:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سيستمي شبیه سیستم SPV اروپا در عراق ايجاد مي شود

عراق مکانیزم مالی و ارزي با ایران تشکیل داد

عراق مکانیزم مالی اختصاصی برای تجارت با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا ایجاد می‌کند. اين مکانیزم مالی اختصاصی با این هدف طراحی شده که به عراق اجازه می‌دهد واردات برق و گاز از ایران را ادامه دهد. عراق با بحران جدی کمبود برق روبروست و برای جلوگیری از خاموشی، از ایران برق وارد می‌کند
کد خبر: ۱۳۸۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸
اقتصاد گردان - به گزارش فرانس پرس، مقام های دولت عراق به فرانس پرس گفتند که این کشور درحال ایجاد یک مکانیزم مالی است که شبیه سیستم SPV اروپا عمل می‌کند و به این کشور اجازه می‌دهد خرید گاز و برق را با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران از این کشور ادامه دهد.
سه مقام ارشد عراق تایید کردند که این ساختار جدید به عراق اجازه می‌دهد که پول انرژی وارداتی از ایران را به دینار عراق پرداخت کند و ایران می‌تواند از این پول برای خرید کالاهای انسان‌دوستانه استفاده کند.
یک مقام ارشد دولت عراق نیز به خبرگزاری فرانسه گفته که این مکانیزم حاصل ماه‌ها مذاکره میان مقام‌های عراقی، ایرانی و آمریکایی است. به گفته این مقام عراقی، "دولت عراق از طریق سپرده‌گذاری پول در یک حساب ویژه بانکی داخل عراق به دینار، پول گاز ایران را پرداخت خواهد کرد. ایران اجازه برداشت این پول را نخواهد داشت، اما می‌تواند از این پول برای خرید کالا از خارج از عراق استفاده کند. "
گزارش دستاورد بزرگ تجاری عراق درحالی منتشر می‌شود که در هفته‌های اخیر تنش میان تهران و واشنگتن بالا گرفته است. پس از خروج آمریکا از برجام، واشنگتن در ماه نوامبر تحریم‌های جدید نفتی علیه ایران اعمال کرد، ولی در ابتدا به هشت کشور معافیت از تحریم‌ها را اعطا کرد.
آمریکا همواره به عراق فشار وارد کرده که وابستگی خود به نفت ایران را پایان دهد، اما بغداد اعلام کرده که حدود چهارسال طول می‌کشد تا بتواند از پس این کار بر بیاید و در طول این مدت به واردات گاز ایران نیاز دارد.
عراقی ها برای جبران کمبود انرژی در این کشور حدود ۱۴۰۰ مگاوات برق و ۲۸ میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد می‌کنند که در مجموع یک‌سوم ظرفیت تامین برق عراق را تامین می‌کند. یک مقام آمریکایی هم به فرانس‌پرس گفته است که واشنگتن از ایجاد چنین مکانیزمی مطلع بوده است. سفارت آمریکا و ایران در بغداد از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده‌اند.
گفته می‌شود که مکانیزم مالی ویژه عراق و ایران احتمالا در بانک تجارت عراق (TBI) فعال خواهد شد که بخش زیادی از مبادلات بین‌المللی دولت عراق را در ۱۵ سال گذشته بر عهده داشته است.