:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
همگام با عزم دولت برای خانه‌دار کردن کارمندان دولت طی 10 سال رونمایی شد

طرح تامین مسکن نظامیان طی 3 سال

درحالی که هفته گذشته رییس‌جمهوری از عزم جدی دولت برای خانه دارکردن کارمندان خبرداد، روز گذشته هم وزیردفاع در مراسم ساخت 100 هزار واحد مسکونی اعلام کرد که نیروی‌های مسلح، سه ساله صاحب خانه می‌شوند.
کد خبر: ۱۳۷۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
اقتصادگردان- 28 خرداد سال جاری حسن روحانی در مراسم افتتاح ترمینال سلام فرودگاه امام(ره) به اجرای طرحی اشاره کرد که براساس آن کارمندان از روز اول استخدام با اختصاص بخش کمی از حقوق خود تا ۱۰سال پس از آن، صاحب منزل می‌شوند، به گفته روحانی، مراحل آماده‌سازی و تکمیل این طرح در دست بررسی است تا جوانان در ابتدای شروع کار خود دغدغه مسکن نداشته باشند، همگام با اظهارات رییس‌جمهوری، امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع هم از خانه دارکردن نیروهای مسلح خبرداد، طرحی که روز گذشته کلنگ احداث آن با حضور وزیرراه و شهرسازی زده شد.  وزیر دفاع در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه ساخت 100 هزار واحد مسکونی بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع اظهار کرد: برخی نیروهای مسلح تا 6 ماه در مرزها حضور دارند و امکان رساندن آذوقه هم به آ‌نها نیست و باید آذوقه مورد نیاز برای این 6 ماه برای آنها ذخیره شود و جزو نیروهایی هستند که برقراری امنیت را بر عهده دارند و حداقل کار این است که بتوانیم دغدغه‌های معیشتی آنها از جمله مسکن را رفع کنیم. به گزارش ایلنا، امیر سرتیپ حاتمی افزود: قرار بر این است که برای ساخت این صد هزار واحد مسکونی کارگروه مشترک با وزارت راه و شهرسازی تشکیل شود که بتوانیم حداکثر اراضی را برای ساخت این واحدها تامین کنیم. او ادامه داد: این 100 هزار واحد در جریان برنامه‌های جاری وزارت دفاع است که برای خانه‌دار کردن نیروهای مسلح در دستور کار قرار  دارد. وزیر دفاع بیان کرد: مدت زمان اجرای این پروژه سه‌ساله است اما تلاش می‌شودکه در طول دو سال آن را انجام دهیم. به گفته او، تامین مسکن تابع مولفه‌های است که همه تلاش می‌کنیم مراحل اختصاص زمین، کسب جواز و سایر مقدمات با سرعت هر چه تمام‌تر انجام شود. وزیردفاع افزود: قسمت اعظم هزینه خرید این واحدهای مسکونی را باید خود نیروها بپردازند و ما فقط بسترهای خرید مسکن را برای آنها فراهم می‌کنیم.

   تغییر کاربری پادگان‌ها  در ۲۵  شهر بزرگ

وزیر راه و شهرسازی هم در این مراسم با بیان اینکه وزارت دفاع طی امسال و سال آینده ۱۰۰ هزار واحد مسکونی می‌سازد، گفت: به زودی برنامه احداث ۱۱۰ پروژه ساخت و ساز مسکن با حضور رییس‌جمهور کلید می‌خورد.

محمد اسلامی اظهارکرد: این ۱۰۰ هزار واحد جدای از ۴۰۰ هزار واحد در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن است.

به گفته او، این ۱۰۰ هزار واحد مسکونی دو ساله و طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ ساخته می‌شود و تاکنون احداث ۱۴۰ هزار واحد از ۴۰۰ هزار واحدمسکونی آغاز شده است. اسلامی همچنین اظهارکرد: اولویت ساخت صدهزار واحد در شهرهایی است که نیروهای مسلح در آنجا مستقر هستند، ۲۵ شهر بزرگ به عنوان شهرهای هدف تعیین شده که طبق قانون مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری باید پادگان‌های این شهر به بیرون از شهر منتقل شود و اراضی آن در اختیار فضای شهری قرار بگیرد. به گفته وزیرراه و شهرسازی، این پادگان‌ها اولویت برای ساخت مسکن نیروهای مسلح خواهند بود و در شهرهایی هم که نیروهای مسلح زمین نداشته باشند، یا در شهرهای جدید یا در اراضی دولتی زمین به این طرح اختصاص می‌یابد.

او درباره تسهیلات این پروژه گفت: تسهیلات پروژه اقدام ملی برای تولید و عرضه مسکن به همه بانک‌های عامل اعم از دولتی و خصوصی ابلاغ شده و نرخ سود آن ۱۸ درصد خواهد بود، بانک مرکزی هم تعهد داده است تا سهم تسهیلات بخش مسکن نسبت به کل تسهیلات را به ۲۰ درصد برساند، سال گذشته ۱۰۳ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن تسهیلات داده شد که معادل ۱۳.۵ درصد کل تسهیلات بود و تلاش داریم در سال جاری این سهم را به ۲۰ درصد برسانیم. وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین برای بخش مسکن غیر از بودجه مسکن مهر ۲۵ هزار میلیارد تومان نیز تقاضا کردیم. اسلامی با بیان اینکه جامعه هدف ساخت این واحدها اقشار متوسط به پایین است، گفت: خارج از اینکه متقاضی کارمند دولت باشد یا نباشد، قصد داریم سقف زمانی خانه‌دار شدن هر ایرانی که به سن ازدواج می‌رسد را کوتاه کنیم. او تصریح کرد: قرار است در ساخت واحدهای مسکونی موردنظر به خصوص در 100 هزار واحد نیروهای مسلح از حداقل تراکم استفاده شود تا کیفیت زندگی مردم افزایش یابد. به گفته وزیر راه و شهرسازی، برای هر واحد 100 متر مربع در نظر گرفته‌ایم که مجموعاً ۱۰ میلیون متر مربع بنای خالص و با سرانه‌های آن ۱۲ میلیون متر مربع زمین نیاز خواهد بود. این عضو کابینه تصریح کرد: ۸۰ درصد هزینه ساخت به سازنده داده می‌شود که قابل انتقال به خریدار است.

او یادآور شد: به زودی با وزارت آموزش و پرورش برای ساخت مسکن فرهنگیان قرارداد امضا می‌کنیم.

   قلب اقدام ملی تولید مسکن

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی هم در مراسم امضای تفاهم‌نامه احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی، با بیان اینکه راه‌اندازی جریان تولید به عنوان سیاست کلی وزارتخانه مدنظر است، گفت: در اجرای این سیاست از سواحل مکران و چابهار تا دیگر نقاط در قلب اقدام ملی برای احداث مسکن قرار دارند.

سیدمازیار حسینی با تاکید بر اینکه سیاست وزارتخانه راه و شهرسازی ترکیب جمعیتی و نه تفکیک آن است، گفت: بحث تولید مسکن و راه‌اندازی جریان تولید به عنوان سیاست کلی وزارتخانه مدنظر است و در اجرای این سیاست اقصی نقاط کشور از سواحل مکران و چابهار گرفته تا دیگر مناطق در قلب اقدام ملی برای احداث مسکن قرار دارند. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در بیان اهداف رونق دادن به تولید مسکن و سیاست‌هایی که مدنظر این دوره از وزارتخانه راه و شهرسازی است، اعلام کرد: دستیابی به احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، تکمیل و اتمام مسکن مهر و بحث عمران روستایی هم در حوزه راه و هم در حوزه مسکن و احداث سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در برنامه است.