:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
در مجمع سال مالی 1397 شرکت نفت ایرانول اعلام شد

رضايت سهامداران از مديريت ايرانول و تقسيم سود 2900 ميليارد ريالي + حساب سود و زيان و ترازنامه 97

ثبت بی‌نظیرترین سال ایرانول با رشد اکثر شاخص‌ها و تقسیم سود 2900 میلیارد ریالی / مبلغ کل فروش شرکت در سال 1397، معادل 2091 ميليارد تومان، مبلغ سود خالص بعد از کسر مالیات سال 1397 برابر 324 ميليارد تومان
کد خبر: ۱۳۷۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۰
اقتصاد گردان - مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 1397 شرکت نفت ایرانول با ثبت بی‌نظیرترین سال ایرانول از اول تاسیس تاکنون با رشد اکثر شاخص‌ها و با حضور بیش از ۹1 درصد سهامداران سه‌شنبه 28 خردادماه در سالن تلاش وزارت کار برگزار شد. شرکت نفت ایرانول توانست یکی از بهترین مجامع خود در سال‌های اخیر را  برگزار کند و موفق به کسب رضایت سهامداران خرد و کلان خود شود.



این مجمع که به ریاست آقای خالق و نظارت آقایان فصیحی و توکلی برگزار شد علاوه بر تصویب صورت‌های مالی با توجه به گزارش عملکرد مدیرعامل شرکت با ثبت رکورد بالاترین مبلغ فروش همراه با رشد سهم بازار در تاریخ ایرانول و نیز رشد سود عملیاتی به میزان 40 درصد نسبت به سال 1396، فروش به میزان 62 درصد و افزایش 53 درصدی سود خالص سال نسبت به سال قبل از مبلغ 2121 میلیارد ریال در سال 96 به مبلغ 3246 میلیارد ریال در سال 97 که عمدتا ناشی از افزایش حجم فروش داخلی به میزان 63 درصد و کاهش هزینه‌های فروش، اداری و عمومی به میزان 4 درصد است، موجب تحقق EPS هر سهم به مبلغ 1623 ریال و مصوب شد از مبلغ 3246 میلیارد ریال سود تحقق یافته (به ازای هر سهم 1623 ریال) مبلغ ۲۹۰۰میلیارد ریال و به ازای هر سهم ۱۴۵۰ریال معادل ۹۰ درصد از سود تحقق یافته بین سهامداران تقسیم شود.

در این جلسه مهندس عیسی اسحاقی، مدیرعامل شرکت نفت ایرانول ضمن ارایه گزارش عملکرد سال ۹7 به سوالات سهامداران پاسخ داد که مورد تشکر و رضایت آنها قرار گرفت.



وی افزود: سال گذشته بهترین سال ایرانول بود و مقدار فروش انواع روغن موتور ایرانول از 150 میلیون لیتر سال 96 به حدود 170 میلیون لیتر، فروش ریالی ایرانول از حدود 13 هزار میلیارد به حدود 21 هزار میلیارد ریال و سهم بازار ایرانول از 27 درصد به بیش از 30 درصد رسید.

مهندس اسحاقی تصریح کرد: ما براساس استراتژی 8 ساله‌ای که برای ایرانول تدوین شده پیش می‌رویم و خوشبختانه توانستیم در شش سال حضورم در ایرانول رکورد تولید، فروش، صادرات، صادرات روغن موتور، کاهش خام‌فروشی، سهم بازار و سود را بشکنیم و سال 97 براساس این استراتژی پیش رفتیم و فروش مقداری انواع روغن موتور با حدود 30 درصد و فروش مبلغ کل با 65 درصد نسبت به سال 96 افزایش یافت.

