:
كمينه:۱۹.۸۴°
بیشینه:۲۲.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
تعداد نظرات: ۸ نظر
عدم به كارگيري مدرسان نخبه مرد در مدارس المپيادي دختران

ممنوعیت بکارگیری دبیران مرد در مدارس دخترانه المپيادي مدال آوری را کاهش می‌دهد

کارشناسان حوزه آموزش و پرورش معتقدند: ممنوعیت بکارگیری معلم مرد در مدارس المپيادي دخترانه سطح علمي دانش آموزان را كاهش مي دهد.
کد خبر: ۱۳۸۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲
اقتصادگردان سال گذشته آموزش و پرورش از ممنوعیت تدریس معلمان مرد در دبیرستان‌های دخترانه خبر داد و اين موضوع تا جايي پيش رفت كه در دبيرستانهاي دخترانه ويژه تيز هوشان و المپيادي نيز به اجرا درآمد.

  به گزارش خبرنگار ما، این در حالی است که  به عقيده برخي كارشناسان، معلمان مرد نخبه و بسیار توانمندی را در آموزش و پرورش داریم و درمدارسي كه دانش آموز المپيادي دخترانه دارند و براي حضور در رقابت هاي المپيادي بين المللي آموزش مي بينند به نظر مي رسد  به کارگیری معلمان مرد و استفاده از دانش علمي آنها توجيه لازم را داشته باشد و لازم است كه وزارت آموزش و پرورش اين مسئله را به صورت ويژه مورد بازنگري قرار دهد تا فرصت و موفقيت دانش آموزان نخبه و باهوش افزايش يابد. 

در اين رابطه دكتر فاطمه پور رضاقلي عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي به خبرنگار ما گفت: دانش آموزان دختر بسياري در رشته هاي مختلف و تخصصي و در شرايط دشواري در حال تحصيل هستند كه فقدان مدرسان مجرب و باسابقه در مدارس ، اين دانش آموزان و خانواده هاي آنها را با نگراني و مشكل مواجه ساخته است.

دکتر پور رضا قلی که مادر یکی از دانش آموزان دختر المپیادی است در ادامه گفت:   براساس آمار، حدود  70 درصد مدرسان المپيادي موفق را آقايان تشكيل مي دهند كه امكان حضور در مدارس دخترانه را ندارند و مابقي آنها خانم هستند و عدم استفاده از آنها باعث كاهش موفقيت و برنامه درسي  و انگيزه دانش آموزان دختر و اولياي آنها مي شود. 

وي اضافه كرد: وقتي با زحمت فراوان دانش آموزان درس مي خوانند و بالا مي آيند چرا نبايد از پتانسيل ويژه دبيران مرد استفاده شود و لازم است كه در برخي حوزه ها از جمله المپيادها از ظرفيت مدرسان مرد استفاده بيشتري شود. 

وي تصريح كرد: در چنين شرايطي دانش آموزان دختر 2 راه حل بيشتر ندارند  اول اينكه جذب آموزشگاه هاي خصوصي شوند كه چالش ها و مشكلات خاص خود را دارد و هزينه هاي بيشتري را نياز دارد و دوم آنكه از حضور در المپياد منصرف شوند كه اين موضوع مي تواند هزينه هاي جبران ناپذيري را بر نظام آموزشي و علي الخصوص دختران المپيادي وارد كند.

پور رضا قلي تاكيد كرد: بايد توجه داشت كه دانش آموز نخبه دختر بايد در مدرسه درس بخواند و امكانات استفاده از توان مدرسان بيشتر و بهتري را داشته باشد. 

پيگيري هاي خبرنگار ما  از فعالان اين موضوع، نشان داد كه ظاهرا قرار است اين موضوع با حضور سرپرست كنوني وزارت آموزش و پرورش ، نمايندگان مجلس و كارشناسان مورد بررسي قرار گيرد تا تصميم گيري بهتري در راستاي موفقيت دانش آموزان دختر المپيادي انجام  شود. 

