:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
موفقیت بازار متشکل در حذف تعیین قیمت کشورهای همسایه است

کاهش ۲۵۰۰ تومانی دلار در مهلت ۶۰ روزه، اونس 1405 دلار، كاهش نرخ دلار به كانال 12 هزار

در بازار طلا نيز به دنبال كاهش نرخ دلار به 12880 تومان و افزايش اونس جهاني به 1405 دلار، نرخ هر گرم طلاي 18 عيار 428 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده 1 ميليون و 856 هزار تومان، قيمت سكه طرح جديد 4 ميليون و 550 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 360 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 530 هزار، و سكه گرمي 990 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۳۸۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
اقتصاد گردان - احسان شمشيري 
روز دوشنبه 17 تيرماه 98، و در شرايط پايان گرفتن مهلت 60 روزه ايران به اروپا، بازار ارز و طلا و سكه در شرايط آرام و با ثبات قرار دارد و در عين حال رسانه هاي خارجي از جمله يورونيوز نيز از روند نزولي نرخ دلار در اين دوره 60 روزه خبر داده است.
 یورونیوز در گزارشی ویژه به وضعیت بازار ایران در هفته‌های گذشته پرداخت و نوشته است: همزمان با پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا و افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، قیمت فروش دلار در بازار آزاد تهران حدود ۲۶۰ تومان نسبت به روز گذشته کاهش یافت. نرخ فروش دلار آمریکا در بازار آزاد تهران در طول مدت ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران به اروپا، سیر نزولی داشته و نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.
همزمان متوسط نرخ فروش دلار آمریکا در سامانه رسمی نظارت ارز (سِنا) با ۵۰ تومان افت در مقایسه با نرخ روز شنبه به ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان کاهش یافت.
این درحالی است که بهای فروش دلار در بازار آزاد تهران همزمان با آغاز ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. بدین ترتیب طی دو ماه گذشته نرخ فروش دلار آزاد دو هزار و ۴۶۰ تومان کاهش یافته است.
براساس این گزارش، کارشناسان اقتصادی افزایش دامنه رکود، محدودسازی معاملات عمده ارز، ممنوعیت واردات برخی کالاها، کاهش قدرت خرید عمومی، افزایش ریسک مبادلات به دلیل نوسان بالای نرخ دلار و عرضه ارز توسط بانک مرکزی را از دلایل اصلی کاهش نرخ دلار می‌دانند.
همچنین در پی نزول نرخ دلار و با وجود افزایش بهای جهانی طلا، قیمت هر قطعه تمام سکه طلا نیز که در روز ۱۸ ردیبهشت ماه گذشته در آستانه پنج میلیون و ۲۰۰ هزارتومان بود، طی معاملات روز یکشنبه کمتر از چهار میلیون و ۶۰۰ هزارتومان قیمت خورد.
بر این اساس طی مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا قیمت هر قطعه تمام سکه طلا ۶۰۰ هزارتومان افت کرده است. دولت ایران روز یکشنبه و در پایان مهلت ۶۰ روزه به اروپا اعلام کرد که در واکنش به عملکرد کمتر از انتظار کشورهای اروپایی به تعهدات برجامی، با کاهش تعهدات برجامی خود، سطح غنی‌سازی اورانیوم را به بالاتر از ۳.۶۷ درصد می‌رساند.
نرخ فروش دلار آمریکا در بازار آزاد تهران در طول مدت ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران به اروپا، سیر نزولی داشته و نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.

نرخ ها در بازار 

همچنين در بازار ارز و طلا نرخ لحظه اي دلار در بازار سنا به 12800 تومان و يورو به 14700 تومان رسيد.  در صرافي هاي مجاز بانكي و ملي نيز دلار به نرخ 12850 تومان به فروش رسيد و نرخ خريد دلار 12750 تومان خريداري شد. نرخ فروش يورو نيز 14750 تومان و نرخ خريد آن 14650 تومان اعلام شد. از سوي ديگر در بازار معاملات نقدي و ازاد نيز نرخ دلار در بازار سبزه ميدان و پاساژ افشار بين 12880 تا 12910 تومان بوده است. 
همچنين سامانه سنا نرخ ميانگين معاملات روز يكشنبه براي دلار را 12958، يورو 14826، درهم 3560، يوآن 1984، پوند 16511 تومان اعلام كرد. 
در بازار طلا نيز به دنبال كاهش نرخ دلار به 12880 تومان و افزايش اونس جهاني به 1405 دلار، نرخ هر گرم طلاي 18 عيار 428 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده 1 ميليون و 856 هزار تومان، قيمت سكه طرح جديد 4 ميليون و 550 هزار، نيم سكه 2 ميليون و 360 هزار، ربع سكه 1 ميليون و 530 هزار، و سكه گرمي 990 هزار تومان معامله شد. 
همچنين بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۱ ارز مانند یورو نسبت روز گذشته کاهش و قیمت ۱۴ واحد پولی مانند پوند افزایش یافت. نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای روز دوشنبه هفدهم تیرماه ۹۸ بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین در هر پوند انگلیس با ۸ ریال افزایش ۵۲ هزار و ۶۰۱ ریال و هر یورو نیز با ۵ ریال کاهش ۴۷ هزار و ۱۶۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

موفقیت بازار متشکل در حذف تعیین قیمت کشورهای همسایه

از سوي ديگر، يك كارشناس ارزي  می گوید بازار متشکل ارزی مشروط به مدیریت بازار حاشیه ای اسکناس و همچنین کوتاه کردن دست بازار کشورهای همسایه در تعیین قیمت، موفق خواهد بود.
محمد لاهوتی در گفت و گو با  ایبِنا درباره اقدامات انجام شده برای راه اندازی بازار متشکل ارزی اظهار داشت: فکر می‌کنم در صورتی که بازار متشکل ارزی قادر باشد بازار حاشیه ای اسکناس را مدیریت کرده و دست بازارهای کشورهای همسایه و همین طور برخی نقاط که در کشورهای همسایه در تعیین قیمت نقش دارند را کوتاه کند، قطعا می‌تواند در سیاست‌های کلان ارزی و تجارت خارجی، عرضه و تقاضا را مدیریت کند.
وی ادامه داد: حدود ۹۵ درصد از تقاضاها و درخواست‌ها در کشور برای ارز از محل تجارت خارجی است و در صورتی که بازار متشکل بتواند قیمتگذاری را به جای خارج از کشور در داخل تعیین کند، می‌تواند موفق باشد.
رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه صادرات اتاق تهران درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز گفت: حذف ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی اجتناب ناپذیر بوده و بهتر است دولت و حاکمیت به جای این نرخ، حمایت های خود را به طور هدفمند از گروه های مشخص داشته باشند.
رئیس کنفدراسیون صادرات در حال حاضر و با وجود توزیع منابع در کشور بازهم اجناس با قیمت ترجیحی به دست گروه های هدف نمی‌رسد و منافع این موضوع نصیب عده ای افراد سودجو می‌شود که نه به عدالت اجتماعی کمک کرده و نه با اهداف عالیه دولت در حمایت از اقشار آسیب پذیر کمکی می‌کند.