وی درباره برنامه‌های سال 97 گفت: در آغاز سال 1397 و با تداوم برنامه‌های به ثمر نشسته در سال‌های گذشته و براساس برنامه استراتژی 1404 شرکت نفت ایرانول، تلاش مدیریت شرکت، ایجاد ارزش افزوده و استفاده بهینه از دارایی‌های شرکت و تبدیل دارایی‌های کم‌بازده و در نتیجه افزایش سهم بازار داخلی در روغن‌های موتوری و صنعتی، ساماندهی فعالیت‌ها و تولید براساس استانداردهای متعارف صنعت و دریافت تأییدیه‌های اجباری و تشویقی، توجه به تولیدات با ارزش افزوده بالاتر و در نهایت سودآوری حداکثری برای ذینفعان شرکت بود.

مهندس اسحاقی تصریح کرد: براساس استراتژی تدوین شده ایرانول 10 طرح توسعه‌ای را باید تا 1400 به انجام برسانیم، این 10 پروژه از سال 1395 تا سال 1400 باید به بهره‌برداری برسند که خوشبختانه با برنامه زمانبندی انجام شده ۵ پروژه آن از محل افزایش سرمایه است که تاکنون پایانه صادراتی ایرانول در بندر امام خمینی (ره)، تولید روغن موتور در آبادان پس از 36 سال، کولینگ تاور آبادان، خط ریلی حمل محصولات از پالایشگاه تهران تا ماهشهر راه‌اندازی شده است و بقیه جزو برنامه‌های شرکت است.

وی اضافه کرد: پروژه افزایش راندمان واحد موم‌زدایی (فاز یک)، پروژه افزایش راندمان واحد موم‌زدایی (فاز دوم)، احداث واحد تولید بخار پالایشگاه تهران، پروژه ساختمان جدید اداری، پروژه احداث واحد بخار پالایشگاه آبادان مابقی پروژه‌هایی هستند که در راستای توسعه شرکت نفت ایرانول به بهره‌برداری خواهند رسید. مهندس اسحاقی در مورد پایانه صادراتی ایرانول که در سال 97 راه‌اندازی شد، گفت: پایانه صادراتی شرکت نفت ایرانول در بندر امام خمینی(ره) با ظرفیت مخازن 25 هزار تنی دارای هشت مخزن است که سه مخزن آن (5 هزار تنی) برای فرآورده‌های سنگین، چهار مخزن (2500 تنی) جهت انواع روغن پایه و یک مخزن آب آتش‌نشانی است و با سرمایه‌گذاری حدود 600 میلیارد ریال و با ارزش روز حدود 2500 میلیارد ریالی افتتاح شد. با بهره‌برداری از این پروژه علاوه بر ایجاد اشتغال، کمک شایانی به کاهش هزینه‌ها و افزایش امکانات رقابتی و صادراتی ایرانول نیز خواهد شد. وی تاکید کرد: تاکنون شرکت نفت ایرانول 10 هزار تن مخزن استیجاری در اختیار داشت که سالانه حدود 150 میلیارد ریال (البته با قیمت دلار 3850 تومانی) اجاره این مخازن را پرداخت می‌کرد که با بهره‌برداری از این پایانه صادراتی ذخیره محصولات صادراتی به 2 و نیم برابر افزایش یافت و امکان رقابت و سود بیشتر را در زمان‌های مختلف فراهم می‌کند.

وی افزود: همزمان با افتتاح پایانه صادراتی شرکت نفت ایرانول بهره‌برداری از خط ریلی انتقال محصولات صادراتی از پالایشگاه تهران به پایانه صادراتی در بندر امام خمینی(ره) آغاز و با بهره‌برداری از این پروژه علاوه بر امنیت بیشتر حمل و نقل ریلی، هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد.

مهندس اسحاقی در ادامه در مورد تولید محصولات جدید در ایرانول طی سال 97 گفت: ایرانول در راستای افزایش کیفیت و تکمیل سبد کالای این شرکت، در سال گذشته، سال حمایت از کالای ایرانی، چهار محصول جدید به بازار عرضه کرد که این چهار روغن موتور علاوه بر بالاترین سطح کیفی روز دنیا، تاییدیه‌های مرسدس بنز و رنو را دارد.

