:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
افزايش دوباره اونس جهاني طلا به 1406 دلار

كاهش فاصله نرخ حواله نيما با نرخ معاملات در بازار سنا / تخلیه بی‌سابقه حباب سکه

در بازار طلاي روز جمعه 21 تيرماه 98 نيز با افزايش اونس جهاني طلا به قيمت 1406 دلار و دلار نقدي به قيمت 12920 تومان، قيمت طلا و سكه اندكي كاهش داشته و مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده 1 ميليون و 851 هزار، هر گرم 18 عيار 427 هزار، سكه طرح جديد 4 ميليون و 485 هزار، سكه طرح قديم يا بهار آزادي 4 ميليون و 400 هزار، نيمه سكه 2 ميليون و 330 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 450 هزار و سكه گرمي 990 هزار تومان داد و ستد شده است
کد خبر: ۱۳۸۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۲
اقتصاد گردان - محسن شمشيري 
در بازار ارز و طلا قيمت ها در روز پنج شنبه و جمعه 20 و 21 تيرماه 98، همچنان روندي با ثبات و روبه كاهش دارند به طوري كه روز جمعه 21 تيرماه 98 در بازار آزاد و معاملات نقدي دلار بين 12820 تا 12920 تومان در نوسان بوده است. 
 قيمت ها در صرافي هاي مجاز بانكي و ملي نيز در روز پنج شنبه براي فروش دلار 12750 و براي  فروش يورو 14650 تومان معامله شده و قيمت خريد صرافي ها نيز 100 تومان كمتر از نرخ فروش اعلام شده است. همچنين در روز پنج شنبه در بازار ارز آزاد و معاملات نقدي قيمت دلار 12920، يورو 14650 و درهم 3535 تومان داد و ستد شد.  


