید برخورد با فساد در نفت صحبت کرد

برند زنجانی از سورینت تا نفت‌خواری

بیژن زنگنه وزیر نفت که امروز به کمیسیون اصل 90 مجلس می‌رود توفانی علیه فساد در نفت به پا کرد.
کد خبر: ۱۳۸۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳
اقتصادگردان- آن‌طور که به نظر می‌رسد چند وقتی است که در وزارت نفت نشست‌هایی موسوم به «هم‌اندیشی کارگروه ارتقای سلامت اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی و هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان وزارت نفت» برگزار می‌شود، دیروز اما به این دلیل که گویا برای نخستین‌بار نمایندگان رده‌بالایی از «سازمان بازرسی کل کشور» در این نشست شرکت می‌کردند، وزیر نفت در آن سخنرانی کرده و محتوای آن نیز رسانه‌ای شد. بالغ بر 250 هزار نفر در وزارت نفت ایران مشغول به کار هستند و گردش مالی این وزارتخانه «صدها هزار میلیارد تومان» است، این ارقام به خوبی نشان می‌دهد پتانسیل بروز تخلفات مالی و فساد در چنین فضایی به وجود می‌آید، از همین روست شاید که وزیر نفت در هم‌اندیشی‌ای که نمایندگان «وزارت اطلاعات» هم در آن حضور داشتند تاکید کرده که «مبارزه با فساد وظیفه یک دستگاه نیست». به هر حال ولی یک نکته مهم دیگر صحبت‌های وزیر تاکیدش بر این بوده که «اکثریت» کارکنان وزارت نفت سالم هستند و برخورد شدید و جدی با فساد به نفع این گروه است که به نوعی‌تر و خشک با هم نسوزند. زنگنه گفته است که «برند نفت‌خواری» مخصوص بابک زنجانی است و کسی به گرد پایش نمی‌رسد.
روزگاری و شاید هنوز هم «شغل» در ایران به معنای داشتن کار دولتی بود و چه جایی بهتر از وزارت نفت؟ درست یا غلط این تصور رایج شد که وزارت نفت پولدار است و امکانات رفاهی آن‌چنانی به کارکنانش اختصاص می‌دهد. بسیاری با همین رویا سراغ تحصیل در دانشگاه صنعت نفت رفتند و خلاصه ماجراهای زیادی حول این مساله به وجود آمد. در این بین کمتر به سختی و حساسیت کار در این وزارتخانه و نیازهای آن توجه شد، دیدگاهی که در مورد احتمال وجود فساد در برخی قسمت‌های نفت امروز کم و بیش در میان افکار عمومی ایجاد شده از همین حساسیت ریشه می‌گیرد. ظهور پدیده‌هایی چون بابک زنجانی که علیرضا زیباحالت منفرد متهم به همدستی با او در جلسه دادگاه گفته ادعا داشته 5 وزیر حمایتش می‌کنند هم در ایجاد این ذهنیت که فسادی بی‌حدو مرز در نفت و فروشش وجود دارد بی‌تاثیر نبوده است. زنگنه اما دنبال اعاده حیثیتی است که به نظر او بخش مهمی از آن با شایعات و اخبار غیر موثق پایمال می‌شود. او دیروز در نشستی که نمایندگان حراست نفت، حسابرسی داخلی، بازرسی نفت، وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور در آن حاضر بودند گفته است که برای مقابله با فساد در فروش نفت مقابله و ایستادگی می‌کنم، چوبش را هم می‌خورم.

این اظهارات وزیر نفت بعد از آن مطرح می‌شود که در یک هفته منتهی به نشست سازمان اوپک در وین، برخی رسانه‌ها دست به انتشار حجمی بی‌سابقه از اخبار غیر موثق در مورد وزیر نفت ایران زدند. زنگنه پیش از سال نوی 98 برای نخستین‌بار عنوان کرد که به نظرش میان این صحبت‌ها و بابک زنجانی ارتباطی وجود دارد. او دیروز هم گفته هر وقت اسم بابک زنجانی را می‌آورد در مطبوعاتی که او «جیره‌خوار زنجانی» توصیفشان می‌کند دو هفته به زنگنه حمله می‌شود.