کاهش مدال آوری 

در اين رابطه رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان  نيز معتقد است: ممنوعیت بکارگیری دبیران مرد در مدارس دخترانه سمپاد، علاوه بر اینکه از افزایش تعداد دختران در فضای المپیادی جلوگیری می‌کند، دانش آموزان را به سمت آموزشگاه‌های غیرمجاز سوق می‌دهد.
وی افزود: دبیران زن توانمند بسیاری در حوزه‌های مختلف علمی مشغول تدریس هستند اما با توجه به فضای مردانه المپیادها، یکبارگی و مطلق بودن ممنوعیت در بکارگیری مردان در مدارس دخترانه سبب کاهش مدال آوری دختران می‌شود.

به گفته رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان بارها برای اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری دبیران مرد در مدارس دخترانه از دفتر نظارتی درخواست کرده ایم چرا که مردان به دلیل تجربه‌های مدال آوری نقش موثرتری در پیروزی دختران در المپیادها دارند و در این حوزه مردان تجربه بیشتری دارند.

مهاجرانی با اشاره به اینکه تعداد معلمان زن در حوزه‌های المپیاد بسیار کم است، گفت: در زمان حاضر دختران شرکت کننده در المپیاد زیر سه درصد هستند، با اجرای بخشنامه ممنوعیت بکارگیری مردان در مدارس دخترانه به دلیل کمبود دبیران زن، مدال آوری دختران روز به روز کمتر از پیش می‌شود.

وی همچنین درباره تعداد دختران شرکت کننده در المپیادها در سال ۹۷ گفت: در سال گذشته ۳ دختر در مسابقات جهانی شرکت کردند که از این میان ۲ نفر از آنها در المپیاد زیست شناسی و یک نفر در المپیاد نجوم اعزام شدند، ناگفته نماند که دختران کشور همواره در فضای بین المللی به خوبی می‌درخشند و بهترین مدال‌ها را کسب می‌کنند.

فاطمه مهاجرانی درباره بخشنامه ممنوعیت بکارگیری دبیران مرد در مدارس دخترانه اظهار کرد: استفاده نکردن از دبیران مرد در مدارس دخترانه در یک بخشنامه وزارتی در سال‌های ۹۳ و ۹۷ ابلاغ شده و تنها به مدارس استعداد درخشان مربوط نمی‌شود اما نکته آسیب زا در این بخشنامه برای مدارس استعداد درخشان در فضای مردانه المپیادها مشخص می‌شود.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
تبرايي كاظم
|
United Arab Emirates
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
0
0
پروسه كلاسهاي المپيادي يك پروسه ٢ساله است و در نيمه راه نمي توان انرا لغو كرد
ثانيا اساتيد خانم توانمند و مدال أور در اكثر رشته ازجمله شيمي زيست رياضي فيزيك وجود نداشته يا تعدادشان انگشت شمار بوده و عملا مدارس سمپاد قادر به جذب اين اساتيد نيستند
ثالثا اين گونه اقدامات غيركارشناسانه موجبات تبعيض بين دانش پژوهان پسر و دختر شده و در اين رقابت علمي حقوق اجتماعي و علمي دختران ضايع خواهد شد
رابعا عليرغم تاكيد مقام معظم رهبري مبني بر تقويت مدارس سمپادي و رقابت هاي علمي
وزارت اموزش پرورش جوابگوي خواسته هاي بحق اولياء دانش اموزان نبوده و بجاي حل مساله صورت مساله را پاك مي كنند
و بعضي ها بيان مي كنند كه ما وظيفه تامين استاد خانم براي المپيادها نداريم اگر استاد خانم در اين رشته نيست ادامه تحصيل ندهند
خامسا بنظر مي رسد وزارت اموزش و پرورش براي رفع يك يا چند مساله اتفاق افتاده انهم در مدارس غيرسمپادي دستورالعملي ملي براي همه مدارس صادر نموده كه مدارس سمپاد را هم دربر گرفته است در حالي كه مشكل بايد در تعدادي از مدارس حل شود نه اين كه بقيه مدارس را محروم كنند. براي يك مشكل در يك مركز، كه همه مراكز را محروم نمي كنند.
بنظر مي رسد بهترين راهكار شيوه ٣٠سال پيش باشد كه در هرمنطقه ستادي متشكل از حراست ، رياست، معاونت اموزشي و... كار ارزشيابي مدرسان را انجام دهند تا صلاحيت اساتيداقاي موردنظر تاييد گردد و هر سال مدارس بايد مجوز لازم براي جذب اين اساتيد را كسب كنند تا از مشكلات احتمالي جلوگيري شود.

