:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
وزیر صنایع عراق اعلام کرد:

معرفی ۱۹۰ پژوه سرمایه‌گذاری عراق به شرکت‌های ایرانی

وزیر صنایع عراق گفت: ۱۹۰ پروژه سرمایه‌گذاری از سوی وزارت صنایع عراق معرفی می‌شود و از شرکت‌های ایرانی استقبال می‌کنیم که در این پروژه سرمایه‌گذاری مشترک کنند و دولت عراق ضمانت آن را بر عهده می‌گیرد.
کد خبر: ۱۳۸۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
اقتصادگردان- به نقل از اتاق بازرگانی اصفهان، عبدالله صالح الجبوری در نشست بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و عراق، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری مشترک تولیدکنندگان استان اصفهان با همتایان عراقی می‌تواند همکاری‌های اقتصادی دو طرف را تعمیق ببخشد.

وی ایجاد واحدهای تولیدی در کربلا و نجف توسط فعالان اقتصادی استان اصفهان را گام مهمی در تقویت روابط اقتصادی دو کشور ایران و عراق عنوان کرد و افزود: نباید وقت و انرژی در تدارک کمیته‌های مشترک و پروتکل‌های همکاری گذاشت بلکه اقدامات عملی می‌تواند سطح مراودات دو کشور را افزایش دهد.

وزیر صنایع عراق با اشاره به سابقه بلندمدت روابط تجاری ایران و عراق، گفت: هر دو کشور خواستار توسعه و تقویت روابط اقتصادی در زمینه‌های مختلف هستند و بخش خصوصی بهتر از بخش دولتی می‌تواند در این توسعه روابط نقش مهمی را ایفا کند.

وی با اشاره به توانمندی استان اصفهان در دو صنعت پلاستیک و فولاد، اظهار کرد: اتاق‌های بازرگانی می‌توانند زمینه حضور صنعتگران اصفهان را در عراق فراهم کنند.

الجبوری خاطرنشان کرد: ۱۹۰ پروژه سرمایه‌گذاری از سوی وزارت صنایع عراق معرفی می‌شود و از شرکت‌های ایرانی به‌ویژه مستقر در استان اصفهان استقبال می‌کنیم که در این پروژه سرمایه‌گذاری مشترک کنند و دولت عراق ضمانت آن را بر عهده می‌گیرد.

وی خواستار سرعت بخشی مشارکت شرکت‌های استان اصفهان در صنعت عراق شد و افزود: عراق شرکت‌هایی که در شرایط سخت به این کشور کمک کنند را در شرایط آرامش و با ثبات فراموش نمی‌کند.

اصلاح تعرفه عراق بر روی کالای ایرانی خواسته فعالان اقتصادی است

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست گفت: استان اصفهان با ۹۲۰۰ واحد صنعتی و معادن متنوع و قطب تولیدات کشاورزی می‌تواند نیاز بازار عراق را در بخش‌های مختلف تأمین کند.

بهرام سبحانی تصریح کرد: اصفهان در بخش فولاد می‌تواند علاوه بر ایجاد واحدهای تولید میلگرد، مواد اولیه مورد نیاز این بخش را تأمین کند.

وی خواستار اصلاح تعرفه ورود محصولات فولادی به عراق شد و افزود: برخی از محصولات فولادی امکان تولید در عراق ندارد و تا زمان خودکفایی عراق، ایران می‌تواند با تعرفه مناسب نیاز بازار این کشور را برطرف کند.

سبحانی خواستار تسهیل نقل و انتقال مالی بین شرکت‌های عراقی و اصفهانی شد و گفت: تغییر شیوه خرید و فروش پیله‌وری در مرزها باید به فروش پر تعداد و مبتنی بر سیستم بانکی تغییر کند تا شاهد استمرار و افزایش حجم تجارت دو طرف باشیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان از توانایی استان اصفهان در تأمین مصالح ساختمانی مورد نیاز عراق خبر داد و افزود: استان اصفهان در تولید مصالح ساختمانی جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد.

رئیس اتاق صنایع بابل عراق نیز در این نشست خواستار تقویت و توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران - عراق با الهام از گذشته شد.

سید متقی جاسم، خواستار فعال شدن سفارتخانه و کنسولگری‌های دو کشور در بسترسازی توسعه روابط اقتصادی شد و گفت: نمایندگی دو کشور می‌توانند نقش مؤثری در معرفی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری عراق و ایران داشته باشند.