:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
معاون امورگمرکی گمرک ایران دلايل دپوي كالا را تشريح كرد

مهرداد جمال ارونقی: افزایش موجودی انبار بنادر به معنی رسوب کالا نیست

خروج هر کالایی از اماکن گمرکی مستلزم انجام تشریفات گمرکی است و تشریفات گمرکی کالای ورودی هم در اولین گمرک مجاز انجام می‌شود. بنابراین، اگر کالایی در اماکن گمرکی دپو شده باشد برای خروج از اماکن گمرکی باید به گمرک اظهار و تشریفات گمرکی مربوطه انجام شود.
کد خبر: ۱۳۷۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸
اقتصاد گردان - مهرداد جمال ارونقی در مورد درج اخباری مبنی بر رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور اعلام کرد: همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد برخی از مراجع، میزان موجودی کالا در بنادر را تحت عنوان رسوب کالا در نظر می‌گیرند که به نظر می‌رسد تعبیر از موجودی کالا به رسوب صحیح نباشد. بنابراین باید در این خصوص قائل به تفکیک شد. ارونقی گفت: نکته دیگری که باید مدنظر داشت این است که خروج هر کالایی از اماکن گمرکی مستلزم انجام تشریفات گمرکی است و تشریفات گمرکی کالای ورودی هم در اولین گمرک مجاز انجام می‌شود. بنابراین، اگر کالایی در اماکن گمرکی دپو شده باشد برای خروج از اماکن گمرکی باید به گمرک اظهار و تشریفات گمرکی مربوطه انجام شود.

وی ادامه داد: همین طور کالاهایی که در مناطق ویژه و آزاد دپو شده‌اند اگر به منظور ورود به کشور (سرزمین اصلی) به این مناطق وارد شده‌اند باید تحت رویه واردات قطعی به گمرکات اجرایی کشور اظهار و تشریفات گمرکی در مورد آنها انجام شود. اما در هر دو صورت مسوولیت گمرک درخصوص انجام تشریفات گمرکی این اقلام با اظهار کالا صورت می‌پذیرد.

معاون امورگمرکی گمرک ایران با ذکر این نکته که در راستای بررسی دلایل رسوب کالا در بنادر و گمرکات کشور، جلسه‌ای در دی‌ماه سال 1397 به ریاست معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد، افزود: آقای جهانگیری در این جلسه بر لزوم تعیین تکلیف و ترخیص کالاهای انباشته شده در بنادر و گمرکات تأکید کرده و با اشاره به اهمیت جلوگیری از رسوب و انباشت کالا در بنادر، گمرکات و انبارهای متعلق به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، بر سازماندهی لازم به منظور تسهیل در روند ترخیص کالا و تأمین نیازهای اساسی کشور در مقطع حساس کنونی تأکید کرد.

ارونقی افزود: متعاقب آن دولت نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و در جلسات متعددی تصمیمات مناسبی نیز اتخاذ کرد تا جریان واردات کالا به نحو مطلوب و با رعایت ملاحظات لازم انجام شود و کالاهای مورد نیاز در اختیار مردم کشور قرار گیرد و نیز تأکید شد که باید با هماهنگی همه دستگاه‌ها و حذف برخی مقررات زاید، از رسوب کالاها و مایحتاج کشور در گمرکات، جلوگیری شده و به سرعت درباره این کالاها تعیین تکلیف شده و مراحل ترخیص این اقلام اساسی انجام شود. رییس کمیته مقابله با تهدیدهای تحریم گمرک ایران با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای بهبود فضای کسب و کار، اقدام از طریق تسهیل شرایط گمرکی است، افزود: جهت احصاء مسائل و مشکلات موجود در چرخه تجارت خارجی و انجام تشریفات گمرکی از ابتدا تا انتها در تمامی رویه‌های گمرکی، بازدیدهای متعددی از مهم‌ترین بنادر کشور همچون امام خمینی (ره)، شهیدرجایی، انزلی، شهیدباهنر، چابهار، خرمشهر، توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و نیز گمرک جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرفته و جلسات مختلفی با فعالان اقتصادی و سایر مراجع ذی‌ربط مانند اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و... برگزار شده است.

ارونقی در ادامه اعلام کرد: علاوه بر آن، جلسات دیگری در این رابطه در وزارت اقتصاد با حضور وزیر و نیز مراجع ذی‌ربط و ذی‌صلاحی مانند بانک مرکزی و وزارت صمت برگزار شده و این مراجع اهتمام لازم برای بررسی موضوع را داشته و سعی براین است تا نسبت به این مورد تصمیمات لازم اتخاذ و اجرایی شود. معاون رییس کل گمرک ایران افزود: با وجود اینکه پیگیری‌های گمرک ایران و سازمان‌های ذی‌ربط درخصوص اقلام رسوب یافته، اتخاذ تدابیر لازم در این راستا و تعیین تکلیف درخصوص این موارد است اما این سازمان نیز همراستا با سیاست‌های وزارت اقتصاد، وزارت صمت و بانک مرکزی، اهتمام ویژه بر مدیریت واردات کالاها در جهت تأمین نیازمندی‌های دارای اولویت به ویژه کالاهای اساسی و دارو، تأمین مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید و توقف واردات کالاهای دارای تولید داخلی و غیرضروری دارد.

ارونقی اظهار کرد: با توجه به تأکید رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد در رابطه با اتخاذ تدابیر لازم درخصوص کاهش رسوب کالا در بنادر و گمرکات و با عنایت به تشکیل جلسات کارشناسی سه‌جانبه میان وزارت امور اقتصادی (گمرک ایران)، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین بانک مرکزی، امید می‌رود پس از بازدید میدانی از بنادر مهم کشور و تداوم جلسات کارشناسی در این زمینه، آخرین موانع و مشکلات نیز احصاء و پیشنهادات و راهکارهای مقتضی ارایه و رفع مشکل شود.