:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در مراسم عرضه اولیه:

اصرار نکنید! مقدار ارز ورودی حاصل از صادرات را نمی‌گوییم

امروز ۱۰ درصد از شرکت پتروشیمی نوری در بورس تهران عرضه اولیه شد، در این مراسم مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس درباره مقدار ارزی که این هلدینگ و پتروشیمی نوری به صورت اسکناس یا اعتبار ارزی به کشور آورده اند گفت که این اطلاعات برای سهامداران مهم نیست بلکه کل مقدار فروش برای سهامداران مهم است، اصرار به دانستن این مبالغ نداشته باشید.
کد خبر: ۱۳۸۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
اقتصادگردان- امروز ۳۰۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از شرکت پتروشیمی نوری در بازار دوم بورس تهران عرضه شد. بر اساس گزارش ارزش‌گذاری کف قیمت این سهم ۲,۹۵۰ تومان و سقف قیمت آن ۳,۱۲۵ تومان بود که در فرایند کشف قیمت این سهم ۳,۱۲۵ تومان قیمت خورد.

امروز به مناسبت این عرضه نشست خبری در بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد و مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و مدیرعامل پتروشیمی نوری به برخی از سوالات خبرنگاران بازار سرمایه در باره عرضه این سهم پاسخ دادند.

صانعی مدیر عامل پتروشیمی نوری در پاسخ به این پرسش که شما چطور سعی می‌کنید قیمت خوراک را یک درصد کاهش دهید در حالی که نرخ خوراک قانونا ۹۵ درصد فوب خلیج فارس است؟ گفت: ما اطلاعات خوراک آینده را نمی‌دهیم چون برای خود ما نیز قطعی نیست. اما گزارشی که در روز معارفه شرکت برای ورود به بورس برگزار شد گزارش تحلیل حساسیت بود. طبق آن گزارش اگر قیمت خوراک یک درصد کاهش یابد قیمت سهام n مقدار بالا می‌رود. این موضوع رخ نداده است. الان قیمت خوراک بر اساس قانون ۹۵ درصد فوب خلیج فارس است و تا حالا هم بر اساس همین قانون عمل شده است گزارش‌های مالی‌مان هم بر اساس همین موضوع است.

وی در پاسخ به این سوال که کیفیت خوراک را چطور بالا می‌برید گفت: بیش از ۹۰ درصد قیمت تمام شده ما خوراک است. ما روی خوراک زوم کرده‌ایم و توانستیم در سه ماهه اول سال ۹۸ کیفیت خوراک را بالا ببریم.

مدیرعامل پتروشیمی نوری در پاسخ به دیگر پرسش مبنی بر اینکه آیا با توجه به اینکه فرانسوی‌ها بعد از تحریم‌ها از پروژه تولید پارازایلن رفتند آیا می‌توانید که تولید ۲۳۰۰ تن پارازایلن در روز را حفظ کنید؟ گفت: در سال ۱۳۹۷ متوسط تولید پارازایلن ما ۷۵۰ تن در روز بوده است. الان در حدود ۲۳۰۰ تن در روز است. این پروژه را قرار بود که فرانسوی‌ها اجرا کنند اما آنها به خاطر مسائلی نیامدند اما خودمان به نحو احسن توانستیم دو هزار و ۳۰۰ تن تولید کنیم که این مقدار هم پایدار است.

اصرار نکنید! مقدار اسکناس و اعتبار ارزی که به کشور آوردهایم را نمی‌گوییم

ربیعی مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس در پاسخ به این پرسش که در سال گذشته چقدر ارزهای ناشی از صادرات را به صورت اسکناس یا اعتبار ارزی وارد کشور کردید؟ گفت: درباره ارز آوری پتروشیمی‌ها مقداری زبانمان به خاطر تحریم‌ها بسته است. سامانه نیما عمدتاً با ارز پتروشیمی‌ها کار می‌کند اگر در سامانه نیما خرید و فروشی می‌شود به این دلیل است که پتروشیمی‌ها دارند ارز در این سامانه عرضه می‌کنند. در سال گذشته همه پتروشیمی‌ها روی هم حدود ۱۰ میلیارد دلار ارز وارد کشور کردند. جزئیات اینکه هر هلدینگی چقدر ارز وارد کرده یا هر شرکتی چقدر ارز وارد کرده چیزی به اطاعات کشور اضافه نمی‌کند و شما هم اصرار نکنید که این مبلغ را بدانید.

وی در پاسخ به دیگر پرسش مبنی بر اینکه "اما برای سهامدار مهم است که شما چقدر ارز آوری دارید" گفت: برای سهامدار مقدار کل فروش مهم است ما حتماً مقدار کل فروش را افشا می‌کنیم. ارزمان را با یک نرخ تسعیری ضرب می‌کنیم و تبدیل به ریال می‌شود. اینکه دقیقاً چقدرش دلاری بوده و به کجاها صادر شده بماند تا زمانی که موانع برداشته شود.

ربیعی در پاسخ که "مقداری از سود سال گذشته شما ناشی از رانت نرخ ارز و ارز نیمایی یا بازار آزاد بوده"، گفت: تقریباً در طول سال ۱۳۹۷ غیر از مدت بسیار کوتاه چند روزه‌ای، هیچ رانت ارزی بین نرخ خوراک پتروشیمی و نرخ فروش ارز نبوده است. یعنی با همان نرخ ارزی که خوراک را می‌گرفتند با همان نرخ هم در سامانه نیما عرضه می‌کردند. اگر زمانی ۴,۲۰۰ تومان در نیما می‌فروختیم ۴۲۰۰ تومانی هم دریافت می‌کردیم. الان هم که ۱۱,۶۰۰ تومان دریافت می‌کنیم همین مقدار هم عرضه می‌کنیم. زمان رانت پتروشیمی‌ها دیگر گذشت. در سیاست‌های جدید ارزی کشور هیچ رانت ارزی به پتروشیمی‌ها داده نمی‌شود. خیالتان راحت باشد. آنچه ایجاد سود می‌کند برای سهامداران تولید اقتصادی است. ممکن است دو طول سال با افزایش قیمت ارز ثروت سهامداران افزایش پیدا کند اما سود ناشی از تولید و صادراتی است که ما انجام می‌دهیم.