:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

گلایه از طرح جدید ترافیک

رییس اسبق پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، «طرح ترافیک جدید» را کاسبکارانه و فقط برای درآمدزایی عنوان کرد و گفت: در حقیقت در این طرح شهرداری می‌خواهد، همه در این محدوده تردد کنند تا از عوارض آن استفاده کند.
کد خبر: ۱۳۷۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
اقتصادگردان- سرهنگ سید هادی هاشمی، رییس اسبق پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با انتقاد از عملکرد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری با اجرای طرح ترافیک جدید، این طرح را خودرو محور دانست و گفت: معایب این طرح بسیار زیاد است. در این طرح سیستم کنترلی پلیس حذف می‌شود. در گذشته براساس طرح زوج و فرد پلیس با بررسی پلاک خودروها، علاوه بر سیستم کنترلی از طریق دوربین پلیس هم می‌توانست به عنوان یک بازوی کنترلی بازدارندگی لازم را داشته باشد و طرح را مدیریت کند، اما در طرح جدید پلیس نمی‌تواند کنترلی بر این محدوده داشته باشد. سرهنگ هاشمی تصریح کرد: اساس طرح جدید این بود که در کاهش ترافیک و آلودگی هوا تاثیر بسزایی داشته باشد، اما من احساس می‌کنم که از قانون کاهش آلودگی هوا سوءاستفاده شده و قانون به انحراف کشیده شده است. این پیشنهادات، کاسبکارانه و به قصد درآمدزایی برای شهرداری است، یعنی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران براساس این طرح ورود همه افراد را به این محدوده آزاد گذاشته است و مطمئن باشید که این طرح نه تنها در کاهش آلودگی هوا و ترافیک تاثیری ندارد، بلکه به مراتب تراکم ترافیک را بالا برده و محیط‌زیست را آلوده می‌کند.

او ادامه داد: معتقدم در اصل این قانون باید بازنگری شود یعنی در حقیقت باید بازنگری شود که چرا در این زمینه صلاحیت تصمیم‌گیری و اختیارات به شورای عالی ترافیک و از سوی آن به شهرداری سپرده شده است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری و شهرداری ذینفع منافع اقتصادی در این طرح هستند و مانند همه طرح‌های شهرداری که درآمد به شهرسازی، حمل و نقل و سایر ملزومات شهری ارجح‌تر بوده است و فقط به دلیل درآمدزایی در یک خیابان ۸ متری به یک برج تجاری مجوز ساخت و ساز می‌دهند، درآمد این طرح نیز نسبت به کاهش آلودگی هوا ارجح‌تر است.

رییس پلیس اسبق راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به وجود خلأ کارشناسی در مقابل نظرات مضر و آلوده‌کننده شهر، تصریح کرد: کار کارشناسی متقنی که مقابل نظرات کاسبکارانه معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری بایستد، وجود ندارد و این یک سم برای شهر تهران است و ما مضرات این طرح را در زمستان خواهیم داد. سرهنگ هاشمی با بیان اینکه منافع طرح جدید برای شهرداری است، خاطرنشان کرد: جالب است که شهرداری در شورای عالی ترافیک حق رای ندارد و دیگران این حق را برای این سازمان ایجاد کرده‌اند. معتقدم این طرح نیاز به یک بازنگری کارشناسی بدون درنظرگرفتن درآمدزایی و دیدگاه‌های جناحی، گروهی و سازمانی دارد. در حال حاضر شورای شهر، شهرداری و دولت همه از یک جناح و یک گروه هستند.  این موضوع نباید باعث شود که طرح‌ها به سمتی برود که شهر آسیب ببیند. دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و... باید در این طرح نظرات کارشناسی ارایه می‌دادند. او تصریح کرد: افراد تخصصی می‌دانند این طرح چاره کار نیست، چرا نظری در خصوص آن نمی‌دهند شاید مردم عادی از این طرح به دلیل اینکه می‌توانند با خودروی شخصی تردد کنند، استقبال هم کنند، اما نظرات سازمان‌های تخصصی، پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌ها چه می‌شود؟!