:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

گزارش ماه ژوئن چشم انداز اقتصاد جهان منتشر شد.

گزارش جدید بانک جهانی با عنوان «چشم انداز اقتصاد جهانی: تنش های شدید، سرمایه گذاری کند» منتشر شد.
کد خبر: ۱۳۸۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹


اقتصادگردان-به گزارش پژوهشکده امور اقتصادی،در این گزارش با توجه به استمرار چالشهای جهانی همچون جنگ تجاری و کاهش سرمایه گذاری ها، ادامه روند کند رشد اقتصاد جهان پیش بینی شده است.

بر اساس پیش بینی بانک جهانی، رشد اقتصادی جهان در سال 2019 به 2.6 درصد خواهد رسید. این درحالی است که در گزارش قبلی بانک جهانی، رشد اقتصادی جهان 2.9 درصد براورد شده بود. پس از این کاهش، رشد اقتصاد جهان با روند ملایمی افزایش خواهد یافت و در سال 2020 به 2.7 درصد و در سال 2021 به 2.8 درصد خواهد رسید.

با توجه به روند تجارت جهانی و سرمایه گذاری ضعیف، پیش بینی می شود در سال 2019 میلادی رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته کاهش یابد. بطوریکه رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری میلادی به 2.5 درصد و در سال 2020 به  1.7درصد برسد. رشد اقتصادی منطقه یورو نیز در دو سال آینده حدود 1.4 درصد خواهد بود.

رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز در سال 2019 میلادی 1.3 درصد برآورد شده است. اما در سال های 2020 و 2021 رشد اقتصادی منطقه به 3 درصد خواهد رسید. پیش بینی افزایش رشد اقتصادی منطقه در دو سال آینده بیشتر به دلیل رشد اقتصادی صادرکنندگان نفتی است.

در این گزارش رشد اقتصادی ایران در سال 2019 میلادی، منفی 4.5 درصد برآورده شده است. این درحالی است که در گزارش قبلی بانک جهانی رشد اقتصادی ایران منفی 3.6 درصد پیش بینی شده بود. علیرغم پیش بینی کاهش رشد اقتصادی در سال جاری، با توجه به کاهش آثار تحریم ها، بهبود رشد اقتصادی ایران در دو سال آینده پیش بینی شده است. بطوریکه در سال های 2020 و 2021 رشد اقتصادی ایران به 0.9 درصد و یک درصد خواهد رسید

متن کامل گزارش بانک جهانی را می‌توانید از این لینک دریافت نمایید