:
كمينه:۲۴.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
آموزش صرافان در بانک مرکزی آغاز شد

قیمت دلار یک پله کاهش یافت، موافقت با معامله مجازی طلا و جواهر، آيين نامه فروش آنلاین طلا

با اعلام نرخ دلار آزاد 13260 توماني و اونس طلا در بازارهای جهانی به نرخ ۱۴۰۰ دلار، هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۳۲ هزار و ۳۸۲ تومان و مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده 1 ميليون و 875 هزار تومان معامله شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان، طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱ میلیون و ۲۰ هزار تومان شد
کد خبر: ۱۳۷۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
اقتصاد گردان  – احسان شمشيري- بازار ارز تهران روز يك شنبه دوم تیرماه ۱۳۹۸ علیرغم برخی تلاش‌ها برای القای تنش و صعودی شدن نرخ‌ها، شاهد كاهش نرخ ارز و طلا بود و نرخ دلار در مرز 13 هزار تومان قرار گرفت و معاملات در صرافی های بانکی با کاهش قیمت مواجه شد به طوري كه صرافي هاي ملي و مجاز بانكي قيمت خرید دلار را 12900 و فروش دلار را 13 هزار تومان، قيمت خريد يورو را 14800 و فروش يورو را 14900 تومان، اعلام كردند. در بازار آزاد و معاملات نقدي نيز نرخ دلار به 13260 تومان رسيد.
روز یکشنبه ۲ تیر ماه نرخ لحظه اي دلار در سامانه سنا نيز به 13 هزار تومان و يورو 14 هزار و 900 تومان رسيد. همچنين براساس ميانگين نرخ هاي ارز روز شنبه،  نرخ دلار در سامانه سنا بر اساس قيمت هاي روز شنبه  13هزار و 110تومان، يورو 15 هزار و 13 تومان، پوند 16 هزار و 727تومان، درهم 3هزار و 609 تومان و يوان 1هزار و 947 تومان، لير تركيه 2375 تومان اعلام شد.
نرخ ارز در بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نيز نسبت به روز شنبه با اندکی کاهش همراه شد بانک‌ها قیمت ارز را نسبت به روز شنبه کاهش دادند به طوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها که روز شنبه ۱۲ هزار و ۷۹۲ تومان بود، با اندکی کاهش به ۱۲ هزار و ۶۲۵ تومان رسیده است.
همچنین شعب ارزی بانک‌ها هر یورو را ۱۴ هزار و ۳۵۸ تومان می‌خرند که قیمت این ارز نیز اندکی کاهش داشته است.هر پوند انگلیس نیز در شعب ارزی بانک‌ها به قیمت ۱۶ هزار و ۱۰۵ تومان خریداری می‌شد. قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۵ هزار و ۸۰ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۵ هزار و ۴۵۰ تومان می‌رسد.
اما صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روز شنبه ۱۰۰ تومان کاهش دادند به طوری که قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۳ هزار تومان است. این صرافی‌ها همچنین، هر یورو را به قیمت ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان می‌خرند و ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان می‌فروشند که این نرخ‌ها نیز نسبت به روز شنبه ۱۰۰ تومان کاهش داشته است.
هر اونس طلا نيز در بازارهای جهانی ۱۴۰۰ دلار و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۳۲ هزار و ۳۸۲ تومان است.
در بازار طلا نيز با اعلام نرخ دلار آزاد 13260 توماني و اونس طلا در بازارهای جهانی به نرخ ۱۴۰۰ دلار،  هر گرم طلای ۱۸ عیار  ۴۳۲ هزار و ۳۸۲ تومان و مظنه مثقال 17 عيار يا طلاي آبشده 1 ميليون و 875 هزار تومان معامله شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان، طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱ میلیون و ۲۰ هزار تومان شد.

آموزش صرافان در بانک مرکزی آغاز شد

در اين رابطه مدیرعامل بازار متشکل ارزی از آغاز آموزش صرافان در بانک مرکزی برای استفاده از سامانه بازار متشکل ارزی خبر داد.
محمود شکسته بند از آغاز آموزش به صرافان برای فعالیت در بازار متشکل ارزی خبر داد و افزود: صرافان برای استفاده از سامانه باید تحت آموزش قرار گیرند و بر همین اساس طبق برنامه ریزی صورت گرفته از امروز گروه‌های ۲۰ نفره با حضور دو نماینده از هر صرافی برای آموزش چگونگی استفاده از سامانه تحت آموزش های لازم قرار می‌گیرند.
وی افزود: این برنامه تا پایان هفته ادامه خواهد داشت و در صورت لزوم در هفته بعدی نیز ادامه خواهد داشت تا تمامی صرافان در این کلاس‌های آموزشی حضور داشته و از آموزش‌های لازم بهره مند شوند.
مدیرعامل بازار متشکل ارزی با اشاره به اینکه محل آموزش این مراحل در بانک مرکزی است، درباره زمان راه اندازی بازار متشکل ارزی، گفت: تمامی شرایط و بسترهای لازم برای آغاز به کار این بازار آماده است و در صورت دستور رییس کل بانک مرکزی این سامانه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