مهندس اسحاقی در توضیح این محصولات گفت: روغن موتور سوپر رونیا با سطح کیفیSN و گرید 5W30 مناسب برای تمامی خودروهای خارجی در ایران، سوپر رونیا هیبریدی که برای نخستین بار تولید شده و دارای سطح کیفی SN و گرانروی 0W20 است مناسب برای تمامی خودروهای هیبریدی، سوپر رویال با سطح کیفی SM و گرید 5W40 که حتی برای ون‌های دیزلی نیز مناسب است و سینتیوم نیز محصول مشترک ایرانول و پتروناس با سطح کیفی SN و گرانروی5W30 است که به بازار عرضه شد.

وی افزود: همچنین روغن «موتورو» ویژه موتورسیکلت‌های چهارزمانه که دارای سطح کیفی API SL استاندارد  JASO- MA ژاپن است تولید و همزمان با برگزاری جشن چهلمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در پالایشگاه تهران ایرانول از این محصول رونمایی شد.

مهندس اسحاقی در مورد صادرات نیز گفت: به منظور بالا بردن سوددهی شرکت با تبدیل روغن پایه صادراتی به محصول نهایی و صادرات آن (صادرات محصول به هفت کشور در سال 95 و تداوم آن در سال 96 ضمن جلوگیری از خام‌فروشی محصولات شرکت، سودآوری شرکت تضمین و همچنین ورود شرکت ایرانول به بازار فروش محصولات نهایی تضمین شد. با تداوم این سیاست، در نیمه دوم سال 1395 تولید محصولات نهایی به حداکثر مقدار خود در طول حیات شرکت نفت ایرانول رسید و در نهایت در سال 1395 مقدار تولید محصول نهایی مظروف به بیش از 150 هزار مترمکعب رسید و مقدار روغن پایه صادراتی در کمترین حد خود قرار گرفت.  این موضوع ضمن افزایش سودآوری شرکت، رابطه مستقیم با افزایش سهم بازار شرکت در سال 1395، 1396 و 1397 داشته است.

وی افزود: با تداوم این روند در سال 1396 و ادامه آن در سال 1397 مقدار تولید محصول نهایی در شرکت، ضمن پیشی گرفتن عملکرد نسبت به بودجه در نیمه اول سال 1397، سودآوری شرکت در دراز مدت تضمین شد؛ اثر عینی این موضوع در گزارش شش‌ماهه سازمان صنعت، معدن و تجارت و ارایه آمار پیشی گرفتن شرکت نفت ایرانول در بخش‌های مختلف توزیع و تولید آشکار و براساس این گزارش، سهم بازار روغن خودرویی شرکت با عبور از 27 درصد، به مرز 30 درصد به عنوان بالاترین سهم شرکت از زمان تاسیس خود رسید.

وی همچنین در پاسخ به کاهش خام‌فروشی بیس اویل (روغن پایه) گفت: میزان صادرات بیس اویل را از 140 هزار تن در سال 94 به 30 هزار تن در سال گذشته کاهش دادیم و این مهر تاییدی بر افزایش فروش انواع روغن موتور و سهم بازار ایرانول است.

مهندس اسحاقی در ادامه در مورد اقدامات و برنامه‌ها در پالایشگاه آبادان نیز گفت: ما در پالایشگاه آبادان حدود ۳۰۰ پروژه از راه‌اندازی بخش‌ها و واحدهای مختلف و آزمایشگاه، بازسازی و تعمیرات اساسی انجام دادیم. به عنوان مثال تعویض پارچه فیلترهای واحد MEK پالایشگاه آبادان برای اولین‌بار پس از تاسیس شرکت، تعمیرات اساسی برج‌های واحد FEU و واحد MDU در بهار سال 1397 را اجرا کردیم که خوشبختانه این پروژه‌ها در بهبود وضعیت آن موثر بوده است. در پالایشگاه آبادان به دلیل اینکه حدود ۸۰ سال از عمر آن می‌گذرد بازسازی‌های لازم انجام شده و خوشبختانه نتایج آن بسیار خوب بود.

