:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

روایت حناچی از مبارزه با فساد در شهرداری تهران

پیروز حناچی شهردار تهران با حضور در یک برنامه تلویزیونی برای اولین بار درباره میزان بدهکاری‌های شهرداری و مبارزه با فساد در این سازمان صحبت کرد.
کد خبر: ۱۳۷۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
اقتصادگردان- شهردارتهران که از آغاز شروع فعالیت‌اش در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر میزان دقیق بدهی‌های شهرداری تهران طفره رفته بود، در این برنامه تلویزیونی بالاخره حاضر شد در این باره سخن بگوید. او البته با احتیاط در این باره گفت: گفته می‌شود از بیل گیتس پرسیدند ثروت شما چقدر است؟ گفت الان یا الان؟ بدهی ما در شهرداری دینامیک است و تخمین ما این است که بیش از 50 هزار میلیارد تومان است. همه این بدهی هم به ما ارث رسیده است. 28 تا 29 هزار میلیارد بدهی بانکی داریم که بخشی را با دولت تهاتر کرده‌ایم. دینامیک بودن آن هم به این دلیل است که خیلی از کسانی که از شهرداری طلب دارند وقتی مراجعه می‌کنند متوجه بدهی آنها می‌شویم.

او در بخش دیگری از سخنانش درباره مبارزه با اژدهای هفت سر فساد گفت: فساد کشور را تهدید می‌کند. چیزی که ما در شهرداری نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهیم این است که هر جا با فساد مواجه می‌شویم، گذشت نمی‌کنیم.

او افزود: شهرداری بیشترین اصطکاک را با مردم دارد. ما سازمانی هستیم که از بدو تولد تا موقع مرگ با مردم رابطه داریم و به همین خاطر باید دایما نسبت به فساد حساسیت نشان داد و بخش عمده‌ای از این حساسیت را می‌توان در انتصابات نشان داد. حناچی از برخورد با فساد در چند ماه گذشته گفت: داعیه‌ای نداشتیم که برخوردهای‌مان با فساد را داد بزنیم؛ بی‌سروصدا مقابله می‌کنیم. موارد مبارزه با فساد در این مدت فراوان بودند. حداقل با ١٠ مورد کلیدی برخورد کردیم که مربوط به تمام رده‌ها می‌شد.

شهردار تهران در پاسخ به اینکه برای آلودگی هوا چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: کاهش استفاده از خودروهای شخصی یکی از اصلی‌ترین اهداف ماست. 80 درصد آلودگی هوای تهران به خاطر وسایل موتوری است که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند. از این مقدار 40 درصد آلودگی متعلق خودروهای شخصی و تک‌سرنشین‌ها است. البته هزینه استفاده از خودروهای شخصی در تهران بالا نیست و البته باید اعتراف کنیم که ناوگان حمل و نقل عمومی کشش بالایی ندارد اما با توسعه مترو این زمینه فراهم می‌شود.

حناچی در توضیح بیشتر این مساله گفت: در موضوع مترو خطوط 6 و 7 در حال کامل شدن است و بقیه خطوط تقریبا کامل است. الان حدود 15 درصد از بار حمل و نقل عمومی بر عهده مترو است. برای اینکه مترو به حداکثر ظرفیت استفاده برسد باید فاصله قطارها به دو دقیقه کاهش پیدا کند. در حالی که اکنون فاصله‌ها در خطوط مختلف مترو متفاوت است. از دو دقیقه تا 15 دقیقه فاصله وجود دارد و علت آن هم این است که ما در مترو واگن و قطار کم داریم. 70 واگن سی‌کی‌دی که در گمرک مانده بود ترخیص شده و در حال ورود به ناوگان مترو هستند. در بازدیدی که اخیرا همراه معاون اول رییس‌جمهور از واگن‌سازی تهران داشتیم سه قطار آماده تحویل بود و تا مهرماه هر ماه یک قطار به خطوط مترو اضافه می‌شود.

بطور قطع این قطارها در خط 6 و 7 استفاده می‌شوند اما باید از حداکثر راندمان زیرساخت‌ها بهره ببریم. البته این نکته را بگویم که برای اولین‌بار با راه‌اندازی این خطوط، خط لوپ تهران ایجاد شد که به شکل دایره‌ای همه خطوط را قطع می‌کند و این تحولی در شهر تهران است. متروی تهران در رنکینگ جهانی رتبه بین 15 -10 متروی دنیا را دارد و امیدواریم خط 8 و 9 و 10  را طراحی و راه‌اندازی کنیم.