:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ شهرداری تهران به صورت مشروط تصویب شد

الزام شهرداری به تهیه گزارش جامع از بدهی‌های خود

روزگذشته برای سومین جلسه متوالی اعضای شورای شهر تهران، بررسی گزارش تفریغ سال ۹۶ شهرداری تهران را ادامه داده و در نهایت آن را بطور مشروط تصویب کردند.
کد خبر: ۱۳۸۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
اقتصادگردان- علاوه بر این در این جلسه چند پلاک ثبتی برای تشخیص باغ و غیر باغ مورد بررسی قرارگرفت.

هفته گذشته در جریان بررسی گزارش تفریغ بودجه سال 96 پایتخت در شورای شهر تهران، با رای اکثریت اعضای این شورا، شهرداری تهران مکلف به گزارش دهی درباره املاک واگذار شده خارج از ضوابط قانونی به افراد غیر شد. شهرداری همچنین مکلف شد که در سریع‌ترین زمان ممکن 4 هزار ملک واگذار شده به افراد غیر را از آنها بازپس گیرد.

روز گذشته نیز به پیشنهاد مجیدفراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا، شهرداری مکلف شد گزارش جامعی از بدهی‌های شهرداری تهیه کند. با توجه به میزان بالای بدهی‌های شهرداری که هنوز بر سر مبلغ دقیق آن اختلاف نظر وجود دارد و از 52 هزار میلیارد تومان تا 60 هزار میلیارد تومان از آن یاد می‌شود، اعضای شورای شهر تصمیم گرفتند با اضافه کردن این بند، مشخص کنند بدهی‌ها در دوره کدام مدیریت ایجاد شده است.

فراهانی به استناد تحقق بند ۸ ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران گفت: به منظور نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و دارایی‌های نقدی، جنسی و اموال منقول و غیرمنقول شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه‌های آن توسط شورای اسلامی شهر، شهرداری تهران مکلف است بر اساس استانداردهای حسابداری و حسابرسی، ظرف حداکثر مدت ۴۵ روز از تاریخ تصویب نسبت به شناسایی، اندازه‌گیری و گزارش‌گیری بدهی‌ها در سطح واحدهای ستادی مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته در سال‌های پیشین تا پایان مردادماه سال ۹۶ اقدام و گزارش را مشتمل بر تاریخ ایجاد بدهی‌ها از جمله اصل بدهی، میزان جرایم ناشی از سررسید بدهی تا تاریخ یادشده و علت ایجاد بدهی را به شورای اسلامی شهر تهران ارایه و گزارش را برای استماع شهروندان ارایه کند.

قبل از فراهانی، محمود میرلوحی نیز در تبصره الحاقی پیشنهاد داد: عطف به بند ۱۷ و ۱۸ گزارش حسابرسی، بررسی کارشناسی و آسیب‌شناسی و نیز علل عدم تحقق محسوس تبصره ۱۷ و ارایه راه‌حل‌های موثر در خصوص فرصت‌های سرمایه‌گذاری و پروژه‌های مشارکتی در دستور کار قرار گیرد و گزارش آن طی ۳ ماه به شورا ارایه شود. او همچنین از هیات رییسه خواست تا گزارش جامعی از نحوه شکل‌گیری بدهی‌های بانکی، پیمانکاران و طرح‌ها همراه با مقایسه مجوزهای قانونی و تبصره‌های بودجه به شورای شهر ارایه شود.

میرلوحی دلیل این پیشنهاد خود را اینگونه تشریح کرد: اگر امروز به راحتی از این موضوع عبور کنیم، فردا باید در برابر آن پاسخگو باشیم چرا که این بدهی‌ها که رقم آن بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان است، به نام مدیریت شهری جدید ثبت خواهد شد. بنابراین باید این گزارش از چگونگی شکل‌گیری این بدهی‌ها به شورا ارایه شود.این بدهی‌ها به گونه‌ای بوده است که مدیریت شهری کنونی را به گروگان گرفته است و ما هر کاری می‌خواهیم انجام دهیم به دلیل این بدهی‌ها نمی‌توانیم.

در نهایت میرلوحی، از پیشنهاد خود صرفنظر کرد و ۱۴ نفر از اعضای شورای شهر به بند پیشنهادی فراهانی رای مثبت دادند. بدین‌ترتیب گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ شهرداری تهران تصویب شد.