مدیرعامل شرکت نفت ایرانول در ادامه از انجام موفقیت‌آمیز اورهال (تعمیرات اساسی) تمام واحدهای پالایشگاه روغن‌سازی ایرانول آبادان پس از 20 سال در سال رونق تولید با هدف افزایش تولید خبر داد و گفت: این تعمیرات اساسی و نوسازی پالایشگاه آبادان در تولید و فروش محصولات جانبی و محصولات نهایی تاثیر بسزایی دارد و با صرفه‌جویی میلیون‌ها تومان منجر به افزایش تولید خواهد شد.

وی در ادامه در مورد استقلال یوتیلیتی در پالایشگاه تهران و آبادان نیز خاطرنشان کرد: در تهران و هم در آبادان وابستگی کامل در زمینه تامین آب، برق، گاز و بخار به پالایشگاه نفت تهران و پالایشگاه آبادان داشتیم که این امر هزینه‌های زیادی را به ما تحمیل می‌کرد و برخی مواقع چند برابر قیمت رایج پرداخت می‌کردیم. مهندس اسحاقی افزود: برای این منظور برق پالایشگاه تهران به شبکه برق شهری وصل شد و با این اقدام هزینه‌های برق از ۱۰ میلیارد تومان در سال به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کاهش یافت. این کار در مجتمع مظروف‌سازی ایرانول هم انجام ‌شد.

همچنین با اجرای پروژه‌ای مستقل، گاز شهری نیز وصل که این موضوع باعث قطع وابستگی شد. بحث بخار و آب هم جزو پروژه‌هایی است که اگر بخواهیم هزینه‌های خود را کاهش دهیم، باید وابستگی به آن را از پالایشگاه‌ها جدا کنیم و جزو 10 پروژه مهم شرکت است. مهندس اسحاقی همچنین تصریح کرد: سامانه شناسایی تامین‌کنندگان و پیمانکاران شرکت نفت ایرانول در بهمن‌ماه 97 به منظور شفاف‌سازی، حذف واسطه‌ها و مستند‌سازی به آدرس www.iranol.ir رونمایی و راه‌اندازی شد. مدیرعامل شرکت نفت ایرانول افزایش 10 پله‌ای ایرانول در بین صد شرکت برتر از رتبه 97 به 87 و فروش انواع روغن موتور از 110 میلیون لیتر سال 94 به 170 میلیون لیتر در سال 97، افزایش سهم بازار ایرانول از 19 درصد سال 93 به بیش از 30 در سال 97 و بهره‌برداری از 5 پروژه مهم ایرانول را از مهم‌ترین اقدامات سال‌های اخیر ذکر کرد.

وی عرضه سه محصول جدید یورو دیزلی، دو مدل ضد یخ و روغن جعبه دنده جدید و افزایش 10 درصدی فروش انواع روغن موتور را براساس استراتژی شرکت از برنامه‌های مهم شرکت دانست و پیش‌بینی کرد فروش شرکت نسبت به سال گذشته دو برابر شود.

   پیام هیات‌مدیره

حمد بیکران خداوند رحمان را که همواره از او یاری می‌طلبیم و مصلحت خویش را در صلاح او می‌دانیم.

 با وجود شرایط دشوار و سخت سال گذشته با استعانت و یاری خداوند و همدلی و تبادل اندیشه هیات‌مدیره و مدیران و تلاش و کوشش مضاعف کارکنان و همچنین حمایت‌های سهامداران محترم اصلی شرکت موفق به دستیابی اهداف از پیش تعیین‌شده گشتیم تا پاسخگوی حمایت‌ها و اعتماد سهامداران محترم باشیم و رسالت خود را متقابل کلیه ذی‌نفعان به نحوه مطلوب به انجام برسانیم.

