:
كمينه:۱۹.۸۴°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶

صادرات غیرنفتی ۱۱.۵ میلیارد دلاری در سه ماهه اول سال

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: در سه ماهه اول سال جاری ۱۱.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۱۰.۲ میلیارد دلار واردات داشتیم.
کد خبر: ۱۳۸۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
اقتصادگردان- محمدرضا مودودی در دومین همایش ملی تامین مالی صادرات اظهار داشت: ۱۱.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در سه ماهه اول سال جاری داشتیم که تقریباً مشابه سه ماهه سال قبل است. همچنین ۱۰.۲ میلیارد دلار واردات داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸.۷ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: به واسطه تحریم‌ها در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی تنزل پیدا کردیم، اما در صادرات غیر نفتی که هدف دشمنان این بود که ارزآوری کشور را کم کنند عملکرد خوبی داشتیم و توانستیم از کمند تحریم‌ها به خوبی عبور کنیم.

مودودی ادامه داد: امیدواریم با تسهیلاتی که بانک مرکزی در سیاست‌های ارزی خود اعمال خواهد کرد، صادرات توسط صادرکنندگان با کارت‌های جدید الورود را به سمت صادرکنندگان با کارت‌های شناسنامه‌دار بازگردانیم.

وی با اشاره به زیرساخت‌های تامین مالی صادرات برای رشد این بخش افزود: مهمترین بحث ظرفیت‌های اقلام صادراتی است که در این سال‌ها کمتر به آن پرداخته شده است. منابع ارزی فراوانی را در طول سالیان گذشته کسب کردیم اما اینکه چه مقدار از این منابع ارزی صرف سرمایه‌گذاری هدفمند در تولید محصولات صادراتی شده باشد، مقداری انحراف داریم که این انحراف امروز خود را در آمارها نشان می‌دهد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: ۱.۲ درصد جمعیت، جغرافیا و جی دی پی دنیا را داریم، اما در صادرات ۰.۲ درصد صادرات داریم وکمتر از ۱۳۰ قلم کالا با صادرات بالای ۵۰ میلیون دلار داریم که ۸۱ درصد صادرات ما وابسته به این ۱۳۰ قلم کالا است و این نشان می‌دهد به لحاظ تنوع اقلام صادراتی بسیار محدود هستیم.

مودودی ادامه داد: تعداد کالاهای صادراتی بالای ۱۰ میلیون دلار ۴۰۰ قلم کالا است که ۹۵ درصد صادرات ما را تشکیل می‌دهد. همچنین تعداد شرکت‌های صادراتی بالای ۵۰ میلیون دلار صادرات ۸۰ شرکت است که حدود ۳۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی ما یعنی ۶۵ درصد توسط این شرکت‌ها انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر صادرات بالای ۱۰ میلیون دلار را اضافه کنیم ۱۵۰ شرکت بالای ۸۳ درصد کل صادرات کشور را انجام می‌دهند. نیاز داریم سبد صادراتی را با تنوع اقلام صادراتی و افزایش شرکت‌های توانمند صادراتی بهبود دهیم که برای این کار باید سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مدون در حوزه تنوع اقلام و بهسازی بنگاه‌های صادراتی صورت گیرد تا بتوانیم به چشم‌انداز ۱۴۰۴ که بالای ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات است برسیم.