    ثبت‌نام 12 هزار نفر در انتخابات شورایاری‌ها

با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات شورایاری‌ها و نیز پایان زمان ثبت نام کاندیداها بخشی از وقت جلسه دیروز شورای شهر تهران به بحث درباره این موضوع گذشت. محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه از ثبت‌نام 12 هزار نفر در انتخابات شورایاری‌ها خبر داد و گفت: براساس آمارهای موجود افراد کمتر از ۴۰ سال، حدود ۴۰ درصد این جمعیت را به خود اختصاص داده و ۱۴ درصد کاندیدا نیز کمتر از ۳۰سال داشتند که جوانگرایی محسوسی را برای اولین‌بار در انتخابات ایران در شورایاری‌ها می‌بینیم.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه انتخابات شورایاری‌ها به صورت الکترونیکی و با همکاری وزارت کشور برگزار می‌شود، گفت: انتخابات شورایاری‌ها مقدمه‌ای برای الکترونیکی‌کردن سایر انتخابات است. هیات‌های نظارت در هفته جاری مدارک کاندیداها را بررسی و نتایج تایید صلاحیت‌ها را اعلام می‌کند. توصیه من این است که در جریان بررسی صلاحیت‌ها حداکثر مراقبت به عمل بیاید تا حقی از کسی ضایع نشود و براساس سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی تلاش شود که انتخابات شورایاری‌ها با شور بیشتری برگزار شود.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه راهبرد شورای شهر تهران در برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری بر کیفی‌سازی این نهاد موثر و کاهش شائبه و ارتقای تصویر شورای محله بود، گفت: در این رابطه با حذف مولفه‌های رانتی نظیر اهدای طرح ترافیک به اعضای شورای محله تلاش شد که نخبگان و نیروهای کیفی که انگیزه ایجاد تحول و ارتقای عملکرد نهاد شورایاری را دارند تشویق به حضور در انتخابات شوند که خوشبختانه محقق شد.

    اهمیت فعالیت شورایاری‌ها

مجید فراهانی نیز نطق پیش از دستور خود را به اهمیت وجود شورایاری‌ها اختصاص داد. او در بخشی از نطق خود گفت: استقرار حکمروایی خوب شهری در این شهر بدون مشارکت و حضور شهروندان در تصمیم‌گیری‌های محلی و منطقه‌ای در کنار اعضاء شورای اسلامی شهر تهران امکانپذیر نخواهد بود که در این میان نقش «شورایاری محلات» غیرقابل انکار است و لزوم توجه به این نهاد انتخابی، مدنی - محلی بیش از پیش روشن می‌شود. اگر شهروندان ما مطالبه مشارکت زنان در اداره امور شهر را دارند، اگر به دنبال دسترس‌پذیری شهر برای معلولان هستند و اگر هزاران مطالبه به حق دیگر دارند، برای رسیدن گام به گام به این مطالبات نمی‌توانند از مشارکت در اداره محله خود غفلت کنند.  او ادامه داد: مشارکت مردم فقط به این معنا نیست که در زمان انتخابات از آنها بخواهیم که پای صندوق‌ها بیایند و رأی دهند و بعد هم بگوییم دیگر بروید در خانه‌هایتان بنشینید، مشارکت مردم یعنی واگذاری امور به مردم، ما باید بخش قابل توجهی از تصدی‌هایی که شهرداری برعهده دارد به خود مردم واگذار کنیم؛ تا هم شهرداری از اجرای امور تصدی گرایانه آزاد شود و به امر اداره مطلوب شهر بپردازد و هم شورا زمینه‌های بیش از پیش مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف اداره امور شهر را فراهم کند.

    ارایه گزارش‌های محلی و رسمی

احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران نیز با اشاره به تذکر مجید فراهانی در خصوص اینکه در شورای پنجم گزارش دهی توسط شورایاران فراموش شده است، گفت: این انتقاد خود ما نیز هست. در شورای سوم که این موضوع در اختیار ما بود هر جلسه گزارش‌هایی از سطح محلات در کنار گزارش‌های رسمی در صحن ارایه می‌شد که تمامی این گزارش‌ها منتشر هم شد.این گزارش‌های محلی مورد استفاده برنامه‌های بلندمدت شهر نیز قرار گرفت.

    پیگیری سوءاستفاده از قانون حجاب

در ادامه، مسجدجامعی با اشاره به نحوه گزارش‌گیری از بدحجابی گفت: حجاب قانون است اما اجرای این قانون نیز مهم است، زیرا برخی گزارش‌دهی‌ها به نوعی پرونده‌سازی شبیه است، به‌طور مثال فرد متخلفی که خیابان یک‌طرفه را آمده بود در برابر مقاومت‌های خانمی که می‌گفت تو تخلف کرده‌ای و باید خیابان را برگردی، گفت همین حالا گزارش حجابت را می‌دهم.

او از دستگاه‌های ذیربط درخواست کرد برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ای احتمالی چاره‌جویی شود و باید با افرادی که از این نوع طرح‌ها سوءاستفاده می‌کنند برخورد قانونی شود. رییس شورای شهر درخواست کرد: این تذکر به صورت کتبی به شورا داده شود تا از مراجع ذیصلاح موضوع پیگیری شود.