:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
قیمت طلای سیاه تعدیل شد

نفت برای سطوح بالای 80 دلار آماده است، امریکا نه

در حالی که قیمت نفت در بازارهای دنیا آمادگی رشد تا بالای ۸۰ دلار در هر بشکه را دارد اما به نظر می‌رسد کاهش دستوری قیمت از سوی امریکا به وسیله راهکارهای مختلف در دستور کار قرار گرفته تا قدرت اوپک تضعیف شود.
کد خبر: ۱۳۷۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
اقتصادگردان- قیمت نفت که هفته گذشته را با رشد قیمت ۱۰ درصدی پشت سر گذاشته بود دیروز هم تحت تاثیر اتفاقات خاورمیانه و احتمال افزایش تحریم‌های امریکا علیه ایران افزایش قیمت داشت.

با این حال قیمت نفت نتوانست روند صعودی خود را امروز هم حفظ کند و نگرانی درباره دورنمای تقاضای نفت باعث شد تا قیمت پایین بیاید. با این حال، اعلام تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران و افزایش تنش در خاورمیانه سبب شده تا این افت قیمت محدود باشد. اما عامل دیگری که نقش زیادی بر بازار نفت در گوشه و کنار جهان دارد، حضور امریکایی‌ها به عنوان بازارسازان قیمتی است زیرا این کشور در تلاش است تا جلوی رشد قیمت را تا حد زیادی بگیرد و علاوه بر آن قدرت اوپک در قیمت‌گذاری نفت را کاهش دهد.در واقع امریکا از این اقدام دو هدف اصلی را دنبال می‌کند، از یک سو در تلاش است تا چرخ صنایع خود را با قیمت‌های پایین نفت با سرعت بیشتری بچرخاند و از سوی دیگر برای نفت تولیدی خود مشتری دست و پا کند. در مورد اول امریکا با تکیه بر افزایش تولید نفت خود، تا حد زیادی از واردات نفت خام فاصله گرفته و این در شرایطی است که رقبای دیگر امریکا در اقتصاد جهان، همچنان نیازمند واردات انرژی و در رأس آن نفت خام هستند. اما در مورد دوم کار امریکا آسان نیست. اگر چه این کشور چند محموله نفت و میعانات گازی را به کشورهای آسیای شرقی مانند ژاپن، کره جنوبی و حتی چین فروخته و در تلاش است تا جای پای خود را در بازار انرژی اروپا نیز محکم کند اما همچنان پالایشگاه‌های این کشورها بر اساس نفت خام خاورمیانه یا همان سبد نفتی اوپک کار می‌کنند بنابراین اولویت واردکنندگان نفت خام همچنان خرید از اوپک و وفاداری به فروشنده سنتی است. از همین رو امریکا باید مزیت جدیدی را برای کشورهای مصرف‌کننده انرژی تعریف کند تا تمایل به خرید نفت امریکایی بیشتر از سبد نفت اوپک باشد. از آنجا که در اقتصاد امروز جهان مزیت قیمت، مهم‌ترین مزیت رقابتی به شمار می‌آید، امریکا نیز از همین در وارد شده و با دستکاری قیمت در بازار نفت تلاش می‌کند تا به فروشنده فعال تبدیل شود.مستندات بازار نیز دلیلی بر اثبات این مدعاست. قیمت نفت برنت امروز با کاهش ۲۴ سنتی، به ۶۳ دلار و ۹۴ سنت رسید. نفت شاخص امریکا نیز ۱۲ سنت پایین آمد تا به قیمت ۵۷ دلار و ۷۸ سنت در هر بشکه معامله شود. اما نکته مهم در این میان آن است که سبد نفت اوپک که معمولاً قیمتی پایین‌تر از نفت برنت در بازار داشت، مدتی است که حدود ۲ دلار گران‌تر از برنت قیمت‌گذاری می‌شود.فاصله قیمتی بین نفت اوپک و نفت شاخص امریکا بیش از این ارقام است و این اختلاف گاهی تا بیش از ۱۰ دلار نیز می‌رسد.با توجه به این اختلاف قیمت، منطقی به نظر می‌رسد که مشتریان نفت بخواهند نفت ارزان‌تر امریکا را جایگزین نفت گران‌تر اوپک کنند.رفتار سیاستمداران امریکا هم بر این بازار دامن زده و اگرچه واکنش‌ها در نگاه اول سیاسی به نظر می‌رسد اما منافع اقتصادی پیدا و پنهانی دارد.بطور مثال شب گذشته دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا دقیقاً همزمان با ساعاتی که پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا، راهی ریاض و ابوظبی شد، برای چندمین بار تاکید کرد امنیت خلیج فارس اهمیت چندانی برای او ندارد. وی به کشورهای خریدار نفت خام از خاورمیانه گفته که اگر به دنبال امنیت محموله‌های نفتی خود هستند، باید خودشان اقدام کنند.در واقع امریکا با ناامن جلوه‌دادن خلیج فارس و تنگه هرمز علاوه بر افزایش هزینه‌های فروش نفت در این منطقه، موضوع امنیت سرمایه را نیز وارد بازار نفت کرده است تا با تضعیف قدرت چانه‌زنی اوپک، منافع سیاسی و مهم‌تر از آن منافع اقتصادی خود را دنبال کند.