:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

استقبال کم احزاب سیاسی از انتخابات شورایاری‌ها

نایب‌رییس ستاد شورایاری‌ها گفت: تاکنون 20 درصد ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات شورایاری‌ها را زنان تشکیل داده‌اند.
کد خبر: ۱۳۸۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷
اقتصادگردان- آرش حسینی میلانی، نایب‌رییس ستاد شورایاری‌ها درباره آخرین آمار ثبت نام‌کنندگان در انتخابات شورایاری‌ها گفت: در دور دوم ثبت‌ نام انتخابات شورایاری هستیم و تاکنون 5700 نفر ثبت نام کرده‌اند. 80 درصد ثبت‌نام‌کنندگان آقایان و 20 درصد دیگر بانوان هستند. در ادوار گذشته 11درصد اعضای شورایاری‌ها را بانوان تشکیل می‌دادند که امیدواریم آمار حضور بانوان افزایش پیدا کند. نایب‌رییس ستاد شورایاری‌ها درباره سیاسی شدن انتخابات شورایاری‌ها اظهار کرد: جهت‌گیری ستاد سیاسی نیست و از تمام گروه‌ها و سازمان خواسته‌ایم مشارکت داشته باشند. احزاب هم یکی از همین گروه‌ها هستند که حق دارند در مدیریت شهری سهیم باشند.رقابت خوبی با حضور احزاب شکل خواهد گرفت و به تنهایی نمی‌شود عضوشورایاری شد. این انتخابات می‌تواند یک نوع کارورزی برای اعضای جوان احزاب باشد و باید از فعالیت احزاب در سطح محلات استقبال کرد.حضور احزاب در انتخابات شورایاری‌ها همچنین برای تعیین میزان وفاداری و کارایی اعضای یک حزب موثر و مفید است، اما تاکنون احزاب استقبال و رغبتی به ثبت نام نداشتند.

میلانی در پاسخ به اینکه در دوره انتخابات شورایاری‌ها ۲۷۰۰ نفر رد صلاحیت شدند، گفت: این عدد ۲۷۰۰ نفر رد صلاحیت در مرحله اول اتفاق افتاد که با ورود شورای شهر چهارم این تعداد به زیر ۱۰۰ نفر کاهش پیدا کرد.در انتخابات شورایاری‌ها تاکنون رد صلاحیت سیاسی صورت نگرفته است. او درباره علت تمدید زمان ثبت نام گفت: تمدید زمان ثبت نام با توجه به درخواست اعضای شورای شهر انجام شد. همچنین تبلیغات دیرهنگام درباره انتخابات شورایاری‌ها و تقارن زمان ثبت نام با اجرای طرح جدید ترافیکی باعث شد تعدادی از متقاضیان ثبت نام به موقع مطلع نشوند و از سوی دیگر زمانبر بودن گرفتن سوء‌پیشینه برخی نامزد‌ها باعث تمدید زمان ثبت نام شد.

میلانی درباره تعداد ثبت نام‌کنندگان برای هر محله بیان داشت: در هر محله باید حداقل ۱۸ نفر ثبت نام بکنند تا انتخابات در آنجا انجام شود، اما طبق قانون اگر تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در محلاتی به حدنصاب نرسید انتخابات آن محله در زمان دیگری انجام می‌شود.

میلانی در پاسخ به سوال اتوبوسی رای دادن در برخی محلات گفت: اتوبوسی رای دادن به لحاظ اخلاقی و عرفی پسندیده نیست و حق مردم یک محله را تضییع می‌کند. پادزهر و راه‌حل این موضوع اتوبوسی رای دادن مشارکت گسترده افراد محله است چرا که به لحاظ سیستمی هنوز این امکان مهیا نشده است تا از حضور ساکنان غیر محلی در انتخابات شورایاری یک محله جلوگیری شود. تلاش ستاد شورایاری در بررسی صلاحیت‌ها کنترل انسانی و سیستمی تا قبل از برگزاری انتخابات است اما اگر تخلف و عدم صداقت داوطلبان محرز شود، پس از انتخابات هم با متخلفین متناسب با نوع تخلف برخوردهای لازم صورت گرفته و حتی ممکن است افراد عزل شوند.

میلانی در پاسخ به سوالی درباره اختلال در سایت ثبت نام افزود: مساله دیگر مربوط به پهنای باند ثبت‌نام بود که به خاطر مراجعه زیاد به سایت طرح ترافیک، مراحل ثبت‌نام انتخابات شورایاری را با مشکل روبرو کرده بود. با رایزنی که با فاوا داریم سعی می‌کنیم مشکل را برطرف کنیم.