ارز

نرخ نيما 19 تير 98

نرخ بازار آزاد 19 تير 98

فاصله نرخ نيما و آزاد

نرخ نيما 17 مرداد 97

نرخ بازار آزاد 17 مرداد 97

فاصله نرخ نيما و آزاد

كاهش فاصله نيما و بازار آزاد در يكسال اخير

دلار

11626

12920

1294

8787

10220

1433

              139

يورو

13148

14800

1652

9521

11915

2394

742


كاهش فاصله نرخ حواله نيما با نرخ معاملات در بازار سنا

سامانه سنا نيز براساس ميانگين نرخ هاي ارز روز چهارشنبه 19 تيرماه 98، ميانگين نرخ دلار در سامانه سنا را 12815 ، يورو 14645 تومان،  درهم 3510، يوآن 1933، پوند 16108 و لير تركيه 2358 تومان اعلام كرده است. نرخ حواله نيما نيز در سامانه سنا در روز 19 تيرماه براي دلار 11626، يورو 13148، درهم 3180 و يوآن 1656 تومان اعلام شده كه نشان دهنده كاهش فاصله نرخ حواله نيما با نرخ معاملات در بازار سنا است. اين موضوع نشان مي دهد كه در ماه هاي اخير با اقدامات بانك مركزي و كنترل هاي صورت گرفته، فاصله نرخ هاي نيما، سنا، صرافي ها و بازار آزاد كاهش يافته و در حال حاضر پايين ترين نرخ يعني نرخ دلار نيما با بالاترين نرخ يعني نرخ معاملات آزاد به 1294 تومان رسيده كه نسبت به فاصله زياد سال 97، كاهش زيادي داشته و به تدريج از حجم رانت، فرصت هاي ويژه و اختلاف نرخ آن كاسته شده است. 
در حالي كه براساس قيمت هاي اعلام شده توسط بانك مركزي و سامانه سنا در مرداد 97، نرخ دلار و يورو در مرداد 97 به صورت ميانگين 10220 و 11915 تومان در بازار آزاد و صرافي ها بوده، و نرخ ميانگين حواله نيما به ترتيب 8787 و 9521 تومان بوده است در نتيجه فاصله نرخ حواله نيما و صرافي ها و بازار آزاد براي دلار 1433 و براي يورو 2394 برآورد مي شود. 
همچنين براساس قيمت هاي اعلام شده توسط سامانه سنا  و گزارش رسانه ها از نرخ هاي بازار و صرافي هاي مجاز بانكي در 19 تير 98، نرخ ميانگين حواله نيما براي دلار و يورو به ترتيب 11626 و 13148 تومان بوده كه نسبت به نرخ هاي مرداد سال 97 افزايش قابل توجهي نشان مي دهد. از سوي ديگر، نرخ صرافي ها و بازار آزاد نيز در حال حاضر براي دلار حدود 12920 و براي دلار 14800 تومان است و درنتيجه فاصله دو نرخ نيما و بازار ازاد وصرافي ها براي دلار و يورو در تيرماه 98 به ترتيب 1294 و 1652 تومان برآورد مي شود. 
ملاحظه اين اختلاف نرخ هاي نيما و صرافي ها و بازار آزاد در 11 ماه اخير و تاجايي كه ارقام و اعداد در سامانه سنا قابل دسترس بوده، نشان مي دهد كه رانت موجود در بازار ارز و اختلاف بين حواله نيما و اسكناس بازار ازاد و صرافي ها كاهش قابل توجهي نشان مي دهد و اين اختلاف نرخ هاي نيما و بازار آزاد در يكسال اخير  براي دلار حداقل 139 تومان و براي يورو 742 تومان كاهش داشته است. 
در بازار ارز رسمي نيز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۳ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۱۲ واحد پولی دیگر افزایش یافت. نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۲۴۴ ریال کاهش ۵۲ هزار و ۳۰۳ ریال و هر یورو نیز با ۲۷ ریال کاهش ۴۷ هزار و ۶۹ ریال ارزش‌گذاری شد.
در بازار طلاي روز جمعه 21 تيرماه 98 نيز با افزايش اونس جهاني طلا به قيمت 1406 دلار و دلار نقدي به قيمت 12920 تومان، قيمت طلا و سكه اندكي كاهش داشته و مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده 1 ميليون و 851 هزار، هر گرم 18 عيار 427 هزار، سكه طرح جديد 4 ميليون و 485 هزار، سكه طرح قديم يا بهار آزادي 4 ميليون و 400 هزار، نيمه سكه 2 ميليون و 330 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 450 هزار و سكه گرمي 990 هزار تومان داد و ستد شده است. 

