:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۴.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
در گزارش ماهانه اوپک پیش‌بینی شد

تقاضای کمتر برای نفت اوپک به نفع شیل آمریکا

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت این گروه در سال میلادی آینده که رقیبانش نفت بیشتری تولید می‌کنند، کمتر خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۸۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
اقتصادگردان- پیش بینی تقاضای کمتر برای نفت اوپک نشان می‌دهد سیاست اوپک برای تقویت قیمت‌ها از طریق محدودیت عرضه، به تقویت رشد تولیدکنندگان شیل آمریکا و سایر رقیبان منجر شده است. این امر به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فضای بیشتری برای تحریم اعضای اوپک خواهد بخشید.

اوپک در نخستین پیش بینی سال ۲۰۲۰ خود اعلام کرد جهان به ۲۹.۲۷ میلیون بشکه در روز نفت اوپک نیاز خواهد داشت که ۱.۳۴ میلیون بشکه در روز کمتر از سال ۲۰۱۹ است.

اوپک در این گزارش پیش بینی کرد تقاضای نفت جهان در سال میلادی آینده با روند مشابه امسال رشد خواهد کرد و با وجود رشد کمتر آمریکا و چین که بزرگترین مصرف کنندگان نفت جهان هستند، اقتصاد جهان با روند مشابه امسال توسعه پیدا خواهد کرد.

این گروه در دورنمای اقتصادی خود اعلام کرد پیش بینی سال ۲۰۲۰ با این فرض انجام شده که ریسک‌های نزولی بیشتر به خصوص از جانب مسائل تجاری ایجاد نشوند. بریگزیت و همچنین ادامه روند فعلی افت تولید نیز ریسک بیشتری را ایجاد می‌کند.

اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان از اول ژانویه توافقی را برای کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه در روز به اجرا گذاشته‌اند. این گروه که به اوپک پلاس معروف هستند، در نشست اخیرشان این توافق را تا مارس سال ۲۰۲۰ تمدید کردند.

نفت پس از انتشار خبر تمدید ۹ ماهه توافق کاهش تولید اوپک پلاس سقوط کرد با این حال تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، قیمت‌های نفت را بالای ۶۷ دلار در هر بشکه نگه داشته است.

با وجود اجرای توافق کاهش تولید، قیمت نفت از رکورد حدود ۷۵ دلار که در آوریل سال ۲۰۱۹ ثبت کرد، به دلیل نگرانی‌ها نسبت به پیامدهای اختلاف تجاری آمریکا و چین بر کندی اقتصاد جهانی عقب نشینی کرده است.

اوپک اعلام کرد ذخایر نفت در اقتصادهای توسعه یافته در ماه مه رشد کرد که نشان می‌دهد ممکن است مازاد عرضه در بازار ایجاد شود. ذخایر نفت در ماه مه به میزان ۲۵ میلیون بشکه از میانگین پنج ساله ذخایر نفت فراتر رفتند.

کاهش تولید ماهانه اوپک

اوپک اعلام کرد تولید این گروه در ژوئن ۶۸ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به ۲۹.۸۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.

طبق آمار اوپک که بر مبنای اطلاعات منابع ثانویه بوده است، عرضه ایران که تحت تحریم‌های واشنگتن قرار دارد ۱۴۲ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

تولید عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده عضو اوپک است، در ژوئن ۱۲۶ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد و به ۹.۸۱ میلیون بشکه در روز رسید اما این کشور همچنان کمتر از سقف تولیدش تحت پیمان اوپک، نفت تولید می‌کند.

اوپک انتظار دارد عرضه غیر اوپک در سال میلادی آینده ۲.۴۴ میلیون بشکه در روز رشد کند که بسیار بالاتر از نرخ رشد ۱.۱۴ میلیون بشکه در روز تقاضا برای نفت است.

طبق گزارش اوپک، عرضه نفت سبک آمریکا با راه اندازی خطوط لوله بیشتر، همچنان رشد خواهد کرد. انتظار می‌رود تا ژوئیه سال ۲۰۲۰ بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز ظرفیت خطوط لوله در منطق شیل پرمیان باسین راه اندازی شود.

همچنین پروژه‌های جدید در تولیدکنندگان غیراوپک شامل برزیل، نروژ و استرالیا نیز به میزان عرضه در سال میلادی آینده خواهد افزود.

بر اساس گزارش رویترز، با توجه به این که اوپک میزان تقاضا برای نفت این گروه در سال ۲۰۲۰ را ۲۹.۲۷ میلیون بشکه در روز برآورده کرده است، در نتیجه اگر با نرخ ژوئن به روند تولید خود ادامه دهد، در سال میلادی آینده بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز مازاد عرضه وجود خواهد داشت.