«بیژن نامدار زنگنه» دیروز (شنبه) در نشست هم اندیشی کارگروه ارتقای سلامت اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی و هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان وزارت نفت، با بیان اینکه مبارزه با فساد وظیفه یک دستگاه نیست و همه باید به رفع این موضوع کمک کنند افزود: باید با فساد در هر سطحی برخورد کرد تا از گسترش آن به افراد سالم جلوگیری شود. وی با بیان اینکه صنعت نفت مانند بانک و جواهرفروشی کشور است، اضافه کرد: در تخلفات اداری نباید به افراد ترحم کرد، بلکه باید به‌شدت با آن برخورد کرد. وزیر نفت از فروش فرآورده‌های نفتی، قراردادها و مناقصه‌ها به عنوان بخش‌های فسادزای نفت نام برد و گفت: هیچ‌کس مبارزه با فساد را باور نمی‌کند مگر اینکه مدیران ارشد، رفتار ضدفساد داشته باشند و با آن برخورد کنند. وی تاکید کرد: یک لکه کوچک در بحث فساد به مقام‌های عالی نظام نمی‌چسبد. زنگنه به ماجرای بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: برند «نفت‌خواری» مختص بابک زنجانی است و هیچگاه نمی‌توان از آن گذشت. وی تصریح کرد: هر زمان که اسم بابک زنجانی را می‌آورم تا دو هفته عده‌ای به ما حمله می‌کنند. زنگنه تاکید کرد: برخی در دزدی از بیت المال جسارت یافته‌اند که باید با آنان برخورد شود.

وزیر نفت افزود: اکنون مردم برای چند هزار تومان گرفتار هستند، اما برخی میلیاردها تومان فساد می‌کنند که نباید به آنها ترحم کرد. وی با تاکید بر لزوم برخورد با فساد گفت: انتظار ما از بازرسی فقط کشف فساد است. زنگنه به مفاسد کشف شده در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: ماجرای بابک زنجانی، دکل گمشده، پتروشیمی و اکتشاف از این موضوعات کشف شده هستند. وزیر نفت با گلایه از افرادی که تهمت و افترا می‌زنند، گفت: برخی با غرض به عده‌ای تهمت و افترای فساد می‌زنند که باید با آنان برخورد شود.

وی تاکید کرد: در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی وجود ندارد. زنگنه با ذکر مثالی اظهار داشت: اگر روزانه یک کامیون گازوئیل وارد نیروگاه شود و جای گازوییل، آب به مخزن تحویل داده شود، هیچ فردی به جز راننده و تحویل‌گیرنده خبردار نمی‌شوند. هر کامیون حدود ۳۰ هزار لیتر گازوئیل دارد که اگر هزار تومان نیز بفروشند در یک سال معادل ۱۱ میلیارد تومان می‌شود. وی ادامه داد: اکنون گازوییل به صورت مجانی در اختیار نیروگاه‌ها قرار می‌گیرد که امکان تخلف وجود دارد. وزیر نفت اضافه کرد: برخی برای مقابله با فساد در این بخش پیشنهاد می‌دهند که قیمت را اصلاح کنند. زنگنه، با انتقاد از کم‌کاری بخش حراست در مقابله با مفاسد مالی گفت: «رییس حراست یکی از بخش‌ها خودش در حال دزدی نفت بود بطوری که چند متر زیر زمین، خط لوله را سوراخ کرده و نفت بر می‌داشتند.»

وی به بسترهای فسادزا در فروش نفت اشاره کرد و گفت: برای مقابله با فساد در فروش نفت مقابله و ایستادگی می‌کنم، چوبش را هم می‌خورم. وزیر نفت تصریح کرد: از امانت مردم که در دستم است با قدرت محافظت می‌کنم.

   ترحم  نکنید

با پایان یافتن نشست رسمی، زنگنه در در حاشیه نشست هم‌اندیشی کارگروه ارتقای سلامت اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی و هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت نفت در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهاراتی در تکمیل صحبت‌هایش مطرح کرد. او گفت: این کارگروه مدتی است متشکل از حراست، حسابرسی داخلی، بازرسی نفت، وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شده است تا با کمک همدیگر بازوی مبارزه با فساد را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه افراد فاسد جذب دستگاه‌هایی که گردش مالی بالایی دارند می‌شوند، افزود: صنعت نفت یکی از این دستگاه‌هاست که صدها هزار میلیارد تومان گردش مالی در معاملات خارجی و در فروش فرآورده‌ها دارد.

وزیر نفت با اشاره به اهمیت سلامت مدیران و عزم و اراده و عملکرد آنها در مبارزه با فساد ادامه داد: باید به کانال‌ها و جریانات اطلاعاتی اهمیت داد و دریافت اطلاعات تنها به نامه‌نگاری ختم نشود. زنگنه با بیان اینکه بازرسی صنعت نفت باید بطور زنده مبارزه با فساد را دنبال و کشف واقعیت کند، اظهار کرد: با فساد باید برخورد شود و من به هیات تخلفات هم گفته‌ام که اگر فرد فاسدی کشف کردید به هیچ‌وجه ترحم نکنید؛ در هر موقعیت و رتبه‌ای که باشد. ما هیچ خط قرمزی در صنعت نفت برای مبارزه با فساد نداریم و باید به شدیدترین نحو با آن برخورد شود تا برای دیگران عبرت شود و جلو اینگونه فسادها گرفته شود.