تخلیه بی‌سابقه حباب سکه

یک کارشناس بازار طلا و سکه با بیان این‌که مدیریت صحیح بازار ارز و ثبات نسبی در این بازار بر کاهش نرخ ارز تاثیرگذار بوده است، گفت: طی هفته گذشته به میزان قابل توجهی حباب سکه کاهش یافت و در حال حاضر ارزش سکه تمام به چهار میلیون و ۵۳۵ هزار تومان رسیده است.
محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با بازار طلا و سکه با اشاره به بازار جهانی طلا گفت: معمولاً اتفاقاتی که در حوزه سیاسی و اقتصاد جهانی رخ می‌دهد به طور مستقیم بر بازار جهانی طلا تأثیرگذار است.
این کارشناس بازار طلا و سکه بیان کرد: در پی اتفاقات حوزه سیاسی در سطح جهانی اونس جهانی طلا طی یک هفته گذشته رشد ۲۵ دلاری را تجربه کرده است، اما این رشد قابل توجه در بازار داخلی در پی مدیریت بازار ارز از سوی بانک مرکزی، ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز و کاهش نرخ ارز تا حدودی خنثی شده و قیمت سکه روند نزولی به خود گرفته است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر حباب سکه در حال تخلیه شدن است و این موضوع نشان از کاهش تقاضا و افزایش عرضه دارد.
کشتی‌آرای یادآور شد: سکه‌های ثبت‌نامی که در سال ۱۳۹۶ فرآیند ثبت‌نام آن انجام شد و در سال ۱۳۹۷ به دست صاحبان آن رسید، در چند وقت اخیر با توجه به آنکه نگهداری سکه توجیه اقتصادی ندارد از سوی صاحبان سکه عرضه شده و این موضوع یکی از دلایل افزایش عرضه سکه در بازار است.
این کارشناس بازار طلا و سکه با بیان این‌که قیمت طلای خام در بازار داخلی برخلاف سکه ارتباط تنگاتنگی که با قیمت هر اونس طلای جهانی دارد، اظهار کرد: قیمت سکه طرح قدیم در ابتدای هفته گذشته چهار میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بوده و در حال حاضر به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافته و این در حالی است که سکه تمام طرح جدید با کاهش ۸۵ هزار تومانی به چهار میلیون و ۵۳۵ هزار تومان، نیم سکه با کاهش ۲۰ هزار تومانی به دو میلیون و ۳۳۰ هزار تومان، ربع سکه با کاهش ۹۰ هزار تومانی یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی بدون تغییر ۹۹۰ هزار تومان دادوستد می‌شوند.
کشتی‌آرای خاطر نشان کرد: در ابتدای هفته گذشته طلای خام ۱۸ عیار ۴۳۷ هزار تومان دادوستد می‌شد که در هفته به پایین‌ترین ارزش خود در محدوده ۴۲۵ هزار تومان رسید اما با نوسان اونس جهانی به ارزش ۴۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.
این کارشناس بازار طلا و سکه در ادامه تاکید کرد: در ابتدای هفته گذشته حباب سکه ۳۴۰ هزار تومان بود و در حال حاضر به ۲۸۰ هزار تومان رسیده است که این تخلیه حباب در چند وقت اخیر بسیار نادر بوده است.
از سوي ديگر، اجرای مالیات بر خرید و فروش بیش از ۲۰ قطعه سکه در دستور كار قرار گرفته و رییس کل سازمان مالیاتی  از وصول مالیات از خریداران سکه خبر داده است.، امیدعلی پارسا با بیان اینکه مالیات بر خرید و فروش بیش از ۲۰ قطعه سکه را اجرا می‌کنیم، گفت: سال گذشته ۳۸ نفر هر کدام بیش از ۵ هزار سکه و یک نفر به تنهایی ۳۸ هزار سکه خریداری کرده‌اند که باید مالیات بدهند.
به گفته پارسا، سال گذشته بیش از ۵ میلیون و ۸۹۰ هزار قطعه سکه بهار آزادی فروخته شد که ۱۰۲ هزار نفر در کشور این سکه‌ها را خریده بودند که ۵۸ هزار نفر از این افراد کسانی بودند که زیر ۲۰ قطعه سکه خریدند که طبق قانون مشمول مالیات نمی‌شوند، اما ۴۹۰ نفر بیش از یک‌هزار قطعه سکه خریده بودند، ۳۸ نفر هر کدام بیش از ۵ هزار قطعه سکه خریده بودند و یک نفر به تنهایی ۳۸ هزار سکه بهار آزادی خریده بود.
رییس سازمان امور مالیاتی همچنین از دریافت مالیات از درآمدهای بادآورده خبر داد و گفت: در همه جای دنیا از این نوع درآمدها مالیات گرفته می‌شود. به گفته پارسا، سال گذشته بیش از ۵ میلیون و ۸۹۰ هزار قطعه سکه بهار آزادی فروخته شد که ۱۰۲ هزار نفر در کشور این سکه‌ها را خریده بودند که ۵۸ هزار نفر از این افراد کسانی بودند که زیر ۲۰ قطعه سکه خریدند که طبق قانون مشمول مالیات نمی‌شوند، اما ۴۹۰ نفر بیش از یک‌هزار قطعه سکه خریده بودند، ۳۸ نفر هر کدام بیش از ۵ هزار قطعه سکه خریده بودند و یک نفر به تنهایی ۳۸ هزار سکه بهار آزادی خریده بود.
پارسا با بیان اینکه قیمت سکه خریده شده توسط این افراد حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده، گفت: امروز قیمت سکه به بیش از ۴ و نیم میلیون تومان رسیده و ثروت و سود بادآورده‌ای را برای این افراد ایجاد کرده که سازمان امور مالیاتی باید حتماً از این افراد مالیات دریافت کند که این افراد در فضای مجازی شروع به مقابله با مالیات بر سکه کرده‌اند.  همه این اشکال که اموال بادآورده است، باید مالیات بدهند.  قیمت سکه خریده شده توسط این افراد حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده، امروز قیمت سکه به بیش از ۴ و نیم میلیون تومان رسیده و ثروت و سود بادآورده‌ای را برای این افراد ایجاد کرده که سازمان امور مالیاتی باید حتماً از این افراد مالیات دریافت کند که این افراد در فضای مجازی شروع به مقابله با مالیات بر سکه کرده‌اند.  

