:
كمينه:۲۱.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

اطلاعاتی درباره ترمینال سلام

این پروژه به عنوان نخستین پایانه هوایی هوشمند کشور با ظرفیت اعزام و پذیرش سالانه 5 میلیون مسافر به بهره‌برداری رسیده و طراحی آن توسط مهندسان ایرانی انجام شده است.
کد خبر: ۱۳۷۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
اقتصادگردان- با ساخت ترمینال سلام، ایران سیزدهمین کشور سازنده ترمینال هواپیما شد.
این ترمینال برای 5 میلیون مسافر ظرفیت دارد و به گفته مسوولان شرکت شهر فرودگاهی امام(ره) ‌‌با بهره‌برداری از ترمینال گالری سلام، ظرفیت فرودگاه بین‌المللی امام‌(ره) ۸۰ درصد بیشتر خواهد شد که این مساله موجب می‌شود امکان افزایش تعداد پروازها و پذیرش مسافر بیشتر در این فرودگاه فراهم شود، رشد تعداد پروازها و مسافر، توسعه صنعت گردشگری که نقش مهمی در اعتلای اقتصاد کشور دارد را رقم خواهد زد. بنیاد مستضعفان در این طرح حدود ۵۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.
پروژه ملی ترمینال بین‌المللی سلام که از سال 88 آغاز شد اما به علت تأمین نشدن مالی، طرح مدت زیادی متوقف بود و سرانجام در سال ۱۳۹۴ در مذاکراتی بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهر‌سازی قرار شد پروژه به صورت BLT انجام شود؛ طی این قرارداد مسوولیت طراحی، ساخت و همچنین تامین منابع همزمان به بنیاد مستضعفان واگذار‌ و مقرر شد اصل و سود سرمایه‌گذاری مذکور به صورت اقساطی در مدت ۸ سال به بنیاد مستضعفان بازپرداخت شود.وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۵ تصمیم گرفت تغییراتی در پروژه ترمینال سلام ایجاد کند و ظرفیت این ترمینال را از ۴ میلیون نفر به ۵ میلیون نفر افزایش داد و در توافقات انجام شده سر انجلام بنیاد مستضعفان در سال ۱۳۹۶ احداث ترمینال بین‌المللی سلام را آغاز کرد و در مدت کمتر از دو سال این پروژه به مرحله افتتاح رسید، در این پروژه از حداکثر امکانات داخلی استفاده شده و پروژه‌ای با این ابعاد و این تجهیزات و تکنولوژی برای نخستین‌بار در نوع خود در کشور اجرا شده است.
پروژه سلام که با هدف احداث یک ترمینال زیارتی آغاز شد، تا قبل از سال ۹۵ ‌حدود ۱۸درصد پیشرفت فیزیکی داشت. بر اساس طرح جامعی که به صورت مصوب در اختیار شهر فرودگاهی امام (ره) قرار گرفته است، پس از ترمینال سلام باید تا 5 سال دیگر فاز اول ترمینال ایران شهر با ظرفیت اعزام و پذیرش سالانه ۲۵ میلیون مسافر مورد بهره‌برداری قرار گیرد، به همین منظور پس از افتتاح ترمینال گالری سلام، ساخت ترمینال ایران شهر ‌در دستور کار ‌است ناگفته نماند که در فاز نهایی ظرفیت اعزام و پذیرش آن به بیش از یکصد میلیون مسافر در سال خواهد رسید. توقف پروازها در فرودگاه مهرآباد از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح خلأیی را در تهران به وجود می‌آورد که با انتقال برخی از پروازهای داخلی به ترمینال سلام می‌توان این کاستی را جبران کرد.