:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
معاون ارزی بانک مرکزی: ارز صادرات غیر نفتی بخش مهمی از نیاز وارداتی را تامین مي کند

كاهش اونس، سكه و دلار / بازگشت ۵ میلیارد دلار ارز صادراتی، واريز وجوه حساب ذخيره با نرخ نيمايي

در بازار طلا با كاهش نرخ اونس طلا به 1390 دلار و نرخ دلار به 12930 تومان، مظنه یک مثقال طلاي 17 عيار يا آبشده به 1 ميليون و 855 هزار تومان، هر گرم طلاي18عيار428 هزار تومان، سکه طرح جديد 4 ميليون و 550 هزار، نیم سکه 2 ميليون و 350 هزار تومان، ربع سکه 1 ميليون و 500 هزار تومان، سکه گرم 990 هزار تومان، رسيد
کد خبر: ۱۳۸۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
اقتصاد گردان - احسان شمشيري
 معاون ارزی بانک مرکزی از بازگشت بیش از پنج میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی توسط صادر کنندگان در سامانه نیما و به روش واردات در مقابل صادرات طی چهار ماهه سال جاری خبر داد و تاكيد كرد: سیاست بانک مركزي تسهیل صادرات است، و‌ ارز حاصل از صادرات باید پشتیبان تجارت کشور باشد
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی،‌ غلامرضا پناهی در نشستی که بنا به درخواست فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد، ضمن تشكر از همراهی صادرکنندگان در بازگشت ارز حاصل از صادرات، اظهار کرد: رییس کل بانک مرکزی همواره تاکید بر تعامل و ارتباط نزدیک تمام بخش های بانک مرکزی با فعالان تولیدی و صادرات کشور داشته و این معاونت در راستای اجرای این سیاست به طور مستمر با فعالان بخش خصوص جلسات مشترک برگزار می کند. 
وی عنوان کرد: روند بازگشت ارز صادراتی خوب است به نحوی که تاکنون بیش از پنج میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی توسط صادر کنندگان در نیما و به روش واردات در مقابل صادرات طی چهار ماهه سال جاری تامین شده است.
فعالان اقتصادی استان آذربایجان نیز در این نشست ضمن تقدیر از اقدامات بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در دوره جدید به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند که مدیران حوزه ارزی بانک مرکزی با تشریح مقررات، نسبت به بررسی و حل برخی از مشکلات مطرح شده قول مساعد دادند.

واريز وجوه حساب ذخيره با نرخ نيمايي توسط بانك مركزي 

از سوي ديگر، تصویب‌نامه هیات وزیران درباره موظف نمودن بانک مرکزی به واریز وجوه مورد نظر از محل موجودی حساب ذخیره ارزی با نرخ تسعیر نیمایی پس از اعلام سازمان برنامه و بودجه به حساب درآمد عمومی ابلاغ شد.هیات وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و در اجرای مصوبات سی و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصویب کرد: در اجرای بند (ج) تبصره یک ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور و بند (پ) ماده ۱۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵ بانک مرکزی موظف است بلافاصله پس از اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور وجوه مورد نظر را از محل موجودی حساب ذخیره ارزی با نرخ تسعیر نیمایی به حساب درآمد عمومی ذیربط نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. وزارت امور اقتصادی و دارایی با حساب برنامه‌ریزی مذکور به عنوان درآمد دولت منابع حاصله را صرف تخصیص‌های صادره از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور می‌نماید.
سایر مصارف و تعهدات حساب ذخیره ارزی قابل تامین از محل ۵۰ درصد سهم دولت از جمله منابع لازم برای اجرای تبصره ماده ۲۲ آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور پس از تامین نیازهای بودجه عمومی تامین خواهد شد.
براساس بند ج تبصره یک ماده واحده قانون بودجه ۹۸، چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی در سال ١٣٩٨ کمتر از یک میلیون و ۴۲۵ هزار و ۳۸۲ میلیارد و یک میلیون شود، به دولت اجازه داده می‌شود با رعایت بند «پ» ماده (١٧) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب 10 بهمن 95 از محل ۵۰ درصد مانده منابع حساب ذخیره ارزی با رعایت سهم ۵۰ درصد صندوق توسعه ملی نسبت به تأمین مابه‌التفاوت حاصل شده اقدام کند.