جالب اينجاست كه تشكيل اين كلاسهاي در اموزشگاهها يا كلاسهاي خصوصي خلاف قانون و اصول تعليم و تربيت نيست و اگر نظارت بر مدرسه تقويت شود مشكلات بوجود نمي ايد.
از مسولين انتظار ميرود بمنظور رفع نگراني دانش پژوهان و حمايت از توانايي هاي علمي دختران
نسبت به اصلاح بخشنامه اقدام عاجل را مبذول فرمايند
ناشناس
|
-
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
0
0
کاملا درسته. این بخشنامه باعث كاهش موفقيت دختران و جنس مونث است
محبوبه کارچانی
|
Romania
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
0
0
ضمن سلام و تشکر از مطلب خوب شما
متاسفانه توانمند نشدن دبیران زن در سال های گذشته چنین مشکلاتی را ایجاد کرده و یکی از دلایل ان فراهم نشدن محیطی برای رشد ان ها بود، همین مساله در حال حاضر به سطح دانش اموزان دختر هم تسری یافته و نتیجه ان تصمیماتی بدین شکل است که دانش اموزان مستعد را از ادامه راه باز می دارد و این داستان تا سطح وزارت بانوان ادامه دارد و اگر به راستی به دنبال حضور بانوان در سطوح مختلف هستیم این توانمندسازی را بایستی از پایه انجام دهیم. امیدوارم مسوولان ذی ربط هر چه سریع تر در این خصوص تمهیدی بیندیشند تا دختران توانمند ما بتوانند حضور قدرتمندی در مسابقات جهانی داشته باشند.
نیری
|
Luxembourg
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
0
0
با سلام
این مسئله واقعا باعث نگرانی شدید و دغدغه دانش آموزان دختر و والدین آنها شده و متاسفانه بجای اینکه بچه ها با آرامش و تمرکز مشغول مطالعه و آمادگی برای شرکت در رقابتهای بین المللی باشند و برای کشور عزیزمان افتخار آفرینی بکنند و بتوانند مریم میرزاخانیهای دیگری در دنیا شوند نگران آموزش و داشتن استاد هستند .
امیدوارم وزیر محترم و نمایندگان بزرگوار مجلس به این امر مهم رسیدگی کنند و موضوع به این مهمی را کارشناسی و حل نمایند .
دکتر رضائی
|
-
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
0
0
سلام .....موافقم .....به نظر نمی رسه تفکیک جنسیتی دبیران و مدرسین برای دانش آموزانی که یک یا دو سال بعد در کنار سایر دانشجویان جنس مخالف به تکمیل دانش خود اقدام می کنند نتیجه ای جز متضرر شدن آنان داشته باشد ....چه در شرایط اضطرار که کمبود نیروی آموزش دیده برای آماده شدن این دانش آموزان بارز است نتیجه جز جاماندن عده ای دانش آموز دختر مستعد رقابت در صحنه های بین المللی نخواهد بود ....
رضایی
|
France
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
0
0
موضوع بسیار مهمی است و علی الخصوص دانش اموزان دختر المپیادی در شهرستانها خیلی مشکل پیدا کرده اند و خواهشمند است پیگیری بفرمایید
واقعا حیف بچه های با استعداد هست که این جوری اسیب ببینند.
ناشناس
|
-
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
0
0
باز هم قانونی وضع می شود بدون در نظر گرفتن عوارض آن ، مسئولین قطعا در مقطع المپیاد اگر کمی دقیق شوند متوجه می شوند که در برخی از رشته ها اصلامدرس خانم المپیاد وجود ندارد یا اگر وجود داشته باشد با این تعداد امکان پوشش دادن کل نیازهای دخترانمان در همه شهر ها را ندارند . امیدوارم تدبیری اندیشیده شود تا دختران عزیز و توانمندمان دغدغه ای از این بابت نداشته باشند و در شرایط برابر به رقابت بپردازند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
0
0
با سلام پس از سالها که دبیران المپیاد را بیشتر مرد تشکیل میدهند حالا با سرنوشت گروه امسال بازی میشه مسئولان باید پیگیری کنند