هیات‌مدیره امیدوار است با عنایت ایزد یکتا، حمایت سهامداران و پشتکار کارکنان خود بتواند در سال پیش رو که از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «رونق تولید» نامگذاری شده است سال پیشرفت و شکوفایی اقتصادی هرچه بهتر برای شرکت فراهم گردد.

   مرور کلی بر عملکرد شرکت، میزان دستیابی به اهداف تعیین‌شده و دستاوردهای مهم

  افزایش سهم بازار شرکت نفت ایرانول در بازار داخلی مبتنی بر استراتژی شرکت

  آغاز بهره‌برداری پروژه مخازن ماهشهر در سال 97

  راه‌اندازی سامانه شناسایی تامین‌کنندگان و پیمانکاران به منظور شفاف‌سازی و مستندسازی

  تولید محصولات جدید موتوری در بسته‌بندی متفاوت

  صعود 10 رتبه‌ای در میان 100 شرکت برتر ایران در سال 97

  استقرار مدیریت ریسک در سازمان از طریق تقویت کمیته ریسک

  پیاده‌سازی نظام پیشنهادات در سازمان

  عملکرد شرکت در جوانب مختلف به شرح ذیل است:

  مقدار فروش شرکت در سال1397 معادل 585.185 مترمکعب انواع محصولات بوده که نسبت به سال قبل 3 درصد افزایش و 95 درصد بودجه سال را پوشش داده است.

  مبلغ کل فروش شرکت در سال 1397، معادل  2091 ميليارد تومان،  20.919.381 میلیون ریال است که 62 درصد نسبت به سال 1396 افزایش و 128درصد بودجه سال را پوشش داده است.

  مبلغ سود خالص بعد از کسر مالیات سال 1397 برابر 324 ميليارد تومان،  3.245.871 میلیون ریال بوده که 54 درصد نسبت به سال1396 افزایش و نسبت به بودجه مصوب سال 1397 نیز 42 درصد افزایش داشته است که علت عمده آن افزایش ریالی مبلغ فروش و تغییر سیاست‌های فروش به خصوص افزایش فروش روغن‌های نهایی و کاهش خام‌فروشی است.

  مقدار صادرات شرکت در سال 1397 معادل 100.575 مترمکعب بوده که نسبت به سال قبل 63 درصد کاهش داشته و مبلغ صادرات در سال 1397 معادل 3.382.764 میلیون ریال است که نسبت به سال قبل 22 درصد کاهش یافته است.

   تقدیرنامه‌ها، گواهینامه طی سال1397

شرکت نفت ایرانول در راستای حضور موثر در بازار داخل کشور و بازارهای منطقه‌ای و جهانی با فرآوری و عرضه انواع روانکار مطابق با استانداردهای بین‌المللی کیفیتی و بهره‌گیری از دانش و فناوری‌های نوین، حفظ ثبات کیفیت در محصولات و کسب رضایت مشتریان، تلاش‌های مستمری را پیگیری می‌کند.

استقرار سیستم مدیریت یکپارچه و اخذ تاییدیه شرکت‌های معتبر جهانی در زمینه ساخت تجهیزات و قطعات برای روغن‌های خودرو (OEM) اعم از بنزینی، دیزلی و روغن دنده خودرو، موید این مطلب است.

مهم‌ترین فعالیت‌های این مجموعه در موارد فوق عبارتند از:گواهینامه استاندارد سیستم مدیریت کیفیت صنعت خودرو  گواهینامه استاندارد سیستم مدیریت کیفیت    گواهینامه  استاندارد سیستم مدیریت  کیفیت   گواهینامه استاندارد مدیریت کیفیت در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

  گواهینامه استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی  گــــواهینــــامــه اســتانــدارد سیستم مدیریــت زیسـت‌محیطی  گواهینامه استاندارد سیستم مدیریت آزمایشگاه‌های اندازه‌گیری (گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه (NACI)). 