كاهش نرخ بهره در آمريكا و نرخ دلار 

دلار تا حد زیادی از مسیر صعودی هفته گذشته خود عقب نشست.  تأیید ضمنی رئیس بانک مرکزی آمریکا به کاهش نرخ بهره باعث شد تا دلار در معاملات روز پنج‌شنبه در لاک دفاعی فرو رود و در برابر بسیاری از همتایانش چاره‌ای جز عقب‌نشینی نداشته باشد. جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا با اشاره به فشار وارده بر اقتصاد آمریکا به دلیل جنگ تجاری با چین گفته بود که بانک مرکزی اقدام لازم در این زمینه را انجام خواهد داد. 

قیمت طلا دوباره بالا رفت

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تأثیر تجدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین و چشم‌انداز کاهش نرخ‌های بهره، افزایش یافت و در مسیر ثبت رشد هفتگی قرار گرفت.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزایش پیدا کرد و به ۱۴۰۷ دلار و ۶۹ سنت رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون ۰.۶ درصد رشد کرده است.
در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۴۰۷ دلار و ۹۰ سنت رسید.
به گفته مایکل مک کارتی، تحلیلگر شرکت "سی ام سی مارکتس"، طلا تحت تأثیر افت ارزش دلار آمریکا، تنش‌ها در خاورمیانه و تداوم اختلافات تجاری میان آمریکا و چین افزایش پیدا کرده است.
از سوی دیگر جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا در اظهاراتی که مقابل اعضای کنگره داشت، گفت: احتمال کاهش نرخ‌های بهره در نشست بعدی بانک مرکزی وجود دارد.
نرخ‌های بهره پایین‌تر جذابیت سرمایه گذاری در طلا که دارایی بودن سوددهی است را تقویت می‌کنند.
در این بین، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد چین به وعده‌های خود برای خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان آمریکایی عمل نکرده است.
پیامدهای این اختلافات تجاری به بازارهای جهانی سرایت کرده و ناملایمات اقتصادی را تشدید کرده است. سرمایه گذاران به دقت آمار وام دهی و تجارت چین را که قرار است به زودی منتشر شود، زیر نظر دارند تا شرایط اقتصادی کشور را ارزیابی کنند. انتظار می‌رود آمار نشان دهد چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان به شمار می‌رود، آهسته‌ترین روند توسعه اقتصادی در ۲۷ سال اخیر را تجربه می‌کند.
بر اساس گزارش رویترز، افت ارزش دلار نیز طلا را برای سرمایه گذاران غیرآمریکایی ارزان‌تر کرد. با این حال دلار پس از آماری که نشان داد تورم مبنا در آمریکا بهبود پیدا کرده است، اندکی از افت خود را جبران کرد.
وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز بر اساس الگوهای فنی پیش بینی کرد هر اونس طلا برای تحویل فوری آماده شکستن سطح ۱۴۰۴ دلار و عقب نشینی به ۱۳۸۷ دلار است که سطح حمایتی بعدی محسوب می‌شود.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۵ دلار و ۱۴ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ثابت بود و در ۸۲۰ دلار و ۵۰ سنت ایستاد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۵۵۶ دلار و یک سنت رسید.