نرخ ها در بازار 

از سوي ديگر، بازار ارز و طلا روز سه شنبه 18 تيرماه 98، روند با ثبات خود را باكاهش نرخ دلار و سكه ادامه داد. نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا به 12750 و نرخ يورو به 14650 تومان رسيد. همچنين سامانه سنا براساسا ميانگين نرخ هاي ارز روز دوشنبه نرخ دلار را 12876، لير تركيه 2379، يورو 14813، درهم 3524، يوان 1921 و پوند انگليس 16201 تومان اعلام كرده است. 
نرخ دلار در بازار آزاد  و معاملات نقدي نيز به 12930 تومان و در  صرافی ملی و مجاز بانكي خريد دلار 12650 و فروش دلار 12750، خريد يورو 14550 و فروش يورو 14650 تومان اعلام شد. در بانک‌ها نیز قیمت خرید ارز از متقاضیان با کاهش همراه شد؛ به طوری که دلار با ریزش ۱۰۰ تومانی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و یورو با کاهش حدود ۱۳۰ تومانی تا ۱۴ هزار و ۲۵ تومان خریداری شد.ارز مسافرتی نیز در بانک‌ها هم‌قیمت بازار قیمت خورد و تا ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان عرضه شد. ارز مسافرتی برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع تا ۵۰۰ یورو و سایر کشورها هزار یورو بعد از طی مراحل قانونی در اختیار مسافر قرار می‌گیرد.
در بازار طلا نيز  با كاهش نرخ اونس طلا به 1390 دلار، مظنه یک مثقال طلاي 17 عيار يا  آبشده به 1 ميليون و 855 هزار تومان، هر گرم طلاي18عيار428 هزار تومان، سکه طرح جديد 4 ميليون و 550 هزار، نیم سکه 2 ميليون و 350 هزار تومان، ربع سکه 1 ميليون و 500 هزار تومان، سکه گرم 990 هزار تومان، رسيد. 
از سوي ديگر اعلام شده كه وصول مالیات از سکه‌های پیش فروش آغاز شده و زمان پایان آن نیز بستگی به همکاری مودیان مالیاتی دارد. این مالیات براساس قانون مالیات بر عملکرد گرفته می‌شود و قانون مالیات بر عملکرد کاملا متعلق به عملکرد افراد در گذشته است.
1700 شركت دريافت كننده ارز دولتي حسابرسي نشده اند
از سوي ديگر، سید محمد علوی دبیر کل جامعه حسابداران گفت: در سال گذشته تعداد زیادی از شرکت‌هایی که ارز دولتی گرفتند، صورت‌های مالی‌شان حسابرسی نشده بود. امسال هم ۱۷۰۰ شرکت که به آنها ارز اختصاص یافت، صورت‌های مالی‌شان حسابرسی نشده است.

روز پر نوسان دلار

از سوي ديگر، نامشخص بودن تصمیم بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ بهره باعث شد روز پر نوسانی برای دلار رقم بخورد.
به گزارش رویترز، دلار در معاملات روز سه شنبه دارای رفت و برگشت‌های زیادی بود و انتشار اخبار متناقض از تصمیم فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره به این نوسانات بیشتر دامن زد.
پس از آنکه وزیر برگزیت انگلیس اعلام کرد انگلیس چه با توافق و چه بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد، ارزش پوند در برابر دلار به پایین‌ترین سطح خود در طول شش هفته اخیر رسید به گونه‌ای که نرخ برابری پوند معادل ۱.۲۵۱۵ دلار ثبت شد.
از سوی دیگر اما یورو که ابتدا تا سطح ۱.۱۲۰۷ دلاری عقب نشسته بود به لطف انتشار گزارش‌های مثبت از افزایش حجم تجارت خارجی آلمان مجدداً در برابر دلار تقویت شد و در نهایت به ازای ۱.۱۲۱۶ دلار مبادله شد.
در برابر دیگر ارز مهم اروپایی یعنی فرانک سوئیس دلار هر چند در ابتدا عقب نشست اما با کاهش امیدواری‌ها به کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نهایت افزایش یافت و هر فرانک به ازای ۱.۰۰۵۸ دلار مبادله شد.
ماسافومی یاماموتو، استراتژیست ارزی در مؤسسه "میزوهو سکیوریتیز" گفت: ریسک‌هایی بر سر راه یورو وجود دارد اما مسیر دلار نیز چندان هموار نیست.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد با وجود صعود اولیه و رسیدن به ۹۷.۴۴ واحد در نهایت به سطح ۹۷.۳۷۴ واحد رسید. در برابر ین ژاپن زور دلار و ین به هم نرسید و در نهایت هر دلار نسبتاً بدون تغییر در مقایسه با روز قبل و به ازای ۱۰۸.۸۱ ین مبادله شد.
دلار در برابر همتایان آسیایی و کانادایی خود نیز دچار رفت و برگشت بود اما در نهایت هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۳۶۷ دلار استرالیا، ۱.۳۱۰۱ دلار کانادا و ۱.۳۶۰۴ دلار سنگاپور مبادله شد.