:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۶.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵

نشست تخصصی بررسی نقش نظام بانکی در رونق تولید با حضور مدیرعامل بانک قوامین

نشست تخصصی بررسی نقش نظام بانکی در رونق تولید به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) و با حضور حجت الاسلام دکتر مصباحی مقدم (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام) ، دکتر تقی نتاج مدیر عامل بانک قوامین و دکتر سیفی دبیر کل کانون عالی کارفرمایان کشور در دانشگاه امام صادق برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۷۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶
اقتصادگردان- در این نشست هر یک از سخنرانان، دیدگاه های خود را در خصوص چالشها و بایدهای نظام بانکی ایران در رونق تولید بیان کردند و ضرورت های اصلاح نظام بانکی برای این منظور را مورد تأکید قرار دادند.
دکتر تقی نتاج ضمن طرح این سؤال و چالش اساسی که مدل عملیاتی اقتصاد اسلامی در طول چهل سال گذشته به صورت روشن ارائه نشده و لازم است در اسرع وقت، کشور از سرگردانی بین مدل های اقتصادی مختلف از سوسیالیستی تا کاپیتالیستی نجات داده شود، توضیح داد که نظام بانکی نیز به تبع آن از چنین وضعیتی رنج می برد و با وجود گذشت سال ها از ارائه ی لایحه های ذی ربط در زمینه ی بانکداری بدون ربا در فرآیند تقنین، نتیجه نهایی مصوب و ابلاغ نشده و ضمناً اجماع نسبی صریحی در این خصوص وجود ندارد. این بلاتکلیفی موجب بروز اشکالاتی در نظام بانکی و به ویژه عامل بسیار مهم حجم نقدینگی در کشور شده است که ضمن رشد افسار گسیخته، کارکرد مورد انتظار را ندارد .مضافاً بدلیل بلاتکلیفی در مدل عملیاتی اداره ی اقتصاد کشور ، سایر بخشها به ویژه تولید به جای آسیب شناسی و رفع ایرادات خود به فرافکنی مشکلات به دوش بانکها می پردازند که این به دور از انصاف است چرا که هر یک از بخش ها ، اشکالات و نواقص خود را دارند و بهتر است به آسیب شناسی و اصلاح خودشان بپردازند.
در ادامه وی ضمن تشریح وضعیت فعلی نظام بانکی یادآور شد: که خصوصی سازی بانک ها در ایران یک خطای راهبردی  بود و ادامه ی این اشتباه نیز به صلاح کشور نیست.
آقای نتاج تأکید کرد: بسیاری از تولیدات در وضعیتی هستند که حتی اگر منابع قرض الحسنه با 50% بخشودگی اصل هم بدان ها داده شود نمی توانند وجوه را برگردانند و فقط زیان ، خلق می کنند.
در ادامه نیز وی با قبول برخی اشتباهات بانک ها در راستای زیان ده شدن آنها به این نکته اشاره کرد که عامل دیگر که سبب فشار بیشتر به بانک ها می شود همین تحمیل مالیات سنگین بر بانک ها از طریق سازمان امور مالیاتی و همچنین تسهیلات تکلیفی است که موجب زیان دوچندان بانک ها شده است ؛ ضمناً جریمه ی 34 درصدی اضافه برداشت از بانک مرکزی نیز مزید بر علت شده است.
دکتر تقی نتاج در ادامه به بحث قیمت تمام شده پول برای بانک ها پرداخت و خاطر نشان کرد که قیمت تمام شده بالای 23% پول ، بانک ها را در شرایطی که نرخ سود تسهیلات به مشتریان 18% است زمین گیر می کند چرا که هرسال حداقل 5% زیان عملیاتی انباشته می شود.
دکتر نتاج تصریحاً توضیح داد در چنین شرایطی برای حل چالش ها باید ابتدا هرچه سریع تر کلیه ی بانک های کشور دولتی بشوند و بانک های تماماً دولتی با سیاست متمرکز و برنامه ریزی شده توسط بانک مرکزی ، مهار افزایش افسارگسیخته ی نرخ سود بانکی را کنترل و رونق تولید را با جذاب سازی سود آن بسترسازی کنند.
دکتر تقی نتاج در خاتمه ، مجدداً به پرسش اساسی درخصوص مدل عملیاتی اقتصاد اسلامی و به تبع آن مدل عملیاتی بانکداری مربوطه و ضرورت آن تأکید کرد و تصریح کرد نسل های آینده در انتظار پاسخ این معما خواهند بود.