معامله مجازی طلا و جواهر 

همچنين آیت محمدولی رییس اتحادیه طلا و جواهر از موافقت این اتحادیه برای فعالیت صنف طلا و جواهر در فضای مجازی در صورت وجود بستر لازم خبر داد.
آیت محمدولی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه اتحادیه طلا به دلیل خطرات و ریسک بالای فعالیت تمامی کسب و کارها و سایت‌ها در حوزه فروش آنلاین طلا به دنبال توقف فعالیت این واحدها است، پاسخ داد: از آنجایی که شیوه کسب و کار و نوع فعالیت ها در حال تغییر است و اتحادیه طلا و جواهر نیز به دنبال توسعه کسب و کار و رونق تولید است، به طور حتم با فعالیت مجازی صنف طلا مخالفتی ندارد.
وی افزود: اما به دلیل بروز مشکلات و موارد کلاهبرداری که پیش از این در این حوزه رخ داده بود، اتحادیه طلا موافق فعالیت این کسب و کار ها به شرط وجود چارچوب و شرایط تعریف شده مشخص است.
رییس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: فعالیت در فضای مجازی بسیار خوب است، اما برای صنعت طلا و جواهر نه تنها زمینه لازم فراهم نیست بلکه فرهنگ سازی و بستر مناسبی نیز وجود ندارد و فعالیت در چنین شرایطی به طور حتم باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.
محمدولی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر دستوری از سوی دادستانی و قوه قضاییه درباره فعالیت این واحدها در فضای مجاز به اتحادیه ابلاغ شود، به طور حتم ما خواهیم پذیرفت زیرا ما در مقابل قانون تسلیم هستیم.
وی در ادامه متذکر شد: اما تمام تلاش ما بر این است تا شاهد تکرار دوباره اتفاق ها و پرونده هایی مثل شرکت سکه ثامن نباشیم، زیرا اینگونه اتفاق ها باعث بروز مشکل برای مردم خواهد شد.
رییس اتحادیه طلا و جواهر در پایان تاکید کرد: اما اگر بستر و چارچوب مشخصی تدوین شود که زمینه تخلف وجود نداشته باشد، به طو حتم اتحادیه طلا نیز از فعالیت فعالان این صنف در فضای مجازی حمایت خواهد کرد.

فروش آنلاین طلا
همچنين عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی از تدوین آیین‌نامه فروش طلا به صورت آنلاین خبر داد و گفت: با تایید نهایی دادستانی و اتاق اصناف این آیین‌نامه بزودی ابلاغ می‌شود.
رضا الفت نسبت درباره اقدامات جدید انجام شده در خصوص سایت‌های فروش آنلاین طلا گفت: دادستانی کل کشور آیین نامه نحوه کارکرد سایت‌های فروش طلا به صورت آنلاین را تدوین کرده و نهادهایی از جمله اتاق اصناف و معاونت فضای مجازی دادستانی در خصوص این آیین نامه با حضور کسب و کارهای فروش آنلاین طلا اعلام نظر کردند و بزودی این آیین نامه در صورت تایید دادستانی به اتاق اصناف و سپس مرکز اصناف می‌رود و در نهایت ابلاغ خواهد شد.
عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی با بیان اینکه در خصوص فروش آنلاین طلا قرار نیست مجوز جدیدی شکل بگیرد، اظهار داشت: مجوز فروش طلا اصلاح خواهد شد و برای فروش آنلاین نیز آیین نامه ای ایجاد می‌شود تا تضمین‌های لازم برای جلوگیری از ایجاد رخدادهایی مانند سکه ثامن وجود داشته باشد و کسب و کار و مردم متضرر نشوند؛ از جمله دستورالعمل‌ها باید به نحوه فروش طلای امانی، محل نگهداری، نحوه فروش، تضمین و ... اشاره داشت.
وی افزود: در حال حاضر کسب و کارهای فروش طلا که ۵ سایت به صورت قانونی از اتحادیه کسب و کارهای مجازی مجوزهای لازم را دارند از سوی اتحادیه طلا فشار زیادی را تحمل می‌کنند چرا که اتحادیه طلا به دنبال آن است تا فعالیت تمامی کسب و کارها و سایت‌ها در حوزه فروش آنلاین طلا متوقف شود چرا که معتقدند این کسب و کارها ریسک بالا و خطرات زیادی دارند و در همین راستا نیز دستور پلمپ این کسب و کارها را داده‌اند، اما این در حالی است که اقدامات اتحادیه طلا در این زمینه غیر قانونی به شمار می‌رود و دلیل آن نیز عدم ممنوعیت فروش طلا در فضای مجازی از سوی دستگاه‌های قضایی و نظارتی است و کسب و کارها در حال مقاومت در برابر فشارها هستند.
عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی خاطر نشان کرد: تمامی سایت‌های دارای مجوز فروش طلا که ۵ سایت هستند استانداردهای لازم را دارند و فروشگاه طلا دارند، اما متاسفانه اتحادیه طلا به هیچ عنوان متقاعد نمی‌شود و صرفا به دنبال مسدود سازی این کسب و کارها است.