   دفاع از حیثیت کارکنان سالم

وی با اشاره به اینکه اصلاح بخشی از سیستم و مقررات هم به مبارزه با فساد کمک می‌کند، تصریح کرد: مبارزه با فساد به صیانت از کارکنان سالم می‌انجامد و منجر به دلگرم شدن آنها به سلامت کاریشان می‌شود و از حیثیت آنان دفاع می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه کشف فساد در دستگاهی ممکن است ذهن مردم را به سمتی بکشاند که همه کارکنان آن دستگاه فاسد هستند، گفت: این ظلم به کارکنان سالم است که اکثریت قریب به اتفاق هستند. باید فساد را دنبال و کشف کرد و وزارت نفت کشف‌های متعددی در این زمینه داشته است و به این روال خود هم ادامه خواهد داد.

زنگنه در پاسخ به اینکه چه تخلف‌هایی در وزارت نفت کشف شده است، افزود: بابک زنجانی به میزان ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار که این تنها اصل آن بوده است به غیر از بهره‌اش، دکل نفتی گمشده، کشف فسادهایی در شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی، پرونده بازرگانی پتروشیمی که هنوز زنده است، پرونده مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان که در اینجا کشف شد و بلافاصله قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور هم برخورد خوبی داشتند و اموال فرد متخلف توقیف شد و طبق برآورد ما اموال توقیف شده بیش از مبلغی برداشت شده است، اینها بخشی از تخلفات کشف شده در وزارت نفت هستند.

وی درباره فساد ۲۵ میلیون دلاری مدیر مالی نفت که به‌تازگی عنوان شده بود نیز ادامه داد: وزارت نفت به هیچ‌وجه مدیر مالی نداشت که بخواهد پولی را هم ببرد. اصلا کسی نبوده که پولی ببرد و این پول ظرف مدت دو تا سه روز به حساب نفت آمد و فقط موضوعی بود که جنجالی در نفت به وجود آید.

   ب.ز متخصص سرکار گذاشتن

وزیر نفت در پاسخ به اینکه اموال بابک زنجانی چه مقدار از بدهی‌اش را پوشش می‌دهد، گفت: وزارت نفت ۲ هزار میلیارد تومان از اموال بابک زنجانی را دریافت کرده‌ است. اموالش فروش نرفته است و بسیار سخت اینها را می‌خرند. خودش مرتب می‌گوید که می‌خواهد پول بدهد و اموالش را پس بگیرد، درصورتی که اموال متعلق به نفت است که اگر موقعی پول داد که خیلی بعید است و در این زمینه تخصص ویژه‌ای دارد، می‌تواند اموالش را از وزارت نفت بخرد. زنگنه در پاسخ به دلیل خبرسازی‌های اخیر درباره دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بابک زنجانی گفت: من فکر می‌کنم ایشان در بعضی از رسانه‌ها خیلی فعال است و مقدار بسیار کمی از پول‌هایی که برده اکنون خرج رسانه‌ها می‌کند.

وی ادامه داد: سرنخ بسیاری از صبحت‌هایی که می‌شود اگر دنبال کنند به داخل زندان برمی‌گردد.

وزیر نفت درباره اینکه گفته می‌شود وزارت نفت برای پرداخت بدهی بابک زنجانی، شماره حساب نداده است، گفت: این حرف‌ها یک شوخی است. وزارت نفت شماره حساب داده است و به نظر بنده پولی وجود ندارد. می‌گفتند که وزارت نفت در بانکی که ۱۰ میلیون دلار سرمایه‌اش بوده و ۲۰۰ میلیون دلار بدهی داشته حساب باز کند، در صورتی که بانک مرکزی باید مجوز افتتاح هر حسابی را به وزارت نفت بدهد. اگر پول را به آن حساب در آن بانک ریختند و از آنجا هم برده شد، چه می‌شود؟! اما وزارت نفت گفت این کار را انجام نمی‌دهد و خود قوه قضاییه نماینده ما و عموم است.

زنگنه با اشاره به اینکه به نظر بنده بابک زنجانی روش‌های قشنگی را برای سر کار گذاشتن مسوولان کشور به کار می‌برد، در پاسخ به اینکه شما اعتقاد دارید که بدهی ایشان وصول می‌شود یا نه؟ گفت: من معتقدم پولی دست آقای بابک زنجانی نیست. وزیر نفت در پاسخ به اینکه شما ارزیابی نکردید که پول بابک زنجانی کجاست؟ اظهار کرد: نه، وظیفه من نبوده است.