  تاییدیه شرکت VOITH برای روغن‌های دنده خودرو   تاییدیه VOLVOبرای روغن‌های موتور دیزلی. 
  تاییدیه MAN برای روغن‌های موتور دیزلی.   تاییدیه MTU برای روغن‌های موتور دیزلی.

   برنامه‌های سال آتی شرکت

نگاه کلان مدیریت شرکت نفت ایرانول افزایش تولید و فروش محصولات نهایی و کاهش خام‌فروشی است هرچند در شرایط مقطعی ممکن است سود بیشتری برای شرکت ایجاد کند. اما بین کسب سود بیشتر در کوتاه‌مدت از طریق خام‌فروشی بیشتر و افزایش سود بلندمدت سازمان با تمرکز بر فعالیت‌های عملیاتی و ایجاد درآمد برای بلندمدت به طور آهسته و مستمر انتخاب و دستیابی به اهداف بلندمدت خود در سال‌های آینده را تضمین کرده است و پیاده‌سازی چندین طرح توسعه‌ای تا سال 1404 از قبیل طرح روغن‌زدایی از اسلاک وکس جهت افزایش بهره‌وری و کیفیت محصولات و ساخت مخازن پایانه صادراتی در جهت مدیریت بهتر در عرضه و اعمال سیاست‌های فروش در بازار جهانی می‌تواند نمونه‌ای از اراده راسخ شرکت نفت ایرانول در تصاحب سهم بازار و جایگاه رقابتی در آینده براساس سند استراتژی شرکت نفت ایرانول درافق 1404 باشد.

   توسعه و نوسازی

با عنایت به مطالعات انجام شده و براساس استراتژی تدوین شده در این مطالعه، شرکت نفت ایرانول برای تسریع در انجام فرآیندهای اساسی انجام شده در افق 1404 و به منظور افزایش توان رقابتی و تداوم تولید و فروش خود اقدامات اجرایی (initiative) تعریف شده را با جدیت ادامه خواهد داد که عمده این اقدامات شامل موارد ذیل است:

   حوزه‌های سازمانی

  پیاده‌سازی استقرار و پایش اجرایی برنامه استراتژیک شرکت از طریق نرم‌افزار

   ارایه محصولات شرکت در بورس کالا   انتقال نماد شرکت از فرابورس به تابلوی بورس

   استقرار مدیریت ریسک در سازمان از طریق تقویت کمیته ریسک   استقرار سیستم‌های مراقبتی EFQM در جهت تعالی سازمان    انجام ممیزی‌های مراقبتی دوره‌ای    پیاده‌سازی نظام پیشنهادات در سازمان   پیگیری هم‌افزایی در کل مجموعه شستا

   فرآیندهای عملیاتی:

  تکمیل پروژه‌های تعریف شده در پالایشگاه آبادان جهت استفاده از توانمندی‌های بالقوه این مرکز

  تکمیــل فازهــای طــرح Dewaxing&Deoling در پالایشگاه روغن‌سازی تهران

  تکمیل پروژه‌های مستقل‌سازی یوتیلیتی در مراکز تولیدی شرکت   تکمیل چرخه تامین ملزومات بسته‌بندی از طریق درونی‌سازی فعالیت‌ها یا کسب صندلی‌های مدیریتی  رشد عمودی در شرکت همزمان با خروج انتخابی و جلوگیری از رشد افقی

   حوزه فروش

  معرفی محصولات جدید با توجه به تغییرات بازار مصرف   اخذ گواهینامه‌های استاندارد از مراجع بین‌المللی معتبر   عرضه محصولات به مصرف‌کنندگان نهایی از طریق راه‌اندازی و تکمیل سیستم توزیع مویرگی   تغییر سیاست‌های فروش متناسب با تغییرات فضای کسب و کار و شرایط بازار
 تغییر نگرش در نحوه تبلیغات و تعریف برنامه راهبردی تبلیغات  راه‌اندازی سیستم CRM