:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۶.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران تشریح کرد

مشکلات اساسی تولید و صادرات

نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلات اساسی تولید و صادرات گفت: ضعف ناوگان حمل و نقل کشور اثرات خود را بر صادرات گذاشته است.
کد خبر: ۱۳۷۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
اقتصادگردان- محمد اتابک با بیان اینکه تولید با دو مشکل مواجه است، گفت: یکی از مشکلات تولید نبود بازار عرضه به دلیل محدودیت روابط با بازارهای اطراف و دوم نقدینگی است، زیرا بانک‌ها از تولید‌کنندگان سودهای کلان می‌گیرند. وی همچنین در رابطه با مشکلات صادرات کشور افزود: یکی از مشکلات صادرکنندگان وضع قوانین متعدد و تغییر مدام دیگر و مشکل دوم محدودیت‌ها و ضعف‌های ناشی از حمل و نقل است. نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه ما در حمل و نقل دریایی، ریلی و هوایی مشکلات بسیاری داریم، گفت: در این زمینه شرایط سال 98 بدتر از سال 97 و شرایط سال 97 هم بدتر از سال 96 بود و محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد قابلیت صادرات را محدود می‌کند. وی با اشاره به توان تولید فولاد در کشور گفت: فولاد بعد از پتروشیمی بزرگ‌ترین تجارت بین‌المللی دنیاست، اما ما برای صادرات آن با مشکل حمل و نقل مواجه هستیم.

اتابک اظهار داشت: حمل و نقل در بخش‌های مختلف هوایی، ریلی و زمینی به متولی و سیاست‌گذاری محکم و قوی نیازمند است، در حالی که ضعف‌های موجود در حمل و نقل کشور اثرات منفی خود را بر صادرات ما گذاشته است. وی با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی کشور در بخش‌های مختلف بیان داشت: این در حالی است که ناوگان حمل‌و نقل ما پاسخگو نیست و مشکلات و ضعف‌های ناشی از حمل و نقل تاثیر خود را بر صادرات ما گذاشته است. رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور در پاسخ به این سوال که توسعه نیافتن بخش حمل و نقل ناشی از تحریم‌هاست، یا دلیل دیگری دارد، گفت: تحریم‌ها در بخش عرضه محصول تاثیرگذار بوده و در بخش حمل و نقل تاثیر کمتری دارد، اما مشکل حمل و نقل ما مدیریت غلط و عدم سرمایه‌گذاری در حمل و نقال ریالی و دریایی و بنادر است.