:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

تصویب اصلاحیه اساسنامه سازمان‌های وابسته به شهرداری

روز گذشته اعضای شورای اسلامی شهر تهران اصلاحیه اساسنامه سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران را بررسی و تصویب کردند.
کد خبر: ۱۳۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
اقتصادگردان- به‌گزارش «تعادل»، بر اساس توضیحات هاشمی آبان ماه سال گذشته لایحه‌ای از شهرداری تهران به شورا برای تدوین اساسنامه سازمان‌های تیپ به شورا ارسال شد که اواسط بهمن ماه سال گذشته تصویب شد. بعد از تصویب، این اساسنامه به وزارت کشور و مراجع ذیصلاح ارسال شد که در نهایت سازمان شهرداری و دهیاری‌ها در مهلت مقرر اساسنامه را بررسی و اصلاحاتی را اعمال کردند.

به گفته محسن هاشمی، رییس شورای شهر برخی از اظهارنظرهای وزارت کشور درباره اصلاحیه اساسنامه سازمان‌های شهرداری تهران درست بود، در نهایت با ۲۳ مورد تغییر این اصلاحیه مجدد ارسال شد و گویا یک نامه نیز به شهردار تهران ارسال شده است. در ادامه اصلاحیه اساسنامه سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران در ۲۸ مورد به رای گذاشته شد که با ۱۶ رای تصویب شد. پس از تصویب کلیات؛ ‌اعضا نظرات و پیشنهادهای خود را در این خصوص مطرح کردند. جلسه روز گذشته شورای شهر، ‌نطق پیش از دستور نیز داشت و آرش میلانی عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری در نطق خود به بررسی مشکلات ناشی از آلودگی هوای تهران پرداخت و آماری در این خصوص ارایه کرد. او در بخشی از نطق خود با اشاره به تلاش یکی از خودروسازان برای تولید خودروهای سواری دیزل گفت: برخی از خبرها حاکی از آن است که یکی از خودروسازان بزرگ کشور درصدد تولید خودروهای سواری دیزل است و در این چارچوب، اقدامات اولیه را انجام داده در حالی که این اقدام، بدون دریافت مجوزهای محیط زیستی لازم بوده و برخلاف نص صریح قانون هوای پاک است. اوبا بیان اینکه تولید خودروهای سواری دیزل غیراستاندارد، اقدامات مثبت کنترل آلایندگی فعلی را خنثی خواهد کرد، اظهار کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست هم به عنوان متولی اصلی قانون هوای پاک مخالفت خویش را با تولید سواری‌های دیزل اعلام کرده و کمیسیون سلامت و محیط زیست نیز بر این باور است که تولید این خودروها اثر منفی بر سلامت شهروندان تهرانی دارد. رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری افزود: امیدواریم که هیچ نهادی حاضر نشود مجوز ورود ناوگان دیزل سواری غیراستاندارد را به جاده‌ها و شهرهای کشور صادر کند. محمد علیخانی، عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر نیز با بیان اینکه برای ساماندهی پارک حاشیه‌ای اقدامی صورت نگرفته است، گفت: قرار بود از محل اجرای طرح ۱۵۵۰ میلیارد درآمد حاصل شود اما این اتفاق نیفتاد. مطابق با تبصره 9 بودجه سال 97 شهرداری تهران مکلف بود در راستای مصوبه شورا مبنی بر الزام شهرداری به ارایه برنامه عملیاتی ساماندهی فضاهای پارک حاشیه‌ای تا سقف 950 میلیارد تومان درآمد حاصله را صرف توسعه حمل و نقل عمومی اعم از خطوط مترو، اتوبوسرانی و ایمن‌سازی زیر ساخت‌های موجود حمل و نقل عمومی هزینه کرده و مراتب را در تفریغ بودجه سال 97 منظور نماید که متأسفانه این اقدام صورت نگرفت. او ادامه داد: همچنین مطابق بودجه مصوب سال ۹۸ شهرداری تهران مکلف است از حدود یک میلیون محل پارک حاشیه‌ای موجود در مناطق 22‌گانه، تعداد 200 هزار مکان را ساماندهی کرده و از طریق مزایده برای کسب درآمد حداقل 600 میلیارد تومان 6 هزار میلیارد اقدام و درآمد حاصله را برای تکمیل و توسعه حمل و نقل عمومی به مصرف رسانده و در تفریغ بودجه سال ۹۸ منظور کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: متأسفانه این مورد نیز به دلیل تعلل و عدم توجه جدی معاونت حمل و نقل به مقوله پارک حاشیه‌ای مغفول مانده و تاکنون هیچ اقدام عملیاتی جدی برای تحقق درآمد حاصل از پارک حاشیه‌ای صورت نگرفته است که پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند درآمد شهرداری تهران کاهش چشمگیری را از این منبع داشته باشد. به عنوان تذکر به شهردار تهران ابلاغ و خواهشمند است پاسخ کتبی به همراه مستندات مورد نیاز به شورا ارایه شود. یک عضو فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت: حدود ۲ هزار دستفروش در محدوده مرکزی شهر فعال هستند و نباید معیشت این افراد را به خطر انداخت. حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز در خصوص ساماندهی دستفروشان محدوده چهارراه ولی عصر تذکر داد و گفت: چندی پیش جلسه‌ای متشکل از نمایندگان نیروی انتظامی، وزارت ارشاد، خانه تئاتر و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران برگزار شد و یکی از مصوبات آن، این بود که در خصوص فضای پیرامون حاشیه تئاتر شهر مطالعاتی انجام شود نه اینکه دستفروشان جمع‌آوری شوند.معتقدم هر طرحی که یک طرف آن انسان است باید با تأمل بیشتری اجرا شود. حدود ۲ هزار دستفروش در محدوده مرکزی شهر فعال هستند و نباید معیشت این افراد را به خطر انداخت.نباید دستفروشی در مترو با دستفروشی پیرامون تئاتر شهر یک جور دیده شود. نظری تصریح کرد: دستفروشی وسایل و کالاهای فرهنگی می‌تواند در فضای پیرامون تئاتر شهر انجام شود، نه اینکه دستفروشی کالاهایی که با فضای عمومی این پهنه نامتجانس است. اگر مصوبه ساماندهی مشاغل بی‌کانون اجرا شود، مشکلات دستفروشی مترو نیز رفع می‌شود.بنا داریم با الکترونیکی کردن عرضه و تقاضا بتوانیم این موضوع را تا حدودی رفع کنیم؛ البته این موضوع زمان بر است و می‌توان با اپلیکیشنی خاص دست واسطه‌ها را از این موضوع کوتاه کرد و ساماندهی انجام شود. وی تاکید کرد: سد معبر طبق قانون ممنوع است اما می‌توانیم دستفروشی را به رسمیت بشناسیم، چرا که معابری داریم که می‌توانیم به دستفروشان اختصاص دهیم یا می‌توان از ون‌ها و وانت‌ها نیز در این طرح استفاده کرد.