:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
احتمالات محققان برای زلزله ۴.۶ زهان؛

گسل "کوه چشمه ضربی" مسبب زلزله ۴.۶ "زهان" استان خراسان جنوبی، تجربه زمین‌لرزه ۷.۱ در منطقه

در ساعت ۱۴ و ۵۰ دقیقه روز گذشته، پنج‌شنبه ۳۱ خرداد زلزله‌ای به بزرگای ۴.۶ در "زهان" استان خراسان جنوبی رخ داد که به اعتقاد محققان حوزه زلزله‌شناسی احتمالا این زمین‌لرزه در راستای گسل "کوه چشمه ضربی" قرار دارد و با گسل مسبب زلزله اردکول سال ۱۳۷۶ متفاوت است.
کد خبر: ۱۳۷۴۹۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
اقتصادگردان- دکتر علی بیت اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به زلزله روز پنج‌شنبه ۳۰ خرداد در زهان استان خراسان جنوبی، گفت: در ساعت ۱۴ و ۵ دقیقه روز ۲۸ خرداد ماه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۶ در محدوده شمالی استان خراسان جنوبی رخ داد و مختصات رومرکز این زلزله ۵۹.۶۱۸ طول و ۳۳.۵۳۳ عرض جغرافیایی بوده است.

وی عمق کانونی این زلزله را بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ۱۱.۳ کیلومتری دانست و ادامه داد: محدوده رومرکزی زلزله زهان (یکی از آبادی‌های نزدیک به کانون زلزله و در فاصله ۲۱.۵ کیلومتری جنوب شرق رومرکز) از نظر تکتونیکی فعال و محدوده رخداد زمین لرزه‌های بزرگ است.

محدوده رومرکز زلزله ۴.۶ زهان خراسان جنوبی

بیت‌اللهی، زلزله اردکول قائنات با بزرگی ۷.۱ در سال ۱۳۷۶ که منجر به تلفات جانی بیش از ۱۵۰۰ نفر در منطقه شد را از نمونه‌های لرزه‌خیزی این منطقه دانست.

رومرکز زلزله ۷.۱ اردکول قائن در فاصله ۳۴ کیلومتری شرق رومرکز زلزله ۴.۶ زهان

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، رومرکز زلزله ۷.۱ اردکول را احتمالاً در اثر جنبایی گسل "آبیز" با راستای شمالی جنوبی (با میلی اندک به سمت شمال غرب) دانست و خاطر نشان کرد: جانمایی زلزله ۴.۶ زهان در روز گذشته، نشان می‌دهد که این زمین‌لرزه در راستای گسل "کوه چشمه ضربی" (جنوب گسل خطیبی) قرار می‌گیرد و با گسل مسبب زلزله اردکول متفاوت است.

بیت‌اللهی در عین حال با تاکید بر اینکه که رومرکز هر دو زلزله در یک ناحیه لرزه‌زمین ساختی قرار دارند، اظهار کرد: رخداد زلزله "زهان" با بزرگی ۴.۶ ضرورت توجه جدی به جنبایی گسل‌های این منطقه را با توجه به سابقه لرزه‌خیزی بالا و رخداد زمین لرزه‌های بزرگ در آن اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

به گفته این محقق حوزه مخاطرات، نزدیک‌ترین آبادی‌ها به زمین لرزه روز گذشته زهان در امتداد خط تقریباً غرب به شرق، شامل روستای "عباس آباد" در ۵ کیلومتری جنوب رومرکز، "شجه" در ۸ کیلومتری جنوب غرب، "زردان" در ۹ کیلومتری جنوب رومرکز، "کبودان" در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق و "زهان" در ۲۲ کیلومتری جنوب شرق رومرکز زلزله می‌شود.